Mijn dochter van 2.5 is overdag zindelijk. Ze plast op de wc en draagt geen luier meer, dat wil ze ook niet. De nachten blijft ze ook steeds vaker droog, maar ze draagt dan nog wel een luier. Echter, ze durft niet op de wc of op het potje te poepen. Zonder luier poept ze dus gewoon niet. Ze houdt het op, inmiddels alweer 3 dagen. Ze is echt doodsbenauwd, ik zeg ook steeds dat als ze moet poepen ze om een luier moet vragen, maar dat wil ze dus ook niet. Gisteren heb ik er gewoon 1 om gedaan, maar er komt niets omdat ze het tegen houdt. Ik weet nu al dat het morgen met veel buikpijn en moeite zal komen, iets wat helemaal niet nodig is. Ik heb al gezegd dat als ze op het potje of op de wc poept, ze een sticker krijgt, maar daar is ze niet gevoelig voor. Ik schijn dit als kind ook te hebben gehad en deed het tijdens mijn middagslaap in mijn luier, maar dat doet mijn dochter dus niet. Hebben jullie ideeën?
Heel herkenbaar probleem, maar geen oplossing helaas. Mijn dochter houdt niet van poepen of vindt het eng, ik ben er nog niet helemaal achter wat het is. Toen ze nog een luier om had hield ze haar ontlasting ook zo lang mogelijk op en moest ik soms wel tot 8x per dag een luier verschonen omdat er een klein beetje poep in zat. Ook nu ze zonder luier is houdt ze het op. Ik zie het aan hoe ze gaat staan; beetje op haar tenen en met haar billen helemaal samen geknepen. Ik zet haar dan onder dwang en luid protest op het potje. Als ze dan écht heel nodig moet komt het wel vanzelf omdat ze het dan gewoon niet meer kan ophouden. Als ze uiteindelijk gepoept heeft is ze wel heel trots, maar het blijft een gedoe'tje...
Onze dochter heeft het nu ook. Potje en wc durft ze niet. Ze heeft het in twee mnd tijd wel 2x gedaan. Ik probeer haar angst te erkennen en blijf erbij als ze het probeert, maar ik zie gewoon dat ze het op houdt. En dus gaat de luier ook hier dan aan. Ik lees dus ook mee voor de tips.
Hier hetzelfde met onze dochter van 3. Al een jaar zindelijk, maar poepen wil ze niet op de wc/potje. Gelukkig wel in haar luier, bijna op commando als 's avonds voor het slapen jaar luier om gaat. We gaan haar dus voorlopig ook nog niet zonder luier laten slapen om gedoe met poepen te voorkomen. Heb helaas geen tips. Misschien met de huisarts overleggen of je iets kan gebruiken zodat haar ontlasting niet zo hard wordt? Anders kan ik me voorstellen dat ze aan het poepen zelf een hekel krijgt (met of zonder luier/potje).
Ik lees mee. Mijn zoontje heeft dit ook. Ik zie aan hem wanneer hij in een hoekje gaat zitten met zijn beentjes opgetrokken, dat hij het ophoudt. Ook tig keer per dag een luier met een klein beetje erin. Hij heeft wat last van verstopping en harde ontlasting gehad en misschien dat hij daardoor niet meer durft. Hij is ook een paar keer onder luid protest op de wc geweest en daarna supertrots en toen kwam het besef ook wel dat het dan veel makkelijker gaat (en ik vooral niet veel hoef te poetsen nadien) maar dat lijkt hij de volgende keer meteen vergeten te zijn. abo...
Ik geef mijn dochter nu wel Roosvicee Laxo, zodat haar ontlasting niet ook nog (te) hard wordt. Ze is wel bekend met wat stoelgang problemen dus ik wil echt voorkomen dat ze ook nog hele harde ontlasting gaat krijgen.
Boekjes of filmpjes over poepen en dat het heel normaal is kan soms ook helpen. Bijvoorbeeld deze (is ook een boek van) https://www.youtube.com/watch?v=VuLMT0RSFhE of deze https://www.youtube.com/watch?v=CcZfa8znSvo