Problemen met zindelijkheidstraining

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Eden28, 6 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Mijn zoontje is ondertussen al 3,5 en nog steeds niet zindelijk :( hij plast wel op de wc maar meestal voordat hij naar bed gaat. Dat is het probleem ook niet. Alleen overdag wil hij absoluut zijn luier niet uit. Vanochtend weer poging en hij is dan zo boos en wil geen onderbroek aan. Hij is nu zo verdrietig.

Wat moet ik doen? Doorzetten of wachten totdat hij er aan toe is? Dit maak me behoorlijk onzeker of ik het wel goed doe. Het moet er toch eindelijk van komen. In maart moet ik bevallen en dan is er gewoon minder tijd voor zijn zindelijkheid

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    beloningssysteem maken!

3. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Stickers helpen hier niet helaas, wat kan je anders doen

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Kleine cadeautjes. Pak ze in, laat ze zien en spreek af dat hij een pakje mag kiezen als hij een hele dag geen luier om heeft gehad.
    Of na 10x (kalender maken met kruisjes zetten) een wat groter cadeautje beloven. Heeft bij mijn dochter lang gewerkt als ze een periode van slecht slapen had.

5. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Nou heb van ellende de luier aangedaan. Hij plast gewoon constant in zijn onderbroek binnen het uur. Waren al 4 onderbroeken doorheen. Hij kan wel aangeven dat hij moet plassen dus ik snap het gewoon niet

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    een grote cartoon plakken met kleuren papier, plak beloningen(bijvb lollies,munt chocola) aan de linkerkant en maak kleine vakjes naar de rechterkant toe,naar de lollies toe waarin je stickers kunt plakken. hang die ding met bijvb 8 lollies erop geplakt op de deur van de wc. zodat hij het kan zien als hij op wc zit. als hij vr slapen gaan plast laat hem 1 sticker plakken(want dan plast hij wel toch op wc?)en leg het uit dat hij als hij alle vakjes met stickers geplakt heeft de lolly kan pakken en lekker op eten!
    begin met de luier aan, en wacht totdat luier lange termijnen droog blijft dat hij dus vaker op wc plast en dan pas luier uitdoen.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Omdat hij weet dat jij 'm een luier aan doet. Gewoon niet meer aandoen en dan zie je het wel. Veel wassen en veel dweilen maar het begint met duidelijk zijn

8. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Maar hij geeft dan ook niet aan dat hij heeft geplast. als er al 4 onderbroeken doorheen gaan in zo'n korte tijd vraag ik me af hoeveel er op een dag zijn vandaar dat ik zijn luier weer aangedaan heb. heb net maar trainingsbroekjes gekocht. Man moest de deur met hem uit dus moesten wel en luier omdoen. Kunnen moeilijk hem om het kwartier schonen kleding aangeven als we niet thuis zijn.

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Volgens mij doet ie het er dan om, of er iets iets heel anders aan de hand, bijv een blaasontsteking, want een kindje van 3,5 plast meestal niet om het kwartier. Ik zou toh even lans de dokter gaan om het een en ander uit te sluiten.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dan moet je dus even met hem thuis blijven. Je geeft een verwarrend signaal af. Hij mag niet in zijn broek plassen, hij mag geen luier...

Trek er drie dagen vooruit, maak een mooi beloningssysteem, zet de dweil klaar en je beste humeur en gooi de luiers uit het zicht en leg er één (of als er 's middags geslapen wordt nog één) klaar voor het slapen.

Hij plast in zijn broek omdat hij er geen last van heeft en liever een luier aan heeft (even er vanuit gaan dat hij geen blaasontsteking heeft maar bij een jongetje heb je dan wel vaker meer signalen). En omdat hij al zindelijk is, kan hij prima kleine beetjes produceren...

En oja, niet GELIJK verschonen.. laat hem er maar 5-10 minuten in rondlopen.
    Kan hij zelf bepalen dat hij naar de wc gaat? Zeggenschap is een groot goed.

11. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.655
    1.414
    113
    Duidelijke afspraken maken, hier,ook gedaan, meneer was thuis,perfect zindelijk maar durfde ergens anders niet naar de wc dus al van te voren afgesproken dat als hij kerstvakantie had we de luiers weg deden behalve voor het slapen gaan en dan gewoon op het potje of de wc ging, eerst paar dagen in de blote kont potje midden in de kamer en hij ging keurig zelf, toen eens weg zonder luier en ging goed, afgesproken dat hij voor iedere dag zonder luier de centjes in zijn spaarpot kreeg die mama niet hoe uit te geven aan luiers, met 3 dagen was het klaar en ging hij overal naar de wc. Vrijdag zelfs bij ballorig geweest en zelfs dna kwam hij aanrennen roepend ik moet plassen, dus gewoon zelf duidelijk zijn en na 3 dagen soms een ongelukje was het klaar en goed.

12. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Hier hetzelfde probleem.
    het wil maar niet lukken om hem zindelijk te krijgen. Een aantal keer geprobeerd om hem zonder luier te laten lopen. Dat ging binnen een uur mis. En daar was hij dan vervolgens heel verdrietig en onzeker over. Hij plaste af en toe wel op het potje en kon ook aangeven als hij moest, maar poepen deed hij beslist niet op de pot of wc.

Later begon hij te klagen over pijn aan zijn plasser. Dus naar de huisarts. Die heeft ons doorgestuurd naar de kinderarts en nu bleek hij dus al een tijdlang een grote verstopping te hebben. Klisma gehad, medicijnen gekregen. En nu zijn we dus weer terug bij af. Met daarbij nog een stuk of 8 grote poepluiers, want die medicijnen werken goed (en die moeten we voorlopig nog gebruiken.)

Intussen zijn we opnieuw begonnen met zindelijkheidstraining. In elk geval voor het plassen. Hij moet van ons na elke maaltijd even naar de wc. En tussendoor vragen we regelmatig of hij niet even op de wc of het potje wil (standaard antwoord is dan nee). Maar zonder luier zie ik niet zitten met al die poepluiers. Daar zou hij ook alleen maar heel erg onzeker van worden (en ik heb ook geen 8 schone broeken per dag klaarliggen). Wel mag hij stickers plakken. 1 voor een plas en 2 voor een poep. En bij een vol blad krijgt hij een thomas-treintje (we hebben een voorraadje klaarliggen)

Ik hoop maar dat de basisschool straks mee wil werken, want tegen de tijd dat hij naar school gaat zit hij nog steeds aan de medicijnen (ik hoop wel in de afbouwfase). Op het kinderdagverblijf hebben ze gezegd dat we wellicht een medische indicatie kunnen krijgen daarvoor.

13. Fietwordtmama

Hallo,
    Ik zei in mijn vorige berichtje dat ik hoop dat de basisschool mee wil werken. Maar dat valt dus vies tegen. Hij mag wel komen, maar dan moeten wij stand by staan om hem te verschonen indien nodig.

En intussen zijn we de medicijnen aan het ophogen in plaats van afbouwen omdat het helemaal nog niet goed gaat! Ik had toch verwacht dat er wel meer geregeld kon worden omdat hij om medische redenen niet op tijd bij de wc kan zijn. Dit zou zelfs voor een volwassene haast niet te doen zijn. Het is voor hem al vervelend genoeg. En nu moet ie ook nog eens op papa of mama gaan staan wachten in zijn nieuwe klas.

Met kinderdagverblijf heb ik gelukkig kunnen regelen dat hij nog langer (tot de zomervakantie) mag blijven. Want we moeten ook nog gewoon werken en dat kan niet als je thuis meot zitten wachten tot je gebeld wordt. Ik kan af en toe wel thuiswerken maar echt niet alle dagen!
    Met de BSO moeten we nog om tafel. Ik vrees dat dat ook een probleem wordt. En als hij niet naar de BSO kan.....
    Opa en oma vinden oppassen best leuk, maar die worden ook een dagje ouder (wel meer dan een dagje) en het is wel een zware bealsting voor ze om structureel op te passen.

Iemand nog ideeen wat we kunnen doen om school te bewegen een oplossing hiervoor te bedenken?

14. Tamaraliza

Tamaraliza Niet meer actief

Ik werk zelf op een basisschool. In principe mag je als school kinderen weigeren die nog een luier om hebben. Wij hebben dat nog nooit gedaan (2x een kind gehad met een luier), opmdat wij elke leerling hard nodig hebben. Er zijn genoeg scholen die genoeg leerlingen hebben, dus die maken zich geen zorgen om 1 meer of minder.. Dit KAN een reden zijn waarom ze geen ''moiete'' willen doen voor jouw zoontje. Een andere reden KAN zijn, dat ze niet genoeg mensen hebben lopen bij de kleuters. Wij hebben 1 leerkracht op 25 leerlingen. Het is dan erg lastig om een kind in de klas te hebben die regelmatig verschoond moet worden.
    Heb je ook gevraagd wat de reden is dat zij hem niet willen / kunnen verschonen?

15. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Ik heb het boekje over zinnelijkheid is kinderspel. Een aanrader, meneer geeft al aan als hij moet plassen en poepen :D

16. Fietwordtmama

Hoi Tamaraliza,

Ik snap heel goed dat het erg lastig is voor de juf hoor. Die heeft er 21 in de klas, en dan kun je niet zomaar even weg. Zou het ook niet prettig vinden als ze dat voor een ander kind deed, en onze zoon met 20 anderen alleen zou laten.

Maar omdat er een medische reden is dat hij zijn poep niet kan ophouden tot hij bij de wc is had ik gehoopt dat ze wat konden regelen. Ik weet dat ze ook twee onderwijsassistenten hebben. Maar die zitten blijkbaar op andere groepen. vraag me ok wel af wat ze doen als een ander kindeenkeer een ongelukje heeft. Bij de jongste kleuters zal dat toch wel vaker voorkomen?

We hebben anderhalf uur intake gesprek gehad (ging ook over andere dingen). Toen hebben we het hier ook uitgebreid over gehad. Wij hebben aangegeven dat we beiden 4 dagen in de week werken en dat de opa's en oma's verder weg wonen. We kunnen veel regelen met thuiswerken. Alleen de maandag gaat echt niet. Dat is voor hem overleg-dag en voor mij de enige dag dat ik mijn manager zie/spreek. Zij gaven toen aan dat ze dan voor de maandag een oplossing zouden zoeken. Maar naderhand via de telefoon zeiden ze dat het gewoon echt niet kon :(

Voor de rest zijn we trouwens wel blijmet deze school hoor. Niet dat we nu direct op ruzie-stand staan.

Ik vind het gewoon zo jammer dat deze mijlpaal zo overschaduwd wordt hierdoor. Onze zoon heeft enorm veel zin in school. Hij is er ook echt aan toe.

Deel Deze Pagina