Hallo, Onze baby is over een week 7 maanden en krijgt nog volledig borstvoeding. Bij de minste geringste hoeveelheid fruit of groente (peer en bloemkool, broccoli of boontjes nu eerst) raakt ze verstopt (niet keihard, maar klei-achtige ontlasting, dat er in inieminie beetjes per keer uit komt, na veel moeite, dus ik denk toch verstopping?) Ze is verder wel gek op vaste voeding, dronk een tijdje niet zo goed, maar nu wel weer prima. Wat zouden jullie doen? Stoppen of juist laten wennen? Ze lijkt er verder wel behoefte aan te hebben, want komt opeens weer 2 a 3 keer per nacht met echt honger. Oja, die kleine beetjes ontlasting ruiken sterk ammoniak-achtig. Herkenbaar voor iemand? Enig idee wat dat betekent? Alvast bedankt!
Ik zou heeel rustig aan toch blijven proberen, om de dag bijvoorbeeld iets van een beetje groente (bloemkool, wortel ofzo, dat begint wel makkelijk). En als je merkt dat ze toch buikpijn krijgt, weer stapje terug tot de darmen weer tot rust zijn. Veranderende ontlasting is heel normaal, dat het wat meer moeite kost ook, andere geur ook.
Ons zoontje had dit ook rond die leeftijd terwijl hij al vanaf vier mnd bijvoeding krijgt. Waars at hij toen meer en san verandert de ontlasting weer. Ik heb extra vocht gegeven in de fles, maar dit gaat voor jou niet op. Misschien kun je wat extra water door het fruit en groente doen?
Een paar dagen hetzelfde geven? Hier zorgde juist wortel en aardappel voor verstopping. Je kan wat extra olie of boter door het eten doen, dit smeert de darmen lekker Avocado is ook lekker vettig en goed voor de darmen.
Ik zou ook een paar dagen hetzelfde geven, en lekker olijfolie of idd boter door de groente doen. Wij zijn hier op 8 maanden (ook volledige BV) begonnen met kiwi, vanaf toen ging de ontlasting heel soepel.
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik denk dat ze nu al een week peer en bloemkool krijgt. (Leken mij vrij veilig) Ging een paar dagen goed, maar vroeg of laat is het toch weer mis, helaas. Nu zelfs weer met een spoortje bloed aan de buitenkant van de ontlasting, dus duidelijk iets open gehaald. Olijfolie heb ik verschillende verhalen over gehoord. Zou de voeding te glad maken voor de darm? Sinaasappelsap schijnt te zuur te zijn tot een maand of 9. Pruimen zijn er helaas pas in juli en voor kiwi moet ik inderdaad nog even wachten. Pfffffft, lastig hoor! Water bij de bloemkool doe ik al. Gister en vandaag heeft ze geen bijvoeding gehad. Ik ben al twee of drie keer eerder gestopt en toen de ontlasting weer bv-poep was weer rustig begonnen, maar de verstopping kwam steeds weer terug.
Olijfolie werkte hier idd ook goed tegen verstopping! Hier kreeg ze van peer, appel en aardappel verstopping. Van bloemkool niet, sperzieboontjes gingen ook goed. Ik deed er 1 theelepeltje olijfolie over/door.
Ze had net redelijke ontlasting, dus we gaan broccoli (heeft ze eerder gehad en ze kreeg er iig geen kramp ofzo van) proberen met extra vocht en een theelepel olijfolie. (Bedankt!) Peer laat ik even staan. Dat zou toch wat zijn, ik dacht dat peer sowieso wel 'veilig' was. Fuddey, welk fruit ging bij jou goed?
Het is geen fruit, maar gestoomde courgette zou je ook kunnen proberen. Ik gaf het in repen, dan kon ze het zelf afsabbelen. Ook licht verteerbaar
Bedankt voor je tip, Roty! Ik heb nu 4x broccoli gemaakt. (1x gegeven) Als dat goed gaat, dan ga ik daarna courgette proberen. Iemand nog tips voor mild fruit (daarna)? Peer zou hier dus de boosdoener kunnen zijn en appel en banaan schijnen ook te verstoppen.
Omdat ze pas net begint met bijvoeding. Als ik 3 dagen stop en alleen bv geef, dan is het ook weer goed. Ik weet dat ze tzt moet gaan eten, maar haar darmen moeten nog wennen. Dan liever natuurlijk als in; af en toe een pauze en achterhalen wat wel en niet werkt, dan meteen grijpen naar lactulose wat mij betreft.
Ik denk dat het qua groente/fruit zelf even testen is waarvan ze de verstopping krijgt. Peer zorgde b8j ons meisje namelijk niet voor ontstopping.. Als je het zonder lactulose kan oplossen raad ik dat zeker aan! Het werkt als een tierelier maar niet echt fijn om de luier daarna te zien.. Bij ons dametje moeten we echt elke dag een volkoren boterham geven anders verstopt ze.. nu met rozijntjes en manderijn gaat het 10x beter en poept ze elke keer als ze die op heeft Misschien dat dat nog een optie is?
Brood is misschien inderdaad een idee. Ze zou nu ook granen mogen, dus granenpap zou ik ook eens kunnen proberen. Broccoli gaat de laatste dagen trouwens best aardig. Haar ontlasting is wel stevig, maar het komt wel gewoon elke dag en is geen 'klei'. Wel heeft ze af en toe veel lucht. Ze komt de laatste week ook iedere 2 a 3 uur voor eten snachts en dat breekt me wel op. Voor mijn gevoel heeft ze de bijvoeding wel echt nodig, want overdag is ze gewoon snel afgeleid aan de borst en ze lijkt snachts in te halen. Wat bijvoeding zou de wel wat kunnen verbeteren, denk ik. Maar dan moet het wel gaan natuurlijk..
Hier voedde ik rond die leeftijd altijd in een rustige donkere slaapkamer. Ook omdat ze anders veel te snel afgeleidt was. En ik ben toen de voedingen gaan geven voor de slaapjes, dan was ze al wat moe en dronk ze beter. Je kan nog een droomvoeding geven voor de nacht. Misschien dat hij er dan iets langer tussen laat. Het hielp hier niet, maar jouw misschien wel. Ik heb ook vaak nog periodes gehad dat mijn dochter weer twee keer op een nacht wakker werd voor een voeding. Ik heb dit eigenlijk nooit gelinkt aan toe zijn aan bijvoeding. Maar aan haar ontwikkeling. Tot 1 jaar is melk de hoofdvoeding. Het is wel vermoeiend. Banaan moet je gewoon uittesten, als het heel rijp is, valt het mee hoor. Hier nooit last van gehad. Je zou ipv pap ook gewoon een broodkorstje kunnen geven, lekker laten sabbelen, en na een poosje laat je er steeds meer zacht brood aanzitten. Ik weet niet of er al perzikken of abrikozen te koop zijn, maar dat was hier ook favoriet. Pompoen of zoete aardappel zou je ook kunnen geven. Bijgevoegd een link waar je misschien wat aan hebt. Ik heb me er niet heel strak aan gehouden, maar voor ideeen opdoen was dit altijd wel een handige site. https://www.borstvoeding.com/files/introductieschemaV7.pdf
Ik doe dat 's avonds ook, boven voeden, samen met de nachtvoedingen is dat de enige voeding waarbij ze (veel) langer dan een paar minuten drinkt. Overdag kan ik onze peuter niet steeds alleen laten, maar ik ga het weekend, als mijn man er is, eens bij alle voedingen naar boven. Voor mijn gevoel haalt ze echt in van de dag als ze elke 2 tot 3 uur komt, maar ik kan het fout hebben. Rond droomvoeding-tijd komt ze vaak ook zelf al wel. Bedankt voor je tips! Ik ga uitproberen
Hier hetzelfde verhaal, alleen in combinatie met flesvoeding... Heb allerlei groente en fruit geprobeerd en hij heeft overal 'last' van...al krijgt hij maar een klein beetje... Komt ook meer keer per nacht en heeft echt behoefte aan meer dus dat is inderdaad superlastig. Wij hebben uiteindelijk toch om Lactulose gevraagd na een maand proberen en dat helpt, al heeft hij er in het begin wel wat last van... Vervelend he...
Heel vervelend, juffie roos Heb jij al eens gedroogde pruimen geprobeerd? Daar zit ik nu aan te denken. Zo sneu voor zo'n kleintje. Gelukkig huilt ze er niet bij ofzo. Het is alleen weinig en klei-achtig. De olijfolie en granenpap van gekolfde melk lijken wel iets te doen hier. Ze poept nu iig een paar keer per dag klei-plakkaatjes in plaats van 1x in de drie dagen wat knikkertjes. qua soorten lijkt het hier ook niet veel uit te maken. Met de broccoli werd het na een paar dagen toch ook weer vaster. Vandaag voor het eerst courgette. Ik blijf nog even proberen.