Hoi, ik lees al een tijdje mee, maar ik reageer eigenlijk bijna nooit. Ben niet zo'n prater, hihi.. Maar ik heb nu eigenlijk wel een probleempje, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ben een beetje onzeker. Sinds een paar dagen drinkt mijn dochtertje niet meer aan de borst. Ze was de afgelopen dagen een beetje ziek en ze wilde niet aan de borst drinken. Als ik haar de borst aanbied, dan wordt ze echt ontzettend boos. Ik wil het daarom ook niet dwingen. Spruw heeft ze niet, en met een tepelhoedje heb ik het ook al geprobeerd. Helaas geen succes. Nu heb ik besloten om maar fulltime te gaan kolven om haar toch moedermelk te blijven geven. Mijn zoontje heeft een koemelkallergie, dus ik streef ernaar om het eerste jaar zeker borstvoeding te geven bij mijn dochtertje. Ik ben eigenlijk gelijk begonnen met kolven, om de twee uur om mijn productie om gang te houden. Maar nu vraag ik me af: hoeveel moet een kindje (4 maanden en ongeveer 6,5 kilo) drinken per dag?? Toen ik mijn dochterje 'live' voeden, gaf ik haar borstvoeding op verzoek (8-12 voedingen per dag). Dan weet je dus ook niet hoeveel zij drinkt, maar nu lijk ik wel gefixeerd op de milliliters. ( mijn zoontje is altijd een hele slechte drinker geweest en ik vergelijk die twee, weet dat het niet goed is, maar ja ik doe het toch). Ik let op haar luiers, plasluiers heeft ze wel. We verschonen haar wel 8 keer per dag ofzo, dus mega luiers zijn het niet. Nu voed ik dus ook op verzoek, maar ze drinkt echt kleine beetjes. Ze komt denk ik totaal aan de 600-700 ml per dag. Ik krijg er echt niet meer in. Vaker aanbieden helpt niet, dan pakt ze toch niet. Dus nu de vraag aan de ervaren borstvoedings-mama's: Krijgt ze voldoende binnen? Ik weet dat er bij FV zo'n richtlijn is van 150 ml per kg, maar geldt die ook voor BV??? Want als ik dan ga rekenen moet mijn dochtertje 975 ml drinken, daar komt ze dus echt niet aan. Is dit erg?? Sorry het is nogal een lang verhaal geworden. Ik hoop dat jullie mij kunnen verder helpen.
borstvoeding is lichtverteerbaar en soms meer nodig, FV ligt iets zwaarder op de maag. behoefte word dan ook iets minder. sneller verzadigd. 700 ml FV is voldoende. maar zeker niet boven 1 liter uitkomen. bied het in kleine porties aan. 5-6x 120 ml.
Mijn kindje dronk na 5,5 maand niet meer aan de borst en was toen denk ik bijna acht kilo. Hij dronk 8 keer 160 ml, wat ik megaveel vond. Je voedt gewoon op verzoek. Heeft ze trek, dan warm je zo'n 80 ml op (of minder als ze dat niet opdrinkt), heeft ze dat op en wil ze meer, warm je nog wat op. Ik heb ook enorm lopen hannessen, maar er komt vanzelf regelmaat in. Borstvoeding is niet goed te vergelijken met flesvoeding, ze mag meer dan een liter, ze mag ook minder, zolang ze tevreden is en goede luiers heeft. Ze hoeft niet per se een enorme hoeveelheid te drinken. Als zij tevreden is en goed plast en poept is het prima. Ik was ook erg onzeker erover, borst is zoveel makkelijker. Ik heb destijds extra gewogen om te kijken of ik genoeg gaf en dat was prima. Hou er rekening mee dat je productie (tijdelijk) terug kan lopen omdat je borsten moeten wennen aan het fulltime kolven. Als je haar nog aan de borst wilt krijgen, geef de fles dan bv-vriendelijk, liefst uit een breastflow en voedt met ontbloot bovenlijf. Jammer he als het niet meer lukt! Succes!
Overigens wordt wel eens vergeten dat bij gekolfde melk de voor en achtermelk door elkaar zit en er dus een andere manier van een verzadigd maagje ontstaat.
Ireen, bedankt voor je adviezen. Ik denk dat ze gisteren nog niet lekker in vel zat, want nu is ze een stuk vrolijker en heeft ze al 600 ml gedronken! ze is denk ik aan het inhalen van de dagen dat ze zich niet lekker voelde. Ik had vanochtend een afspraak op het CB en ze is weer redelijk aangekomen dus volgens mij zit het wel goed. Haar luiers zijn ook vol, dus ik denk dat ik me geen zorgen moet maken. Maar ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik ga volgende week gewoon nog een keer wegen om te kijken of het met de groei allemaal goed blijft gaan. Ik wil haar heel graag terug aan de borst krijgen, ik ga vanmiddag ook naar een lactatiekundige en ik voed met een breastflow fles. hoe is het verder gegaan bij jou?? Is er regelmaat ingekomen? en wanneer was dat? en hoeveel drinkt jouw kindje nu??
Ha, zie het nieuwe topic Full Time Kolvers, best leuk een paar lotgenoten! Hij ging hier na een maandje wat regelmatiger drinken, eigenlijk heb ik hem ook een beetje een schema aangeleerd omdat ik gek werd van al die kleine beetjes voorzichtig opgewarmde moedermelk. Jens was wel wat ouder en had dus ook bijvoeding. Hij drinkt nu nog 550 ml ongeveer! Goed dat je naar een lactatiekundige gaat! En veel in je blootje he, ze hapt vast wel weer!