curettage

Discussie in 'Miskraam' gestart door Minie79, 14 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minie79

Minie79 Lid

8 sep 2006
    88
    0
    0
    Schiedam
    Ik weet al een tijdje dat ik een miskraam heb. Er was op de echo alleen een leeg vruchtzakje te zien. In overleg met de gyneacoloog hebben we even afgewacht, maar nu twee weken later is er nog geen verandering te zien. We hebben nu afgesproken dat we het nog twee weken aankijken en dat ik anders een curettage krijg. Deze is al gepland.

Nu heb ik wel wat informatie gekregen en wat op het internet gelezen. Maar ik vraag me af hoe ervaringen van anderen hiermee zijn.
    Hoe lang duurt het ongeveer, wat voel je ervan en hoelang blijf je bloeden en vooral hoe voelde je je daarna? Ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen.

2. bianca hofstad

11 okt 2006
    93
    0
    0
    wijkverpleging thuiszorg
    helmond
    hoi minie

ik heb 2 dagen geleden een curettage gehad. zag er erg tegen op. eerlijk gezegd stelde het niet veel voor.
    ik heb maar 1 dag echt gebloed en de andere dagen af en toe druppeltje.
    de ingreep zelf duurt maar 5 minuten. de rest erom heen duurt langer. je voelt er helemaal niets van, ook niet daarna. je kan beetje buikpijn hebben, maar is meestal eerste dag.
    ik voelde me wel eerste 2 dagen moe, maar dat komt door je hormonen omdat die veranderen. maar je hoeft je geen zorgen te maken. valt echt 300 procent mee.

groetjes bianca

3. laatje

laatje Fanatiek lid

5 nov 2006
    1.058
    0
    0
    Schoonhoven
    Ik vind dat je nog lang moet wachten zeg.. pff.. in het totaal 4 weken. Ik zou het niet kunnen. ik heb vorige week een curettage gehad. Ik zag er helemaal niet tegenop. Ik kreeg een roesje (lichte narcose) en lag een half uur later al weer wakker te worden op de uitslaapkamer. Ik voelde me niet beroerd, alleen erg moe. Wel behoorlijk wat bloedverlies gehad, maar met maandverband goed op te vangen. Nu ben ik ruim een week later en het vloeien wordt al veel minder. Ik ben de afgelopen week erg moe geweest (nu nog steeds), maar goed, alles bij elkaar heeft ook zo veel energie gekost. Ik ben blij dat ik curettage heb gehad. Alles is nu weg en nu kan ik beginnen met emotionele verwerking. ik heb eerst tabletten gehad, maar daarmee zo onzettend veel helse pijnen gehad. Hiermee in ziekenhuis terecht gekomen en Morfine gekregen, volgende ochtend alsnog een curettage gehad. Spijt van dat ik niet direct die keuze heb gemaakt. Echt, je hoeft je geen zorgen te maken voor de 'ingreep'. Stelt niks voor. Emotionele pijn is momenteel erger, maar daar zul jij nu ook wel last van hebben. Heel veel sterkte en alvast succes!

4. Minie79

Minie79 Lid

8 sep 2006
    88
    0
    0
    Schiedam
    Bedankt voor jullie reactie.

Vier weken is best lang, maar ik wilde liever dat mijn lichaam het vanzelf zou afstoten. Nu dat kennelijk niet gebeurt, zit er niets anders op. Jullie verhalen stellen me wel gerust. Hou gewoon niet zo van ziekenhuizen en dokters enzo. Dit zal voor het eerst van mijn leven zijn dat ik wordt opgenomen.

Ik vind de miskraam wel erg vervelend en heel jammer, maar ik ben niet super verdrietig. Had vanaf het begin last van bloedverlies en had daardoor al het gevoel dat het niet goed zat. Volgende keer hopelijk beter!

5. flyke

flyke Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.580
    0
    0
    Dag Minie

ik heb ook een curettage gehad, en ik moet zeggen viel veel beter mee dan verwacht. Lichte verdoving gehad en uurtje later lag ik terug op mijn kamer. Ik voelde me nadien verdrietig maar besefte al snel, dat dit weer een stap vooruit was en de definitieve verwerking echt begon.
    De eerste drie dagen had ik een beetje bloedverlies, en nog 1,5 week druppeltjes meer.

sterkte!
    flyke

6. Divi

Divi Fanatiek lid

22 jul 2006
    4.915
    0
    36
    ergens in Nederland
    Hallo Minie,

In augustus heb ik een tweede miskraam gehad. Omdat ik zoveel bloed verloren had, ben ik 4 dagen later met spoed gecuretteerd.
    De curettage is mij echt voor 100 % meegevallen.
    Na de curettage heb ik ongeveer anderhalve week tot 2 weken gevloeid. Net als Laatje en Bianca ben ik de dagen daarna erg moe geweest.
    Toen ik na 2 weken niet meer vloeide heb ik het emotioneel heel erg zwaar gehad. Nu af en toe heb ik nog steeds mijn slechte momenten. Maar door er veel over te praten met mijn vriend, ouders etc etc
    gaat het steeds beter met mij.
    Ik wil je heel veel sterkte wensen meid.

Heel veel liefs Divi

7. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Hoi Minie,

Ik heb 3 weken na de constatering van de missed abortion gewacht voordat ik een curettage onderging. Ikzelf vond het erg fijn om te wachten en zo afscheid te nemen van het vruchtje. Ik kon het idee op dat moment niet verdragen dat het vruchtje meteen bij mij weggerukt zou worden (zo voelde ik dat echt). Na 3 weken had ik vrede met dit idee.
    Maar er zijn inderdaad ook vrouwen die het meteen uit hun lichaam willen hebben. Het ligt echt bij iedereen anders en mij advies is dat je moet doen waar jij jezelf het beste bij voelt.

De ingreep zelf valt best wel mee. Ik ben ongeveer een halve dag in het ziekenhuis geweest en mijn vriend mocht toen bij mij blijven. Ik heb een volledige narcose gehad en heb van de ingreep zelf gelukkig niets meegekregen. Ik vond alleen het moment dat je wordt binnengereden op de OK moeilijk. Het lijkt net surreeel. Er staan opeens zoveel mensen om je heen! Toen ik bijkwam op de verkoeverkamer bedacht ik me meteen dat het vruchtje weg was en begon te huilen. Op dat moment werd ik direct naar mijn eigen kamer, en dus naar mijn vriend gebracht. Daarna moet je echt een beetje bijkomen. En wat het bloeden betreft: dat verschilt van persoon tot persoon. Sommige vrouwen bloeden nauwelijks en anderen 3 weken.
    Heel veel succes met de curettage. Ik weet wat het is om er tegen aan te hikken. Je hoopt zo enorm dat het vruchtje toch nog vanzelf loskomt.

En Bianca; ik zie dat jij begin deze week een curettage hebt gehad. Ook jij veel sterkte toegewenst met het verwerken van je verdriet.
    Ben jij ook bij het Elkerliek geweest? Ik had dr. Van der W. en jij?

Groetjes,
    Marla

8. Passoatje

Passoatje Actief lid

20 aug 2006
    318
    0
    0
    Sint-Truiden
    ik heb helemaal niets gevoeld ... ze hadde me ge curettage en de avond daarna bloede ik al niet meer..
    het valt echt reuze mee!
    dikke knuffel

9. bianca hofstad

11 okt 2006
    93
    0
    0
    wijkverpleging thuiszorg
    helmond
    hoi marla

ik ben idd ook in het elkerliek geweest. mijn gynaecoloog is dokter kuipers. maar de gynaecoloog die mij geopereerd heeft was en invalster dr haast of zioiets.

groetjes bianca

10. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Hey Bianca,

Volgens mij is dr. Kuipers ook een fertiliteitsarts. Ik had in eerste instantie mw. Van Horen. De fertiliteitsartsen behandelen vaak de spoedjes, zoals missed abortions, e.d. De curettage zelf wordt meestal door de gynaecologen gedaan, in mijn geval Dr. Van der Walle. Omdat er bij mij de eerste keer wat zwangerschapsweefsel is achtergebleven, heb ik een 2e curettage binnen 2 weken tijd gehad (ook door dr. Van der Walle). Vanwege deze 2e curettages, heb ik nu voortaan Dr van der W. als gyn.

Veel sterkte!
    Marla

11. Minie79

Minie79 Lid

8 sep 2006
    88
    0
    0
    Schiedam
    Ik ben vandaag gecuretteerd. Het viel inderdaad erg mee. Bedankt voor jullie reacties.

12. flyke

flyke Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.580
    0
    0
    Hey Minie

ik zag de curettage als een volledig nieuwe start,pas dan kon ik alles terug een beetje ordenen, leuk te lezen dat het meegevallen is, goede beterschap en succes!

groetjes
    flyke

13. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Hoi Minie,

Je hebt het gelukkig achter de rug. Ik vond het nl. erg vervelend om tegen de curettage aan te hikken. Gelukkig dat het je behoorlijk meegevallen was. Hopelijk kun je de miskraam nu beginnen te verwerken en weer naar de toekomst kijken. Ook bij mij voelde de curettage als een nieuwe start.

Veel sterkte nog en veel geluk in het nieuwe jaar!

Marla

14. Chantal87

Chantal87 Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.727
    0
    0
    hoi minie,
    neem wel de tijd en rust want je moet
    veel verwerken.
    en je hormonen moeten ook nog uit je
    lichaam.