HALLO ons zoontje Seth is nu iets meer dan 7 weken oud en we willen nu een duidelijke regelmaat invoeren omdat hij sinds een week overdag echt lastig is snachts slaapt hij wel goed nu is het wel zo dat we in het begin steeds als hij weende hem oppakten tot hij in slaap viel maar nu merken we stillaan dat hij constant bij ons wil zijn, dus dat hij doorheeft dat wenen betekent dat hij bij ons kan blijven zo kan ik dus een hele dag met hem op de schoot zitten en raakt er thuis niets gedaan dus voeren we een nieuw regelmaat in omwille van de reflux moeten we omp de 4 uur voeden dus dachten we hetvolgende 09.30 u pyjama aan hij krijgt (vroeger ook) steeds om 10 uur savons zijn laatste flesje daarnaa een kwartiertje rechtzitten en daarna in bed, muziekje aan en tutter geven, liicht uit en deur open (ivm reflux dus) (slaapt altijd direct in, daar geen probleem) meetsal slaapt hij door tot rond 6 uur (soms nog eens rond 3 uur een flesje), dit veranderen we niet, want de nachten gaan goed zo) rond 6/7 uur zouden we dan het eerste flesje geven, 15 min recht, dan terug in bed, muziekje aan, tutter geven om 10 uur 2e flesje 15 min rechthouden en dan dachten we; bij gapen in bedje, maar rolluiken open laten (is ten slotte geen nacht? EN we zouden niet willen dat hij dag en nacht door elkaar haalt, nu dat zo goed gaat, muziekje aan bij niet gapen in zijn park en zo verder voor de rest van de dag mijn vraag: lijkt jullie dit wat? is ons eerste kindje en had graag wat ervaringen gehoord van anderen oja, nog 1 vraagje na een kwartiertje op de speelmat of spelen met ons begint hij van zich te laten horen, gaat meestal over in wenen wat doe ik dan het best; in bedje of bij ons nemen? xxx alvast bedankt!
Heeft hij hier sinds een week last van? Owh, ik lees het al Kleintjes hebben op die leeftijd niet door dat als ze huilen, mama dan komt. Dat komt in een later stadium pas. Het zou kunnen zijn dat hij in een sprongetje zit, die is meestal rond 8 weken. Dan zijn ze inderdaad heel huilerig, humeurig en hangerig. Ze willen dan de hele tijd bij je zijn. Het is zijn gevoel van veiligheid. Een troost, het gaat weer over! Er zullen er nog wel meerdere volgen, die zijn te merken aan de 3 H's (zie hierboven) Regelmaat is zeker heel belangrijk. Kijk naar je kindje, op een gegeven moment zie je vanzelf wat hij aan probeert te geven.
ongeveer, het is begonnen 2 weken geleden, zo'n beetje nadat hij uit het hospitaal kwam ivm zijn reflux daar lag hij natuurlijk constant in een bedje, met een monitordingetje aan zijn voetje, dus konden ze niet veel anders denk dat deels daardoor zijn ritme verstoort is ik voedde toen ook nog op vraag, maar nu zijn we verplicht er 4 uur tussen te laten we hebben ook sinds een paar dagen een park aangeschaft met daarin zijn speelmat waar hij op kan als hij wakker is
een kindje van 7 weken heeft nog niet echt een ritme hoor, dit verandert nog zo regelmatig aankomende weken. En zo'n jong kindje kun je echt nog niet verwennen, dat is pas rond de 6 mnd ongeveer. Misschien heeft je kindje wel gewoon mama-honger, hij heeft tenslotte 9mnd lang lekker warm binnen gezeten bij mama. Ik zeg lekker veel knuffelen
Mijn ervaring is dat je nioet vroeg geoeg kan beginnen met een vast ritme, want dit betekent regelmaat, voorspelbaarheid en struktuur en die voorspelbaarheid is voor zo'n kleintje erg prettig (in ieder geval vond mijn zoontje het erg prettig!). Het geeft ze het gevoel van veiligheid omdat ze weten wat er komen gaat. Jouw ritme lijkt me dus prima. Ook is mijn ervaring dat na een kwartier spelen op de speelmat je kleinyje echt wel weer moe is. Baby's van die leeftijd zijn soms maar een half uur wakker (incl voeding). Dus als ie gaat huilen zou dat best een teken van vermoeidheid kunnen zijn. Even bij je houden mag natuurlijk best, maar ik zou m voor ie echt over zn slaap heen komt terug in bed leggen. Het is belangrijk dat ze leren in slaap te vallen in hun eigen bedje dus liefst voor hij echt in slaap is m daarin te leggen! Succes! O ja: ik doe trouwens ook overdag de gordijnen open en snachts pas dicht.
alvast bedankt voor de reacties ik ga proberen dit ritme in te voeren (in zoverre mogelijj natuurlijk) maar ga ook proberen flexibel te zijn en aan te passen indien nodig vanmorgen heb ik dit voor de eerste keer geprobeerd dus om 7 UUR FLESJE ( heeft de hele nacht doorgeslapen)( was nog niet echt wakker, dus toch maar wakker gemaakt wegens geen nahtvoeding dan 15 min recht, een kwartiertje speelmat en spelen met mama hij begon moe te worden, dus nog even bij mama met de tutter en toen ik zag dat zijn oogjes begonnen dih te vallen in bed met de gordijnen open 5 minuten later lag hij te slapen!!! normaal ben ik zo bezig tot 9 uur voor ik de kans krijg t ontbijten, en om 10 uur is hij er dan weer,maar moet dan wachten tot 11u voor hij zen flesje krijgt (soms foefel ik wel es een half uurtje) mss is het toeval, mss niet, maar zal di toch nog even verder uit proberen! bedankt vo alle reacties!
Hallo Sitara, Ons kindje is inmiddels vier maand en nog steds hebben wij geen echt ritme gevonden. Ik kan je dus niet veel advies geven over hoe dat moet. Wel weet ik dat hoe je met je kindje omgaat moet passen bij hoe je zelf bent en wat goed voelt. Mijn schoonzusje heeft een baby die ook 4 maand is en die heeft en heel vast ritme Eten even spelen en vooral veel slapen. Zowel kind als moeder voelen zich er prima bij. Ik wilde dit ook graag zo. Ging dus mooi niet door. Ik dacht voor het eerst om haar naar bed te doen 's middags als regel. Omdat ik dacht dat het goed zou zijn voor haar om een keer op een dag een rustig slaapje te hebben zonder prikkels om haar heen. Helaas het draaide alleen op een enorm gehuil uit en ze werd er meer van overstuur dan dat dat ze uitruste. Omdat ik al meer mislukte pogingen had gedaan om regelmaat te krijgen met hetzelfde resultaat, heb ik besloten om het maar weer te laten komen zoals het komt en pas structuur aan te brengen zodra ik merk dat ze een loopje met me gaat nemen of als het op een andere reden niet meer werkt zo. Nu gaat het goed en ons meisje doet hetook hardstikke goed. Als ik merk dat ze erg moe is dan leg ik haar boven of in een rustig stuk van de kamer met het gordijn wat toe. Soms valt ze ook in de box in slaap en even later is ze weer wakker en vrolijk. Voeden doe ik nog steeds op verzoek. Nu is ons kindje al 4 maand, maar een kindje van 7 week kun je echt niet verwennen. Dus ik zou zeggen, als je kindje zich fijn voelt bij dit ritme en het werkt(daardoor) ook voor jou...prima! Maar zorg wel dat het geen heilig moeten wordt. Als je kindje huilt terwijl het in de box ligt, je voelt op een gegeven moment wel aan wat hij nodig heeft, als hij moe is doe je hem naar bed en als je het idee hebt dat hij krampjes heeft of zich gewoon niet zo lekker voelt, dan moet je voor dat moment je bezigheden even opschorten en lekker je kindje toosten. Kotom, regels zijn goed, zolang ze werken.
Om de 4 uur voeden, jee dat vind ik best een lange tijd die ertussen moet zitten voor zo'n klein ding. Maar misschien komt dat omdat ik altijd op verzoek borstvoeding heb gegeven (en nog doe met mijn 4 maanden oude dochter). Kan me bij zo'n klein baby'tje voorstellen dat het lastig wordt omdat het gewoonweg honger heeft? Liz01