Open Haard aanleggen

Discussie in 'De lounge' gestart door Meisje012, 14 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.124
    2.959
    113
    Vrouw
    Wij hebben sinds 2 weken een pelletkachel, ik zie alleen maar voordelen ten opzichte van een houtkachel.
    Mijn schoonvader heeft een houtkachel, en sjouwen met hout, vaak het deurtje open om bij te vullen, ik vind dat de muren en plafonds heel snel aanpakken.
    Een pelletkachel stookt vele malen schoner dan een houtkachel, wij kregen 500 euro subsidie.
    Wij hebben een Ravelli natura 9 bij Nordic Fire gekocht. Zelf aangesloten, kachel, plus alle aansluitmateriaal, bijna 4000 euro.
    We hebben 1000 kg pellets besteld voor 300 euro ongeveer. Wel met keurmerk, zodat je ook echt de goede stookt voor je pelletkachel.
    Wij hebben een strak model heel donkergrijs bijna zwart met gietijzeren front, mooi vlammenbeeld, heerlijke warmte, goed vergelijkbaar met een houtkachel.
    Er zitten geen knopjes oid aan de pelletkachel, er zit een afstandsbediening bij en je kunt alles instellen. Hoe laat het hoe warm moet zijn. Je kunt hem gewoon instellen dat hij automatisch aan en uit gaat.
    Hij heeft een automatische kantelbak dus de aslade hoeft maar eens in de 3 a 4 weken schoongemaakt te worden. Er gaat 20 kg aan pelletkorrels in.
    Ik heb de cv niet meer aan gehad. Enkel om de granieten vloeren in de keuken, badkamer etc de kou er af te halen. Maar de radiatoren niet.
    Hij verwarmt de hele benedenverdieping. En de warme lucht trekt sowieso door naar boven. Wij hebben behoorlijk wat vierkante meters beneden, dat kan hij prima aan.
    Echt een top ding, maakt nauwelijks geluid, eigenlijk zo goed als niet.
    Ik zal straks even een foto plaatsen.

2. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.046
    2.913
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik snap de voordelen van de pelletkachel hoor. Ik zal onze houtkachel eens schetsen in gebruik;

De aslade hebben wij nog niet leeg hoeven maken in 1,5 jaar tijd. Als je goed stookt blijft er zo goed als niets over. Het sjouwen met hout valt echt reuze mee, 1 mandje per avond. In ons geval krijgen we het ook altijd nog gratis, dus vele malen goedkoper. De houtstapel in de tuin trekt beestjes en vogels aan die wij graag zien. Wij kunnen het hele huis er mee warm stoken. Anders als het advies wat we kregen hebben we 1 maatje groter genomen en tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad. Onze overburen hebben inderdaad de geadviseerde maat kleiner, maar zij krijgen het boven niet voldoende warm. Geluid maakt de houtkachel niet, behalve dat knisperende houtvuurtje wat je wilt horen ;)

Genoeg voordelen dus voor beide versies. Laat je inderdaad goed adviseren en bekijk wat je eigen wensen zijn. Dan komt het vast wel goed.

3. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Sinds donderdag onze nieuwe kachel, vandaag voor het eerst aan! image.jpg

4. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Beetje donkere foto, zal er morgen ook nog wel een maken!

Geen pelletkachel voor ons. We hebben gratis hout ( uit eigen tuin en singel). Daarnaast een keer een weekend een pelletkachel gebruikt in een vakantiehuisje en ik vond het gerammel als die pellets in de kachel vallen heel storend! Net of er continu iemand met een bakje poezenbrokjes aan het schudden was. En dat gaat maar door, want dat doet die kachel continu zelf om de voorraad natuurlijk op peil te houden. Het bijvullen van de pellets via de klep gaf ook heeeeel veel stof! Ten slotte zit er mechanica in , wat weer kapot kan gaan.
    Houtkachel voor ons dus!

5. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

Wij gaan ook een houtkachel plaatsen. De verzekering stelt inderdaad bepaalde eisen aan je rookkanaal. Wij hebben een 100 jaar oud huis met houten vloeren en moeten daarom een dubbelwandige RVS kanaal laten plaatsen. De kosten daarvoor zijn 2300 euro. We hebben wel een hoog huis, wat het duurder maakt. De kachel is rond de 3000 euro. Dit kan goedkoper, maar ik wilde perse een room witte emaille kachel op een natuurstenen plaat ;).

Deel Deze Pagina