opeens weer luier aan

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door xxxxx1974, 4 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    zoontje is twee weken bezig met op het potje en wc plassen en gisteren wil hij opeens weer een luiertje aan :( Hij wil echt niet meer op de wc of potje. Hij is met veel dingen erg koppig, als hij echt niet wil dan heeft het geen zin om door te zetten.
    Wat te doen, geen issue van maken of luiertje uit laten? Ben bang als ik het forceer dat hij (koppig als hij is) een aversie krijgt en het een machtstrijd wordt. Ik vind het alleen zo jammer dat hij opeens stopt met zindelijkheidstraining, het ging zo goed.....
    advies??

2. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Moeilijk.......maar als het 2 weken goed gaat zou ik toch doorzetten. Dan maar een paar keer per dag een "schone" broek aan!

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    geef in zijn hand n luier, maar doet het niet om. kijk wat hij doet.

4. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hier ook een die tijd op een potje wil en dan ineens weer niet.
    Ik dwing hem niet omdat dat geen nut heeft.
    Wel jammer he als het al een tijdje goed gaat.
    Je kunt kijken of je hem met iets kunt paaien en anders zou ik hem weer een luier aan doen als hij echt niet wilt.

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    beloningssysteem bedenken kan ook helpen!

6. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Hier precies hetzelfde eigenlijk. Paar weken heel goed alles op de wc gedaan, alleen poepen vond hij nog eng, dus af en toe daarvoor nog een luier en van de ene op de andere dag wilde hij niks meer op de wc en alleen nog maar een luier aan.. Erg jammer, maar ik ga hem niet pushen, idd bang dat het hem tegen gaat staan. Hij is in principe wel helemaal zindelijk, want hij wil wel heel vaak gewoon in z'n blote billen rondlopen en spelen (en dat doet hij dus ook dagelijks) en dan heeft hij nooit een ongelukje ofzo. Hij geeft altijd keurig aan als hij moet plassen of poepen, maar dan vraagt hij dus om een luier ipv dat hij op de wc wil... Ik vraag wel altijd of hij op de wc wil als hij aangeeft dat hij iets moet en gemiddeld zegt hij 1 keer per week ineens weer 'ja', maar voor de rest wil hij het echt niet. Voorlopig laat ik het maar even, misschien over een tijdje met een beloningssysteem proberen.

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    zal er vooral geen punt van maken. misschien is hij onzeker geworden door een plasongelukje en is hij bang dat dit weer gebeurd en heeft liever een luier om want dan gebeurd zoiets niet.

wat ik zou doen is hem zeggen dat hij een luier aan mag maar dan hij al zo goed zonder kan. een ongelukje is helemaal niet erg en dat gebeurd bij alle kindjes die grote jongen/meisje worden. ik zou hem een luier aan doen als hij dit wil maar dan wel een luierbroekje. vertel hem dat het een pamperonderbroekje is die hij gewoon uit kan doen als hij naar de wc wil en als hij perongeluk in zijn broek plast zijn kleertjes droog blijven. ook zeggen dat je echt niet boos wordt om een ongelukje en dat je al super trots op hem bent dat hij zonder luier wil proberen.

elke keer als jhij plast of poept op wc of potje compleet uit je dak gaan met een super compliment. dit is zeer goed voor zijn zelfvertrouwen. plast hij in zijn broek, geen punt van maken, vertel hem dat vooral dat dit niet erg is en gooi samen de kleren in de was. verder niks van zeggen bestraffen.

een blije moeder en een goed woordje bij een plasje op de wc doet wonderen. een kindje moet vooral vertrouwen hebben dat hij het kan dus ik denk dat hij een onzeker jongetje is en liever het zekere voor het onzekere neemt

8. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    Ik zou doorzetten, vooral omdat ik lees dat hij al 4 geweest is. Dan maar 100 keer een schone broek aan, op een gegeven moment zal hij ook denken dit is niet fijn, ik ga maar weer gewoon op de wc.

En wbt zijn koppigheid, je legt het heel erg bij hem, maar als ouders zijnde hou je zoiets in stand of vererger je het alleen maar door hem zijn zin te geven.
    Een kind kan natuurlijk van zichzelf koppig zijn, maar jullie zijn de ouders dus jullie bepalen. En dan maar een boos en huilend kind, maar ik ga ervan uit dat je als ouders zijnde de langste adem wilt hebben.;)

9. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    Bedankt voor de reacties...

@joyce: Het gaat trouwens om mijn jongste, die is 2 jaar en 4 maanden. In stand houden van koppigheid, tja wij zijn net zo koppig dus hij heeft het niet van een vreemde. Ik ga niet overal ruzie om maken, er zijn een aantal zaken die op mijn manier gaan en voor de rest mag hij zelf kiezen. Met zindelijk worden wil ik dus niet dwingen
    @lovewinnie: het is geen onzekerheid hoor maar eigenwijsheid. Hij doet alles op z'n eigen manier. Als iedereen laarzen aan doet op het kdv, dan doet hij schoenen aan en anders om ;) Hij wilde daar dus ook niet plassen op de wc omdat ze het steeds vroegen. Toen ze het niet meer vroegen, ging hij zelf...
    @belize: we hebben een vel met stickers en daar is hij niet zo mee bezig. Juigen en copleet uit je dak gaan vindt hij prachtig :) Ik heb ook leuke onderbroekjes gekocht van cars, dat vindt ie ook erg leuk.

10. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    #10 joyce1838, 4 aug 2012
    Laatst bewerkt: 4 aug 2012
    oh ok, maar toch zou ik doorzetten. Met mijn middelste ben ik rond rond de 2,5 begonnen. En de eerste weken ging het super, niks geen ongelukjes of iets, maar op een gegeven moment begon ze laks te worden en liet het gewoon lopen. Het deed er ook niks leek het. Maar ik dacht ik zet gewoon door en ik heb geloof ik een aantal weken haar 2 keer per dag kunnen verschonen, maar daarna was het duidelijk voor haar. Ze begon het irritant te vinden dat ze steeds in haar spel helemaal afgespoelt en omgekleed moest worden dus ging ze weer netjes naar de wc.

wbt die koppigheid, is het inderdaad niet fijn om overal de strijd over aan te gaan, maar door je openingspost kreeg ik het gevoel dat je doordat hij zo koppig is liever de strijd uit de weg gaat en hem om die reden liever een luier omdoet.
    Ik ben ook geen strijd aangegaan om die luiers, maar omdat ik zag dat ze prima naar de wc kon, heb ik gewoon benoemd dat de luiers opgeruimd waren en dat ze nu een onderbroek aankreeg. Als ze een ongeluk had, werd ik er ook niet boos om. Gewoon klaar met de luiers en het was aan haar hoe ze daarmee omging. Plassen op de wc, fijn, plassen in je onderbroek ook prima.

11. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Misschien heeft hij gewoon een terugval of is hij met iets heel anders bezig nu. Zou er niet een te groot drama van maken

Mijn dochtertje was met 2,5 jr ook even bezig met zindelijk worden, zag ze op de psz. Totdat de zomervakantie begon, vorig jaar. Toen was het in eens over. Groot drama als ik haar luier uit wilde doen. Ik heb haar toen haar luier weer omgedaan.

Toen ze 3 jaar en 1 maand was, begon ze er weer interesse in te krijgen. En het ging gelijk heel goed. Nu, sinds de geboorte van haar broertje, heeft ze wel vaak weer een 'ongelukje'. Maar ze hoeft geen luier om, althans ze maakt geen drama als ik 's ochtends haar nachtluier uit doe.

12. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    @joyce: nee hoor, uit de weggaan doe ik niet, zo koppig ben ik ook wel ha ha.
    Dat consequent zijn is wel het duidelijkst inderdaad. Luiers opgeruimd zeg je, deed je haar snachts ook geen luiertje om dan? en als je wegging ook niets om meer?

13. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    nee ik zei dat we alleen nog luiers voor de nacht hebben en dat ze die niet overdag kon gebruiken want dan waren ze op;) (madam nam het voor lief, ze heeft 1 keer gezegd maar dan kopen we toch weer nieuwe maar nadat ik zei dat ze ook bij de winkel nog maar heel weinig waren en ze ze moest delen met alle andere kindjes die ook op de wc gingen plassen was het goed)
    Als we weggingen deed ik inderdaad geen luier meer om. Ik heb 1 keer gehad dat toen we aan het winkelen waren dat ze tot 2 keer in haar broek plaste, nou ik werd er een beetje link van en heb haar zonder pardon een luier van haar kleine zusje aangetrokken. Dit vond ze toen aan de ene kant grappig maar aan de andere kant heel vreemd.....Toch leek de boodschap binnen te zijn gekomen want ze kan nu heel goed vertellen dat ze moet plassen en lopen we even naar de hema. Ook had ik een potje achter in de auto dat we voordat de winkels in gingen nog even snel een plas konden doen...

14. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Als er geen luiers in huis zijn, kun je ze ook niet geven. Gewoon doorzetten hoor, hij is nu een grote jongen en grote jongens hebben geen luier meer om. Dan piest ie maar in zijn broek. Zelf zijn broek uit laten trekken en zelf een schone aan laten doen en dan heel erg prijzen als ie dit zelf allemaal gedaan heeft. Het woord luier niet meer in je mond nemen en alleen maar vooruit kijken. Succes.

15. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    Vandaag ff doorgezet dat luiertjes nu alleen voor in bed zijn en dat ging goed. We zijn met de auto naar opa en oma geweest en daar twee keer op de wc gegaan, helemaal trots laten zien :) Slechts 1 klein ongelukje gehad onder het spelen. Moet hem wel helpen herinneren nog. Bedankt voor de adviezen!

16. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    super! leuk om te lezen.

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou ook doorzetten. De luiers trouwens gewoon ver uit het zicht leggen en zeggen dat ze op zijn (wij hebben ze niet eens meer in huis). Hoe duidelijk ben je als je kind nu een luier om mag? Zindelijkheid begint bij een beslissing van de ouder en als jouw beslissing niet duidelijk is, hoe kan je dan van hem verwachten dat hij het doet?

18. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    Vandaag na de middag nog 3x moeten dweilen ;) In blote billen gaat het goed, hij roept dan om de 5 minuten dat ie moet plassen. Met een onderbroekje aan dan is hij steeds te laat.... Hij zal wel moeten wennen denk ik. Het is nu in elk geval wel duidelijk dat de luiertjes voor in bed zijn :)

Deel Deze Pagina