Mijn kindje is 8 weken te vroeg geboren. 2 weken daarvan heeft ze op de IC gelegen. Nu vertelde iemand mij dat ik die 2 weken dat ze op de IC heeft gelegen, als extra verlof kan krijgen. Weten jullie of dit zo is? En wie zou ik daarvoor moeten benaderen? Mijn werkgever of het UWV?
Nee helaas is dat niet zo. Bij vroeggeboorte heb je geen enkele extra recht.je hebt in totaal 16 weken verlof en daarna moet je weer aan t werk, tenzij je dat echt niet in staat bent. Dan ga in de ziektewet. Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter overigens!
Het is wel zo dat de 10 weken die ja na je bevalling krijgt, pas ingaan op de uitgerekende datum, dus niet op de dag van je daadwerkelijke bevalling.
Dat is dan nieuw. Mijn verlof ging gewoon in op het moment dat ik bevallen was. En heb, ondanks dat ze 9,1 weken te vroeg was, gewoon totaal 16 weken gekregen. Moest dus eiegenlijk 6,5 week na thuiskomst van mijn dochter weer aan het werk.
Ook dat is helaas niet zo. Mijn dochter kwam 3 maanden tevroeg en ik had gewoon 16 weken en die gaan in op de dag van de bevalling. Na de uitgerekende datum moest ik alweer bijna aan het werk.
ja, mijn dochter kwam 3 weken te vroeg, en de 10 weken na mijn verlof gingen dus in na de uitgerekende datum. Niet op de dag van de bevalling..........
Dit is echt niet waar! Die maximaal 16 weken gaan in op de dag van de bevalling. Denk dat je werkgever ergens een fout gemaakt heeft maar wettelijk is het zo niet geregeld.
Dit komt omdat iedereen gewoon recht heeft op 16 weken! Mijn dochter kwam ook 3 weken te vroeg. Het was dus zo dat ik pas 1 week verlof had gehad toen ze geboren was. En vanaf eerste dag verlof tot laatste dag is dan 16 weken. Anders zou het betekenen dat ik maar 11 weken zou krijgen... Maar als je kindje al geboren wordt terwijl je nog helemaal geen verlof hebt (dus VOOR de 4 of 6 weken voor je bevalling) dan krijg je gewoon je 16 weken na je bevallingsdatum! Maar wordt je kindje 2 weken te laat geboren dan gaan die 10 weken (of 12 als je pas 4 weken voor je uitgerekende datum stopt) pas in na je bevalling, dus dan heb je wel 2 weken extra!
Jij bent bevallen op het moment dat je al in je verlof zit. Topicstarter is bevallen voor het verlof in is gegaan en vanaf die datum zijn de 16 weken ingegaan. Het wordt tijd dat ze daar iets voor verzinnen. Het lijkt me erg heftig om mee te maken dat je kind zo vroeg geboren wordt. En tegen de tijd dat je kindje naar huis mag, moet je al weer bijna aan het werk
Ik vind trouwens sowieso dat die hele verlofregeling moet worden veranderd voor prematuur-en couveuseouders. Het feit dat we uberhaubt geen verlof vooraf hebben gehad, geen kraamtijd, geen rust door alle weken zkh moet op zijn minst 'beloond' worden met minimaal 10 weken verlof na thuiskomst in plaats van binnen een aantal weken wer aan het werk. Er zijn ouders warvan hun kind een half jaar lang in het zkh ligt en die krijgen dus helemaal geen tijd met hun kind thuis. Ik vind dat echt schandalig.
Er wordt heel hard gewerkt aan een wetswijziging, waardoor je verlof pas in gaat als je kleintje wordt ontslagen uit het ziekenhuis. Maar ja... hier zijn ze al jaren mee bezig!!!
Ja minister Donner heeft een leuke belofte gedaan maar is dat nog steeds niet nagekomen. Jammer maar helaas. Achteraf was het op mij niet van toepassing geweest, Simone kwam gelukkig na 5 weken al thuis, maar ik ben alsnog 6 weken extra thuis geweest (helaas met vakantiedagen) en ben deze week pas weer gaan werken, eerder was ik er gewoon niet aan toe.... Is het in Belgie niet zo dat je gewoon 10 weken na de uitgerekende datum krijgt bij een vroeggeboorte?
Niet iedereen heeft dit geluk! Sommige kinderen worden namelijk ziek na de vroeggeboorte en moeten lang in het ziekenhuis blijven. Ik had 5 weken voor thuiskomst van mijn zoon gewoon moeten werken. Ik ben toen 2 keer per week halve dagen gaan werken en toen hij thuiskwam 3 weken thuisgebleven! Het is kort maar het is goed zo. Ik was immers al een half jaar thuis. Ik denk dat die 10 weken na thuiskomst van het kind ook veel is. Minimaal 6 weken en minimaal tot 10 weken na de uitgerekende datum lijkt mij mooi. Het kan goed zijn om werk weer te hervatten om ook af en toe met iets anders bezig te zijn. Lijkt mij het beste om naar persoonlijke situaties te kijken. Ik wil bijvoorbeeld echt niet ineens fulltime gaan werken. Ik ga nu elke week een dag meer werken tot ik op de 4 dagen zit. Vind ik fijn. Toen hij nog in het ziekenhuis lag was het meer kletsen dan werken en dat was ook prima.
Jeetje heftig zeg...Het lijkt mij echt verschrikkelijk om dat mee te moeten maken. Hoe gaat het nu met je zoon? Mij lijkt drie weken thuis met je kind toch erg kort. Ik vraag me dan af hoe het gaat met de hechting tussen moeder en kind? Of begint dit al in het ziekenhuis?
Respect. Voor mij was 3 weken echt niet genoeg geweest. Wij hebben nog dik 3 maanden lang op de 8 voedingen per dag gezeten, waarvan er 3 's nachts waren en ze is 3 mndn lang een huilbaby geweest. Moest er niet aan denken om weer aan het werk te gaan!
Het begint wel in het ziekenhuis natuurlijk, maar de veilige hechting is een heel zwaar punt waar prenmaturenouders heel hard aan moeten werken na de thuiskomst van de baby. Daarnaast wordt er ook vaak voorbijgegaan aan het feit dat een baby na zo'n lange tijd niet 'thuis komt', maar ergens in een vreemde ongekende omgeving. Zijn 'thuis' is namelijk al die tijd het ziekenhuis geweest. Eerst moet de kleine wennen aan de nieuwe omgeving, geluiden, geuren, ander bed enz enz enz. En dan de hechting met de ouders, waar ook zwaar aan gewerkt moet worden. En tegelijk weer gewoon aan het werk voor de meeste moeders helaas...
Toen hij ongeveer 6 weken oud was, merkte ik al dat hij mij kent. Als ik mijn handen op de IC aan het wassen was en de verpleging gedag zei begon hij te huilen. Elke dag kreeg ik te horen dat hij daarvoor zo lekker geslapen had en al uren geen kreet gegeven had. Als hij mij nu hoort steekt hij zijn handes uit voor een knuffel. Het maakt niet uit hoeveel mensen er aanwezig zijn, hij zoekt naar mij. Ja hechting begint vanaf de eerste dag, maar dit eindigd nooit. Ook niet als ik weer aan het werk ben, we knuffelen elke dag. Elke dag tot hij tegen mij zegt dat ik hem niet meer moet knuffelen omdat zijn vriendjes erbij zijn. Het gaat nu redelijk met hem. Hij heeft BPD en gebruikt dus ook nog zuurstof. Zijn zuurstof behoefte is constant en hij ontwikkelt zich goed. Het is niet bekend hoe lang hij nog zuurstof nodig zal hebben. Dokter schat 6 tot 12 maanden, maar het kan ook enkele jaren duren. Klinkt waarschijnlijk wel heel eng zuurstof thuis, maar het valt echt heel erg mee.