Tips om jaloezie oudste na geboorte broertje te voorkomen?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Snoesj, Feb 22, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Snoesj

Snoesj Lid

Feb 3, 2012
    78
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hi allemaal,

Over 10 weekjes ben ik uitgerekend van mijn tweede kindje.
    Ik heb een dochtertje van net 2 jaar die behoorlijk de aandacht opeist.

Iemand tips om jaloezie straks te voorkomen, naast het veevuldig betrekken bij de verzorging van de baby?

Ik heb mijn dochter 1 jaar borstvoeding gegeven en nog steeds vind ze het fijn om tegen mijn borst aan te liggen. (zeker nu alles wat voller aanvoelt ;) Uiteraard wil ik straks ook borstvoeding geven maar maak me best zorgen om haar reactie hierop.

Tips zijn van harte welkom!

2. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

Jan 2, 2010
    1,996
    0
    0
    Wij zijn hier ook druk mee bezig, en gelukkig is ze heel erg "toe" aan haar broertje, ze vraagt nu dagelijks of hij al komt, en dat het toch zo lang duurt. Ze praat tegen de buik, we hebben haar verteld dat de baby haar al kan horen en dat ze lekker mag kletsen, zodat hij straks al weet wie zij is, en wat zij leuk vind.

Ze helpt mee met leuke dingen uitzoeken, ze heeft nu bvb 2 knuffeltjes uit gekozen, 1 voor in zijn bedje, en 1 voor op de commode.
    Ze heeft mee mogen testen wat betreft namen, qua uitspraak, we willen toch dat ze haar broertje straks kan roepen.
    Ze heeft mee geholpen in de kamer, en met het uitzoeken, wassen en opvouwen van de kleertjes.

We hebben al een armbandje klaar liggen, ingepakt en wel, en straks na de bevalling mag zij er als eerste bij. Gaan we even genieten van "ons" broertje. Ze krijgt dan ook de armband uit naam van haar broertje, met natuurlijk een verhaaltje erbij.
    Ze heeft op een pop geoefend wat betreft flesje geven, en luiertje verschonen.

We zijn er dus druk mee bezig, maar ja, dan nog kunnen we niets uitsluiten, want ook wij krijgen het bv verhaal. Heeft zij vroeger gehad, en krijgt haar broertje ook.
    Ze zal toch tijd en aandacht moeten delen, dus het blijft altijd een issue. We willen ook gewoon papa en dochter tijd, en mama en dochter tijd, instellen. Vaste momenten waarop 1 van ons 2 enkel voor haar zijn.
    Dan nog blijft het afwachten, maar we hebben iig ons best gedaan :)

3. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Naast haar er idd veel bij betrekken ook zorgen dat er voor haar af en toe nog genoeg qualitytime is!
    En sommige kraamvisite zal het zelf wel bedenken, maar vaak komen er heel veel kadootjes voor het nieuwe kindje, maar voor haar is het ook leuk om af en toe wat te krijgen natuurlijk.
    Qua bv ben ik zelf nu nog niet heel erg mee bezig, ik zie wel hoe het loopt en hoe hij erop reageert, maar mijn man benoemd het wel af en toe al naar ons zoontje dat zijn zusje straks bij mama zal drinken.
    Van mij mag hij er straks ook best bij zitten om te knuffelen als de kleine drinkt.

4. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Mijn oudste was ook bijna 2 toen zijn broertje werd geboren. We waren heel bang voor jaloezie maar dat is hij nooit geweest. Vanaf dag 1 was hij heel lief en beschermend voor zijn broertje, en nu vraagt hij wanneer hij ook nog een zusje krijgt :D

Dus het kan ook gewoon goed gaan. Maar cadeautjes klaarleggen voor je oudste is altijd wel een goed idee, verder gewoon vaste schema zoveel mogelijk door laten gaan.

5. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

Oct 9, 2014
    1,213
    1
    0
    Drenthe
    ik ben zwanger van de 5e. Mijn tips:

- laat het kraambezoek eerst iets zeggen tegen jullie andere kind en haar feliciteren.
    - Betrek haar bij het kraambezoek, laat haar erbij blijven.
    - Geef haar een op een aandacht in de kraamweek, als de baby slaapt.
    - Betrek haar bij de verzorging/voeding van de baby.
    - probeer de aandacht zo goed mogelijk te verdelen, haar zo min mogelijk te laten wachten als ze beiden om aandacht tegelijk vragen.
    - laat haar je borsten aanraken op andere momenten dat je niet aan het voeden bent, en leg daarbij uit dat de melk nu voor de baby is en geef haar iets anders lekkers erbij te drinken (iets waar ze dol op is) hou haar niet weg bij je borsten als dat niet hoeft.

Succes komt vast goed.

6. Snoesj

Snoesj Lid

Feb 3, 2012
    78
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle tips! We hebben ook al de naam en sinds vorige week noem ik de naam een paar keer per dag zodat ze daar ook gewend aan raakt (met het risico dat oma er zo ook achterkomt op de oppasdagen :)

Aankomend weekend gaan we de laatste spulletjes aanschaffen en "het cadeautje" voor de baby.

Laatst zei ze opeens " Pijn in de buik? Moet baby eruit? " Was helemaal verbaasd dat ze dus wel beseft dat de baby er echt uit gaat komen.
    Misschien begrijpt ze het toch meer dan ik zelf denk.

Nou we laten het gewoon op ons afkomen. En wie weet, zoals eerder al gezegd, is er geen sprake van jaloezie.

Groetjes!!

7. an12

an12 Actief lid

Dec 3, 2011
    487
    0
    16
    Female
    huismama
    overijssel
    Ik ben nu 27 weken, en mijn dochtertje is nu ook 2. We verwachten nu ook een broertje.
    Mijn dochtertje is ontzettend lief tegen andere baby's...ze aait ze heel zachtjes en geeft heel voorzichtig knuffels en kusjes. Dus ik denk dat het bij ons wel goed gaat komen, alleen ben ik dan juist bang dat ze te 'bezitterig' word tegen over de baby. Ik neem haar verder ook altijd mee naar de vk, we praten samen tegen de baby, en laten samen liedjes horen waar de baby dan op reageert.
    Ze vind het allemaal wel prachtig. Pas had ze zelf ook een baby in de buik zei ze, trekt ze dr hemd de lucht in en stopt ze haar poppenflesje in dr navel...zo van..die heeft dorst hahaha.
    De naam die wij hebben voor de kleine ga ik echt niet vertellen tegen haar, want ze praat op dit moment alles na, dus dat vertrouw ik niet helemaal:p...
    Maar ik ben zo benieuwd hoe ze gaat reageren als de kleine er echt is...kijk er echt naar uit!!
    Veel succes met je laatste 10 weekjes!!

8. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Bij ons kwam de jaloezie pas veel later toen de baby steeds meer begon te doen, ook speelgoed wilde pakken en zo en vooral voor andere mensen ook heel leuk begon te worden. De enige tip die ik heb is de jaloezie serieus nemen. Het is ook niet leuk/moeilijk om ineens van alles te moeten delen. Ze hoefde echt niet (en nog niet) altijd blij te zijn dat hij er is, maar ze moet wel lief tegen hem blijven. Als ze behoefte had om ook nog heel klein (was ze natuurlijk ook schelen 1 1/2 jaar) te zijn, dan mocht dat ook.
    In het begin als je jaloers/vervelend deed werd ik wel eens boos, dat werkte alleen maar averechts, dit gaf haar veel meer rust.

9. Fiora

Fiora Bekend lid

Jun 28, 2011
    932
    0
    0
    In het kader van jaloezie, hoe kun je dat het beste doen met kraambezoek? Als er bijna elke dag wel mensen langskomen met vrijwel alleen aandacht voor de baby...Wat zeg je tegen de oudste? Hoe betrek je die er het beste bij?

Share This Page