Mijn man werkt al 3 jaar voor dezelfde bedrijf via een uitzendburo. Hij werkt in ploegendiensten en elke week andere uren. De laatste tijd wordt er opeens heel veel loonbelasting ingehouden op zijn loon..En hij verdient al weinig rond de 250 per week en nu wordt er opeens 150 euro ingehouden , dus krijgt ie 100 euro per week . Hij is nu helemaal down en zegt dat ie een andere baan wilt zoeken, want voor 100 euro werken wie wilt dat he. We hebben het nagevraagd bij het uitzendburo en hun zeggen dat alles klopt en dat dit komt omdat hij onregelmatige uren werkt. En dat het moeilijk is om uit te leggen Maar zijn collega's die werken dezelfde uren maar hun krijgen netto meer uitbetaald hoe kan dat( hij mocht kijken bij zijn collega op het loonbriefje)? Daarop krijgen we de antwoord dat we nooit kunnen vergelijken met anderen omdat ieder andere tijden werkt. Maar mijn man zegt dat ze exact dezelfde uren werken. We hebben zelfs gebeld met de belastingdienst maar hun kunnen niks aan de tel zeggen , omdat ze alle papieren eerst moeten zien. Nu willen we met alle loonstrookjes even naar iemand die er verstand van heeft. Maar ik wou eerst even vragen of iemand misschien ook zoiets heeft meegemaakt en hoe dat kan?
Is hij afgelopen tijd net iets meer gaan verdienen? Dan kan je in een hogere belasting schaal komen en dan betaal je meer belasting.
Dat kan inderdaad. Ik zou er goed naar laten kijken 150 euro belasting op een brutoloon van 250 euro is erg veel! Ik wil ook wel voor je kijken maar dan heb ik loonstrookje nodig.. (heb aantal jaar op salarisadministratie gewerkt)
je zou dus meer dan de helft aan loonbelasting kwijt zijn? met een salaris van 250 euro per week lijkt me dat onmogelijk.. Inkomstenbelasting 2012 & belastingtarieven en schijven | Financieel: Belasting
Vast een foutje....van bruto naar netto is ongeveer -20% als ik naar mijn eigen loonstrookje kijk... Van de 2000 bruto hou ik er 1550 netto over...dus 150 op 250 moet gewoon een fout zijn. Dan zou hij over 1000 euro 600 euro belasting betalen...naait het uitzendbureau hem niet?
Dat lijkt me ook erg veel hoor. Je zou idd eens kunnen informeren of er heffingskorting toegepast wordt.
Kan ook zijn dat er nog iets anders na het bruto loon bij op wordt geteld, dus tussen bruto loon en belastbaar inkomen. Bij mij is dat bijvoorbeeld mijn leaseauto, zorgverzekering, verschillende andere verzekeringen... Als ik puur kijk naar mijn bruto loon, en belastbaar loon (basis loonbelasting) dan is de laatste 122% van mijn bruto loon. De loonbelasting is dan 33% van mijn bruto loon. Daarna gaat er nog de ZVW permie vanaf, waardoor mijn netto op 70% van mijn bruto loon ligt, dus in mijn geval -30%. maar dan nog, bij TS is dat -60%, als ik het goed heb gezien. Zou handig zijn om het loonstrookje te zien, dan kun je zien wat er gebeurt.
Meestal moet je bij het starten van je baan een formuliertje invullen, een loonbelastingverklaring. Daarop wordt aangegeven dat er wel of niet loonheffing wordt toegepast. Vaak kan dit dus niet met een tweede baan. Ik kan me niet voorstellen dat er zo veel wordt afgetrokken aan loonbelasting. ongeacht je uren moet je volgens mij belasting betalen over je salaris en niet welke uren je werkt. Lijkt me ook niet dat ze dat zelf kunnen bepalen, want zoals het linkje aangeeft hierboven is dat gewoon wettelijk zo bepaald volgens de belastingdienst. Mocht er toevallig geen heffing worden toegepast dan kun je dit te veel betaalde bedrag dus terugvragen van de belasting (zo was dit in ieder geval bij mijn vakantiebaantjes), geen reden dus om te stoppen met deze baan. Enige nadeel is dat je je geld dus pas een jaar later krijgt. Op www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto kun je het netto/bruto verschil laten uitrekenen. Dit is wel onafhankelijk van extra dingen zoals pensioen, spaarloon e.d.
Als je geen loonheffing laat toepassen dan kan het idd wel kloppen, dan krijg je 1x per jaar het teveel betaalde terug van de belastingdienst. Misschien is er bij salarisadministratie wat fout gegaan, dat ze zijn loonheffingsbriefje kwijt zijn en het dus nu allemaal moetehn inhouden?
Loonheffing wordt altijd toegepast als je niet zwart werkt. Dat is iets anders dan de loonheffingskorting. Of deze wel of niet toegepast wordt moet altijd op je loonstrook staan. In welke belastingschaal zit je man. Dit kan je bepalen door het jaarloon van vorig jaar te nemen en deze in te delen in een schaal (33%, 41%, 42%, 52%). Als je man vaak op bijzondere tijden werkt en hiervoor toeslag krijgt, wordt dit belast tegen bijzonder tarief (dus -33% bijvoorbeeld). Zijn salaris wat tegen het normale uurloon wordt verrekend gaat tegen het normale tarief. Dit is het schaaltarief. Op jaarbasis is een x bedrag vrijgesteld, daarna gaat het gestaffeld naar 52%. Als je naar de site van de belastingdienst gaat kan je een witte loonheffingstabel op weekbasis downloaden. Dan kan je precies zien wat je moet betalen (ga dan uit van het normale fiscale loon op je strook). Mocht er echt geklooit worden met je loonheffingen dan raad ik je aan, om aan het eind van het jaar je jaaropgave goed te controleren. Als er teveel loonheffingen is ingehouden kan je dit in de inkomstenbelastingen laten recht zetten. Vergelijk anders eens een oude strook met de nieuwe strook. Misschien dat je hier duidelijke verschillen in kan vinden.
Ik heb er geen verstand van, maar 250 per week is wel erg weinig toch? Volgens mij is het minimum hoger! En hij werkt ook nog eens in ploegen.. Of werkt ie niet fulltime?
Hij werkt 4 soms 5 dagen in de week hangt ervanaf hoeveel werk ze hebben. Maar vanaf het begin krijgt ie best weinig , hij krijgt net het minimum volgens mij. Ik zie op zijn strookje staan : loonheffingtabel , is dat de heffingskorting? ik snap er niks van . Mijn man gaat het laten zien aan zijn vriend die accoutant is . Die kan pas maandag heb ik begrepen.
Da's een goed idee. Maar er was hier ook iemand die er verstand van had en haar kon je het ook sturen? Anders wil ik er wel naar kijken... Heeft hij een 0-urencontract? En hoe oud is je man?
dat is erg lief aangeboden maar ik heb nu net mijn man gesproken maar hij wilt dat niet. We zullen moeten afwachten tot maandag . Mijn man is 28 jaar en hij heeft geen 0 uren contract maar zo'n minimum maximum contract hij moet minimaal 200 uur en maximaal 300 ofzo (weet zo niet uit mijn hoofd )heb de papieren nu ook niet bij de hand ,)werken in 3 maanden tijd. Hij krijgt nu om de 3 maanden een contract. Heel apart allemaal.
Heeft hij net een nieuw contract gekregen? Want het klinkt mij als het niet hebben ingevuld van de heffingskorting. Ik heb dit ook gehad en het is veel wat de BD dan inhoudt.
ownee hij heeft 2 maanden geleden nieuw contract getekend. Zal het daarmee te maken hebben dan? maar waarom zegt het uitzendburo niks daarover?( zien zij datniet? En kunnen we dat nog herstellen als dat zo is?