Hallo, Ons meisje drinkt overdag netjes om de 4 tot 5 uur. Slapen verloopt ook goed, vaak netjes ongeveer 2 - 2,5 uur per slaapje. Echter, rond 18.00 is ze vaak moe en valt dan in een diepe en lange slaap. Ze heeft dan om 16.30 haar fles gehad maar wordt niet meer wakker uit zichzelf in de avond om te drinken. We hebben geprobeerd om haar een fles aan te bieden tussen 22.00 en 23.00. Die drinkt ze dan goed. Ze wordt de volgend ochtend echter dan al om 04.30 wakker. Erg vroeg en een beetje een vervelend tijdstip aangezien de wekker om 06.00 gaat om te gaan werken. Wat zouden jullie doen? 1) haar ritme volgen; laten slapen totdat ze zichzelf meldt, ook al is dit dan een nachtvoeding en dus niet wekken in de avond? 2) wekken tussen 22.00 en 23.00 en dan genoegen nemen met het feit dat ze zo vroeg wakker is? 3) in de avond langer wakker proberen te houden, overdag minder slapen? Of een ander briljante oplossing
Heeft ze echt honger om 4:30 of is het jammeren? Wij maken hem namelijk ook wakker rond 23:00/00:00 voor de laatste fles. Hij word soms wel wakker rond 6:00 maar dan proberen zn speentje en dan meld hij zich weer rond 8:00.
Ze gaat nu om 16:30 de nacht al in, begrijp ik uit je verhaal. Dan zou ik haar om 20:00 wakker maken voor de laatste fles en dan kijken wat er gebeurt. Als ze zich eerder meld dan 4:30 dan heb je net weer wat meer tijd om te slapen tot 6:00 als de wekker gaat.
Ik zou proberen langzaam de 18.00 te verschuiven naar een wat later tijdstip... En dan haar inderdaad niet meer wakker maken en zelf laten komen in de nacht.
Hoe laat wordt ze wakker dan nadat ze zo vroeg al de nacht in gaat? Persoonlijk zou ik het lekker zo laten. Misschien overdags proberen ietsje meer tijd te rekken zodat die laatste fles steeds ietsje later is. Die van ons krijgt op verzoek en de laatste fles verschilt. Soms om half 6 al en soms krijgt hij hem rond 8 / 9 uur pas. De laatste week slaapt hij ineens door tot 5 uur / half 6 en soms half 7 sochtends. Als je haar savonds toch graag wakker wil maken voor een fles, doe dat dan uiterlijk na 3 of 4 uur sinds haar vorige fles. Anders gaat ze inderdaad al de nacht in. Persoonlijk vind ik het wel lekker als hij hier vroeg de nacht in gaat (rond uurtje of 7), dan hebben we lekker de avond voor onszelf. Ik ga er zelf dan ook wel vroeg in hoor, zodat ALS hij vroeg komt dat ik wel lekker uitgerust ben.
Hier was het ook zo en ik hebn langzaam haar ritme verlegd met uitstellen met een speentje. Hier heeft het gewerkt en ze komt nu om 06.30 super ook met ons werkdagritme. Om 18.30/19.00 uur gaat ze de nacht in en we maken haar om 23 uur wakker voor een fles en dan tot 06.30.
Hier is het net andersom. In de avond onrustig en vaak slaapt ze pas echt rond elf uur (haar nachtslaap), maar slaapt dan in de ochtend vaak tot 9 of half 10. Wel lekker nu ik verlof heb, maar het is niks als we in de ochtend een afspraak hebben. Dan krijg ik haar moeilijk wakker. Wij proberen haar ritme gewoon langzaam te verschuiven. Dus ik zou dat ook proberen, met kleine beetjes per dag. En dat wakker maken rond acht uur is misschien ook een goed idee.