Open en eerlijk zijn......of?

Discussie in 'De lounge' gestart door MyMiracle, 3 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rums

rums Niet meer actief

Eerlijk zijn. Zegt mij genoeg dat zijn contract niet verlengd is en een operatie verzwijgen

MyMiracle en Chocolat vinden dit leuk.
  2. Betsy

Betsy Niet meer actief

Grappig dat het jou genoeg zegt terwijl de enige informatie die je hebt is “niet verlengd, want ze waren niet tevreden”.

Daar kunnen 100 redenen voor zijn die je allemaal niet weet. Maar jij weet al genoeg. Knap hoor :thumup:

fanona en MyMiracle vinden dit leuk.
  3. rums

rums Niet meer actief

Als jij als volwassene wilt gaan liegen tegen een toekomstige werkgever dan zegt dat genoeg. Dan besef je oa niet wat de kosten zijn van een zieke werknemer voor een werkgever . En dat is nog maar 1 ding.

Caithy en MyMiracle vinden dit leuk.
  4. Betsy

Betsy Niet meer actief

Maar dat heeft helemaal niets te maken met de reden waarom zijn contract niet is verlengt.
    Daarnaast heb je geen idee om wat voor operatie het gaat en hoe lang de medewerker uit de running is.

Overigens denk ik dat 80% van de mensen geen idee heeft wat een zieke werknemer nou eigenlijk kost.

MyMiracle vindt dit leuk.
  5. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    De situatie rondom de contract verlenging bij zijn vorige werkgever zou ik zelf niet teveel aandacht aanbesteden. Functioneren kan een kwestie van ander inzicht zijn en wie zegt dat hij het bij zijn nieuwe werkgever op nieuw slecht zal doen.

De andere situatie m.b.t. de operatie zou ik eerlijk over zijn. Stukje vertrouwen en eerlijkheid van de werknemer naar de werkgever.

6. rums

rums Niet meer actief

Ik snap niet waarom je daar over wilt liegen. En ik weet van mijn man wel hoeveel een zieke werknemerk kost. En dat is veel heel veel.

7. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ik zeg toch ook niet dat jij het niet weet. Ik zeg 80% van de mensen. Je hoeft je niet aangesproken te voelen als dat niet voor jou geldt hoor.

En ik zou persoonlijk ook niet liegen over een operatie. Maar daar ging het niet om. Jij zegt op basis van de 3 regels uit de OP dat je al genoeg weet. Terwijl je helemaal geen idee hebt waarom een contract niet is verlengd en wat voor operatie iemand moet ondergaan. Toch heb jij al meteen je oordeel gevormd.

8. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Lekker bekrompen.

Ot: ik vertel eigenlijk wel in een gesprek waarom ik weg ben gegaan bij een vorige werkgever, dit is tot nu toe altijd gewaardeerd. Dat er een operatie komt zou ik niet bij een eerste gesprek zeggen, en vind ik ook afhankelijk van het soort operatie... is de verwachting dat je na 2 dagen weer aan het werk bent of kan het weken duren.

9. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    De opmerking..
    Ik meld me op de dag wel ziek, het gaat ze niks aan (woorden van die strekking uit mijn hoofd) vind ik niet slim. Het geeft voor mij een houding aan die niet bevorderlijk is als je een contract wilt.

Maar goed.. op basis van wat hier staat he.. ik ken de beste persoon niet

Chocolat, rums en MyMiracle vinden dit leuk.
  10. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik zou het in het eerste gesprek ook niet zeggen dat er een operatie zit aan te komen, in het tweede gesprek wel. Als het goed is dan heb je in het eerste gesprek al de kans gehad om jezelf positief onder de aandacht te brengen, als je het op de dag zelf pas meldt staat de werkgever ook plots voor een voldongen feit. Als je het eerder meldt, dus bv in het tweede gesprek, heeft de werkgever ook nog tijd om iets te regelen tijdens het ziekteverlof als dit pas over een aantal maanden is. Zelfs als het om weken gaat ipv maanden.

Over het functioneren...mijn ervaring is helaas dat nwe werkgevers ook wel eens bellen terwijl je een vorige werkgever niet als referentie hebt opgegeven. Ik heb ooit een paar maanden ergens een weekendbaan gehad wat me helemaal niet beviel. Ik werd naar mijn idee volledig aan mijn lot overgelaten en slecht begeleidt, werkgever vond dat ik meer had moeten oppakken en zelfstandiger had moeten zijn. Ik had op mijn cv wel gezet dat ik daar had gewerkt maar geen referentie. In het sollicitatiegesprek ontdekte de nwe werkgever dat mijn vorige werkgever een goede prive-kennis van haar was. Ze zei in dat gesprek dat ze erg enthousiast over mij was en dat het wel goed zou komen. Vervolgens een kort afwijzingsbriefje. Ik verdacht haar er sterk van dat het "bij de borrel" toch ter sprake is gekomen ondanks dat ik geen referentie had opgegeven.

11. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    De meeste van jullie vinden dus het volgende...
    Eerder functioneren niet bespreken, operatie wel bespreken in het 2de gesprek/als je aangenomen bent. Operatie verzwijgen is niet netjes en komt je werk relatie niet ten goede.

Ik heb deze conclusie gister avond al in de groepsapp geplaatst. Zijn reactie was niet te mild, maar wel enorm grappig. Want 'Wat weten die uitgezakte huisvrouwtjes nou':eek::roflmao:
    Hij is het niet verplicht dus gaat hij het gewoon niet vertellen, punt.
    Hij was dus erg teleurgesteld in jullie 'huisvrouwtjes'. Hij had klaarblijkelijk verwacht dat jullie het met hem eens zouden zijn:roflmao:.

Zowel ik als mijn andere kennis hebben ons weer vermaakt gister.
    Even voor de duidelijkheid, de kennis die aan het solliciteren is, is echt een lieverd. Totdat je hem ongelijk geeft, dan verandert hij in kleuter die geen snoepje mag. Gezien zijn soms nogal aparte keuzes, komt die kleuter best wel eens tevoorschijn. En ik vind het heerlijk vermakelijk en dat weet hij ook:D

Betsy vindt dit leuk.
  12. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    :pWhahaha.. dit uitgezakte huisvrouwtje wenst hem veel succes...
    Maar zeg wel even dat hij in oktober geen topic moet openen met de tittel
    "Ontslagen na mijn proefperiode ivm ziekte":p:cool:

13. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Nou hoop dat ie niet bij ons heeft gesolliciteerd :roflmao:

14. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Wat een ei....

Ik wens hem veel succes. Hopelijk zit niet 1 van deze uitgezakte huisvrouwtjes, die niets weten, straks tegenover hem of bij HR van de organisatie waar hij gaat solliciteren en mogelijk werken :roflmao:

Betsy, Chocolat en MyMiracle vinden dit leuk.
  15. rums

rums Niet meer actief

Een ding is zeker hij heeft niet bij mijn man gesolliciteerd. Ik wens hem veel succes met die mentaliteit.

Maar hoe ziet hij dit voor zich. Hij meld het niet en gaat vervolgens in de ziektewet vanwege de operatie. Denkt hij dan echt dat de werkgever hem weer een contractsverlenging geeft?

16. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Nou ik hoop bijna dat hij 1 van de 'uitgezakte huisvrouwtjes' voor zijn neus krijgt!
    Heb ik hem ook gezegd....
    Wellicht zit hij morgen iets wat ongemakkelijk bij zijn gesprekken, als het met een vrouw is:roflmao:

@rums
    Veel te simpel. Hij denkt dat het voor hem geen problemen op gaat leveren. Hewoon niks zeggen, de baan krijgen en that's it.

Maev vindt dit leuk.
  17. Kippetje88

Kippetje88 Bekend lid

11 apr 2015
    644
    1.115
    93
    Vrouw
    In de zorg was het toch hé?
    Arme organisatie die iemand met zo'n mentaliteit aan gaat nemen...
    Dat hij maar heerlijk door de mand van vallen en niet direct een vast contract krijgt...

Bij onze organisatie krijgen nieuwe medewerkers 'helaas' direct en vast contract waarvan ik alleen al op mijn afdeling 1 iemand heb die een week na haar proeftijd de ziektewet in belandde door verzwijgen van medische zaken en we nu 2 jaar met haar opgescheept zitten op een dienstlijst en het veel geld kost...

Ik pleit dan ook voor een langere proeftijd...Mensen vallen dan sneller door de mand (hoop ik)

18. PBV

PBV Fanatiek lid

6 feb 2018
    1.765
    1.321
    113
    Vrouw
    In het westen
    Hahaha :roflmao::roflmao::roflmao::roflmao: ik moet er ook erg om lachen!! Hahaha ‘uitgezakte huisvrouwtjes!
    Ik denk dat hij wel weet wat hij aan het doen is. Ik ken de hele situatie ook niet en ga ook niet oordelen.
    Succes met solliciteren en hopen dat de operatie lukt.

19. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Vervelend zeg.
    Ik was helaas ook niet echt een aanwinst voor mijn vorige werkgever. Alleen heb ik niets verzwegen en was het voor mij net zo plotseling als voor mijn werkgever.

Ik kan me voorstellen dat jij, met deze ervaring, liever ziet dat er wel een tijdelijk contract aan een vast ontract vooraf gaat.
    1x een jaar contract kan ik me ook wel in vinden, maar meer niet. Heb het zelf steeds met een jaarcontract moeten doen, enorm frustrerend.

20. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ach, mensen met dat sort mentaliteit pik ik er meestal wel uit bij sollicitatiegesprekken en ik geef hoe dan ook nooit een onbepaalde tijd contract maar eerst een jaarcontract. Dus ik zou hem veel success wensen met mij :rolleyes:

Maar ik ben leidinggevende in een heel andere branche dus we lopen elkaar toch niet tegen het lijf. Geen huisvrouw, wel een beetje uitgezakt helaas ;):roflmao:

Deel Deze Pagina