Hoe laat is jouw kleuter wakker? En dan...

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Meril, Jan 20, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Meril

Meril Bekend lid

May 3, 2008
    671
    0
    0
    In navolging van andere topic over hoe laat naar bed vroeg ik me af hoe laat jullie kleuters wakker zijn.

En wat er gebeurd als ze wakker worden en het eigenlijk nog 'te' vroeg is? Met papa of mama toch naar beneden/ in jullie bed/ alleen naar beneden / in slaapkamer zelf vermaken etc.

Onze dochter wordt, na heel lang verwend te zijn met lang uitslapen, de laatste tijd erg vroeg wakker en is dan 's avonds niet te genieten. Ik vroeg me dus af hoe jullie hiermee omgaan, op dagen dat er niet naar school of Kdv moet worden gegaan.

2. fokje

fokje Fanatiek lid

May 14, 2007
    3,313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    het is maart net wat jullie vroeg vinden

onze jongens gaan tussen half 7 en 8 uur op bed door de week en weekenden zo ie zo voor 8en
    ze zijn sochends een uur of 7 wakker door de week naar school dus prima, weekenden vermaken ze hun zelf met een donaldduck/boekjes of speel goed op eigen kamer ook liggen ze dan wel tussen ons in met een boekje. weekenden gaan we niet voor 8 uur naar beneden word vaak half 9. enkelt komt het voor dat de oudste snachts moet plassen maar gaat daarna direct weer in eigen bed, hij meld het mij wel even haha.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zoon (4,5) moet op zijn kamer blijven tot zijn maantje aangaat (tijdklok). Dan gaan we samen naar beneden (7:30). Dochter wordt niet vroeg wakker dus daar nog geen afspraken mee.
    Toen zoon kleiner (rond 2 jaar) was, deden we het licht voor hem aan en gaven hem speelgoed / boekjes en dan moest hij zich nog even vermaken.

4. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

Nov 6, 2008
    1,922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    Hier worden de 2 oudste tegen 8.30 wakker (weekend), ze gaan dan ieder op hun kamertje nog even spelen. Om 9.00 maak ik de jongste wakker en dan gaan we gezamenlijk naar beneden om te ontbijten.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter mag niet voor half 8 dr kamer af. Ze heeft een wekker, met de laatste 2 cijfers afgeplakt (half uur vooruit).

Soms wordt ze eerder wakker. Vaak blijft ze dan gewoon liggen (gaat soms een beetje zielig doen dat de wekker het niet doet, ze probeert t met haar 'toverkracht' 8 te maken oid). Sporadisch komt ze toch haar kamer af, dan breng ik haar terug en doe evt het licht aan, als het niet té vroeg is. Dan mag ze gaan spelen. Komt ze er vaker af, dan blijf ik haar terugbrengen. Maar dat komt bijna nooit voor.

Als ik toe zou geven aan het vroeger wakker worden en opstaan, dan wordt t van kwaad tot erger en wordt ze dus steeds vroeger wakker.

Om half 8 (of als we geluk hebben iets later) komt ze naar ons toe en kruipt er bij mij nog even in. Op psz dagen mag ze in mijn bed ontbijten (terwijl ik douche). Andere dagen soms nog even tv kijken, dan gaan we samen naar beneden ontbijten.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hier is 7 uur de grens. Als hij eerder wakker wordt, blijft hij meestal nog even lekker liggen, of zoekt speelgoed. Soms komt hij bij ons langs, en dan stop ik hem wel weer in, als het voor 6.45-7.00 is..

Bedtijd 's avonds is hier naar behoefte. Soms is dat half 7, soms half 8. Maar het lijkt niet echt anders te zijn als hij eerder/later uit bed gaat..

7. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,186
    431
    83
    Female
    home sweet home
    Wij hebben de grens iets vroeger liggen haha. Maar hier worden ze over het algemeen ook vroeg wakker. Hier mogen ze voor 6 uur niet hun bed/kamer uit. Na 6e is dan even lekker bij papa en mama in bed en om 7 uur naar beneden.

Als hij straks wat ouder is kan hij wel alleen naar beneden spelen/tv kijken, maar voorlopig zie ik dat nog niet gebeuren.

8. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

Dec 6, 2009
    1,409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tegenwoordig is het hier ongeveer 7 uur naar beneden als ze wakker is. tot half 7 in je bed blijven liggen, daarna evt bij papa en mama op bed.
    Vroeger gingen we vaak om 6 uur naar beneden. hier helaas geen uitslapertje ;)

9. palmie37

palmie37 VIP lid

Jun 8, 2009
    5,294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Hier wakker tussen 7 en 8 uur, we gaan dan gelijk naar beneden!

10. Nummer 10

Nummer 10 Actief lid

Feb 2, 2012
    382
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier heeft mijn dochter een gewone digitale wekker en ze mag er pas uit als de 7 vooraan staat. Als de 6 vooraan staan én voorbij de 30 is dan mag ze haar lampje aandoen en stil in bed lezen of met haar knuffels spelen.

In de weekenden zetten we hem vaak een half uur achteruit zodat ze pas om 7:30 roept en in vakanties maken we hier een uur van.
    Ze roept dan dat het 7 uur is en één van ons staat dan met haar op.

Als ik moet werken mag ze er wel uit als ik gedoucht en aangekleed ben om 6:30

11. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Oudste van 6 kan klokkijken. In het weekend mag hij om 8 uur in zijn kamer gaan spelen en om half 9 bij ons komen. Daar houdt hij zich keurig aan, ook al beweert hij altijd dat hij om 6 uur al wakker was of zo.
    Middelste van bijna 4 kan nog niet klokkijken, maar die vraagt altijd of hij zijn bed uit mag. Als het nog te vroeg is, zeggen we dat hij nog even moet blijven liggen en dat doet hij dan ook wel.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,264
    6,789
    113
    Vanochtend was dochterlief om 6 uur naar haar broertje gegaan...

Daar heb ik toch even een stokje voor gestoken. ha ha

Allebei weer op bed gedaan en om 8 uur weer wakker.

Hier is het meestal rond 8 a half 9 en dan gaan ze spelen tot wij ze aankleden en naar beneden gaan. Dat is in het weekend tussen half 9 a 9 uur.

13. Theres

Theres Actief lid

Nov 4, 2009
    280
    33
    28
    Zeeland
    Hier is er iedere dag één van de twee rond 6 uur wakker, nu meestal de jongste, maar de oudste was tot zijn 2,5 jaar ook altijd rond die tijd. Soms is het 5.45 en als we geluk hebben is het 6.20 uur. De jongste roept ons en mag dan in bed komen. De oudste komt zelf naar ons bed. Om 6.30 uur gaat de TV aan (dan wordt namelijk Plop wakker op Ned 3). Dat kijken ze door de week tot 7.00 uur en dan begint het ochtendritueel. In het weekend zijn we uiterlijk om 7.30 uur beneden. De oudste heeft een slaaptrainwekker, maar zolang de jongste om 6.00 uur bij ons in bed kruipt, lijkt het me vreemd om hem op zijn kamer te laten.

Vroege vogels dus hier, maar het went. En we slapen vaak om de dag uit in het weekend, dat scheelt ook.

14. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    M die wordt wakker en ligt vaak nog even te loungen in bed of ze stommelt meteen de trap af naar de wc. Vaak moet ik haar wakker maken voor school. Als ze uit bed komt, komt ze ook naar ons, maar gebeurt eigenlijk nooit dat ze de eerste is ... (tussen 6.30-9.00, meestal tussen 7.30-8.00).

T heeft tot (ruim) 2,5 jaar een heerlijk wakkerwordtritueel gehad. Wel heel vroeg, maar ging lekker liggen spelen (ledikant) of met zn auto's spelen (peuterbed). Nu wordt hij wakker, doet het licht aan en roept ons (bang om alleen te zijn) ... (tussen 5.30-6.30)

S wordt wakker en zet een keel op ... (meestal tussen 6.30-7.30)

15. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    Hier is 7 uur de grens

Moeten Ze naar school/kdv gaan we er meteen uit in het weekend blijven we lekker liggen

16. Miss T

Miss T Fanatiek lid

May 3, 2012
    4,367
    306
    83
    Wat veel uitslapers zeg!

Mijn dochter wordt tussen half zes en zeven uur wakker. Zodra ze wakker is, kruipt ze bij ons in bed. Dat vind ik prima. Meestal slaapt ze dan nog even door, maar niet altijd. Als ik vrij ben, mag ze om half zeven Dora of Diego kijken op tv (kan ik nog een half uurtje luieren). Daarna gaan we eruit.

17. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    Onze jongens komen door de week om 7uur t bed, ook om op tijd klaar te zijvoor school. In hetweekend mogen ze om 800 uur naar beneden. Tot die tijd moeten ze in bed blijven. Beiden hebben een wekker op hun kamer om dit te kunnen zien. Jongste van 4,5 komt om half acht nog wel eens aan dat het zo lang duurt voor. Er een acht. Op de wekker staat en als het dan inderdaad na half acht is zeg ik dat hij het bedlampje aan mag doen eboekjes mag kijken. De liggen naast ijn bed. Dablijft hij vervolgens rustig tot 800 uur boekjes kijken. De oudstem. Net zes, gaat nu al echt liggen lezen als hij na half acht wakker is. Voor half acht in het weekend zeg ik dat ze nog maar evne moeten gaan rusten. En...het gaat steeds beter dat ze het ook echt doen. Toen ze kleiner waren had ik van die apenwekkers met ogen die dicht konden en die stonden toen op half acht in het weekend...

Share This Page