Ons manneke is in 2 weken maar 70 gram aangekomen. Dat is heel weinig op deze leeftijd. We hebben dit al eens eerder gehad, toen kwam hij een week later opeens 300 gram aan. De wijkverpleegkundige vond hem wat magertjes bij zijn borstkas. Ik vind het even heel lastig. Lactatiekundige is gisteren langsgeweest omdat ik vond dat ons manneke te lang bezig was met drinken. Ik heb wat tips gekregen en vond dat erg goed gaan. Maar ook hiervoor was ons manneke eigenlijk nooit ontevreden. Hij nam er erg de tijd voor, maar ik leek dat vervelender te vinden dan hij. Slechts zelden en alleen 's avonds als ik erg moe was en hij ook kwam het weleens voor dat ik het gevoel had niet voldoende te hebben. Ook op basis van mijn kolfproductie, vanochtend 80ml uit mijn slechtste borst. Hoe kan het dat hij te weinig aankomt terwijl hij wel tevreden is? Ik heb hem elke 2 weken laten wegen en dit is nu de 2de keer dat hij slecht aankomt. Kan dat zijn ritme zijn of moet ik toch aan andere dingen denken? Ik wil dolgraag deze nog langer voeden dan de oudste (alles bij elkaar 11mnd) en ben bang dat als hij straks bijgevoed moet worden mijn productie te snel zal teruglopen. Of loop ik nu te veel op de zaken vooruit? Mijn man vindt dat ik het niet zo op mezelf moet betrekken, maar dat is erg lastig omdat het mijn melk is en ik me toch aangesproken voel. Kunnen jullie me wat geruststellen?
Aan de hand van een keer wegen kun je niet vaststellen of een kind te weinig aankomt. Een volle buik voor het wegen en je kind kan zomaar 100-200 gram zwaarder zijn. Een volle luier vlak voor het wegen, en hoepla, je kind kan zo 100-200 gram lichter zijn! Om zekerheid te hebben moet je gewoon goed blijven aanleggen (doe je al aan borstcompressie?) en over een week opnieuw wegen.
Plast hij goed? Zou idd een keer extra gaan wegen, en als dat nog niet genoeg is tóch beginnen met extra voeden, desnoods kolven en dat met fles geven. Dat kost voor hem minder energie, kan hij goed groeien en krijgt toch jouw melk! Want dat is inderdaad wel erg weinig in 2 weken..
Misschien kan je hem wat extra aanleggen? En inderdaad anders volgende week even het spreekuur binnenlopen op het cb om hem nog eens te laten wegen. Misschien valt het dan allemaal wel mee.
Onze dochter kwam met 4 mnd ook minder aan en ik ben toen meer gaan aanleggen.2 weken later was ze 300 gram gegroeid. Neem zelf ook voldoende rust en drink minimaal 1,5 liter water per dag.
Ik ben net begonnen met borstcompressie bij het voeden op aanraden van lactatiekundige. Verder komt hij eigenlijk elke 3 uur en 's nachts elke 4 uur. Ik wil eigenlijk even proberen hoe het gaat met compressie, of hij dan sneller tevreden is, dan wordt hij hopelijk minder moe van drinken en is het effectiever. Volgende week even opnieuw wegen en kijken hoe hij het doet. Hij heeft net eindelijk weer gepoept sinds een week dus hopelijk weer een paar dagen beter slapen. Hij werd elke keer wakker van krampjes overdag. Goed slapen helpt meestal ook in goed groeien.