Geschikte taakjes kind van 5

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Janna, 23 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janna

Janna Fanatiek lid

Onze dochter wordt begin december vijf jaar en we hebben gezegd dat ze als ze vijf wordt een aantal taakjes krijgt. Een van de taakjes is dat ze na elke broodmaaltijd even met stoffer en blik de kruimels van de grond moet vegen. (Ze is sindsdien al enthousiast aan de slag gegaan met deze taak! :D)

Nu is dat een klein taakje dat dagelijks voorkomt. Eigenlijk zijn we nog op zoek naar een iets groter taakje, dat een á twee keer in de week voorkomt. We hebben er alleen nog geen kunnen bedenken. Welke taakjes zijn geschikt voor kinderen van deze leeftijd? Een ander klein taakje wat iets vaker voorkomt is ook goed.

(En niet het eigen bed opmaken, want ik wil juist niet dat het opgemaakt wordt, maar dat het teruggeslagen wordt, zodat ik even kan luchten.)

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Bed afhalen? Stofdoekje door haar eigen kamer? Helpen met lege flessen of oud papier wegbrengen? Geen idee haha.

3. Janna

Janna Fanatiek lid

Oud papier is niet zo'n goed idee, want dat bestaat voor minstens de helft uit haar eigen tekeningen en knutsels, die ik stiekem verdonkeremaand heb! :cool::D

Bed afhalen zie ik haar niet echt doen en ik denk vooral dat ik daar niet echt mee geholpen ben. Stofdoekje door eigen kamer halen is wel een goed idee.

4. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.839
    3.630
    113
    Mijn zoontje van 5 mag vaak de boodschappen opbergen in de koelkast en de was opvouwen (handdoeken en theedoeken). Oké, gebeurt allebei niet zo netjes, maar hij doet z'n best en vindt het leuk om te doen 😄

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Bord, bestek, beker naar het aanrecht brengen na het eten.
    Tafel dekken/afruimen.
    Vaatwasser uitruimen (en eventueel inruimen).
    Kamer opruimen (voor zo ver ze dat niet al deed ;)).
    Helpen met koken?
    Was (die jij gesorteerd hebt) in de wasmachine stoppen.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.833
    19.170
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze kinderen stofzuigen allebei hun eigen kamer. Wij stofzuigen nog wel even na. Ook swifferen doen ze allebei wel eens. (Maak ik de stok even korter.) Spullen op het aanrecht zetten doen ze eigenlijk ook wel allebei. En ze moeten natuurlijk allebei speelgoed pruimen.

Verder helpt de oudste met tafel dekken. Hij smeert sinds zijn vijfde zijn eigen boterhammen en soms ook voor zijn broertje.

De jongste mag mij 'voor spek en bonen' helpen poetsen, maar hij is ook pas drie. Hij stopt trouwens ook vaak voor mij de was in de machine of juist eruit halen en in de droger doen.

De grootste broer begint zijn belangstelling voor dat soort klusjes trouwens wel te verliezen, voor hem wordt het steeds meer 'moeten'. De jongste vindt het nog fantastisch om te helpen met dat soort dingen.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Drinken inschenken en klaarzetten voor bij het avondeten.
    Blaadjes ui de tuin bij elkaar vegen en in de groenbak doen, helpen groenten snijden voor het eten, huisdieren eten geven ( natuurlijk wel opletten dat ze dat ook doen), tafel dekken, de fietsen uit de schuur halen en klaar zetten voor vertrek, mits ze niet te groot en te zwaar zijn of zelf hun schooltas leeg halen en de bakjes en bekers in de afwasmachine zetten.
    Natuurlijk kunnen sommige taakjes dagelijks en andere taakjes voor af en toe.

8. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    De vuilnisbak binnen zetten

9. Janna

Janna Fanatiek lid

#9 Janna, 23 nov 2016
    Laatst bewerkt: 23 nov 2016
    Bedankt voor jullie reacties. Er zit wel genoeg tussen waar we wat mee kunnen.

Sommige dinge die jullie noemen doen we al wel. Eigen speelgoed opruimen vind ik bijvoorbeeld alleen maar logisch. Dat valt bij mij in de categorie jas ophangen en schoenen in de schoenenkast.

Ook tafel afruimen helpt ze altijd mee, maar dat is meer naar omdat ze zo beweeglijk is, dat ze heel moeilijk op haar stoel kan blijven zitten. Het is voor haar heerlijk om dan de spullen naar de vaatwasser te brengen en te helpen met het halen van spullen voor het toetje.

Zo is er nog wel een aantal dingen waarbij ze zo af en toe helpt. Het gaat ons nu meer om een taakje waardoor ze leert dat het huishouden zichzelf niet doen en dat het normaal is dat ze iets bijdraagt in het huishouden. Iets wat dus echt standaard haar verantwoordelijkheid is. En dan het liefst iets waar wij dus ook echt iets aan hebben, in plaats van dat we er meer werk aan hebben omdat we het moeten begeleiden.

Als iemand nog andere suggesties heeft, houd ik me aanbevolen. Anders wordt het denk ik het stoffen en zuigen van haar eigen kamer.

@tupp: kon jouw oudste toen hij vijf was ook echt al goed brood smeren? Wij laten onze dochter al bijna een jaar af en toe haar eigen brood smeren, maar ze is er echt nog niet goed in. Ze heeft vaak veel te dikke klodders en kan het echt njiet goed dun verspreiden. Ze vindt het soms wel leuk, maar omdat het niet altijd zo goed gaat, vindt ze het soms ook vervelend en heeft ze liever dat wij het doen.

10. Saar22

Saar22 Niet meer actief

@Janna: Hier smeert dochter al sinds dat ze 3,5 jaar is haar eigen boterham. Gaat prima, maar ze vindt het ook wel echt heel leuk.

Als ik je lijstje zo zie, zou ik stoffen van de kamer doen. En dochter vindt het ook altijd erg leuk om was op te vouwen. Ze doet hier soms haar eigen kleding.

11. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Onze dochter kreeg op die leeftijd de taak om te zorgen dat de wc rollen voorraad aangevuld bleef op het toilet beneden. Vond ze geweldig!:D

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.833
    19.170
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @boterhammen smeren: dat lieten we hem tot zijn zesde verjaardag alleen doen tijdens de 'geen haast maaltijden'. (Dus niet op dinsdag als we weer terug naar school moesten, wel op bijvoorbeeld woensdag en in het weekend. Het duurde allemaal in het begin wel wat langer inderdaad en soms hielpen we hem nog even met de boter verder uitsmeren.
    Vanaf de zomervakantie (een maand voor zijn zesde verjaardag) doet hij het eigenlijk elke maaltijd zelf.

13. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Planten water geven?

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Boterhammen smeren doen ze bij mij al van 2,5-3 jaar en dat ging na een paar maanden al behoorlijk goed. Was misschien wat jong, maar ach, blijkbaar ging het goed en ze vonden het leuk. Ik smeer alleen het brood voor de overblijf.
    Ze maken ook vanaf een jaar of vier hun ontbijt. Havermout of Brinta met melk en dat warmen ze op in de magnetron. Weten precies de verhoudingen en hoelang het in de magnetron moet. Ze zijn vaak toch eerder op dan ik.

15. DearDeer

DearDeer Bekend lid

10 nov 2016
    560
    3
    18
    NULL
    NULL
    Hahahahaha. Heel herkenbaar

Hier eigen speelgoed of kamer opruimen, maar vind ik logisch.
    de tafel helpen dekken en afruimen.
    Eigen tas uitpakken en jas plus schoenen opruimen
    Soms moet ze een stukje stofzuigen. Niet dat het er schoner van wordt;)

16. Deliana

Deliana Niet meer actief

Handdoeken opvouwen vinden ze hier altijd een leuk klusje. Ik haal het uit de droger en leg het op ons bed en dan vouwen de kinderen ze op en leggen het in de badkamerkast.

Of sokken bij elkaar zoeken (vind mama ook niet zo'n leuk klusje ;))

Eigen kamer opruimen

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    De jongste (4,5) smeert hier al ruim een jaar (denk anderhalf jaar oid?) haar eigen brood en dat gaat prima.

18. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.273
    6.182
    113
    Mijn dochter vind het leuk om handdoeken op te vouwen. En de onderbroekjes, sokken etc. De 60 graden was ;)

Is een mooi 1-2 keer in de week taakje:)
    En uiteindelijk heb je er ook echt wat aan, in het begin is het natuurlijk even oefenen.

Verder smeert mijn dochter ook al haar eigen brood (goed) sinds dat ze 3,5 is. Maar in het begin deed ze dat ook voor haar 2 jaar oudere broer, want die kon het nog niet zo goed en die vond dat wel makkelijk. En zij vond het geweldig om te doen. :)
    Net zoals aankleden, mijn dochter was nog geen 2 en kleedde zich zelf volledig zelfstandig aan, terwijl ik mijn zoon van toen 4 nog regelmatig moest helpen met een trui bijv.
    Dus interesse en motorische vaardigheden (en ook het gevoel het meteen 'goed' te moeten doen) verschillen per kind en het is helemaal niet gek dat je dochter daar nog moeite mee heeft.

19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn dochter wordt in februari 5. Hier helpt ze met handdoeken en theedoeken opvouwen, soms stofzuigt ze haar kamer (en de jongste van 2 doet haar kamer ;) groot feest!), ze is dól op afstoffen met zo'n swiffer-ding, buiten veegt ze blaadjes etc bij elkaar als papa snoeit, ze helpt vaak met groente snijden, ze smeert boterhammen... maar dit zijn niet echt vaste taakjes, ze doet ze wanneer ze zich voordoen.

20. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.408
    10.339
    113
    Ik moest meteen denken aan de was, in en uit de wasmachine/droger doen. Schoon wasgoed uitzoeken en zeker de sokken.

Uk is nog wat jonger 2.5 en helpt mij mee met het opmaken van de bedden. Wij hebben de hoes binnenste buiten en dan pak ik de hoeken van de dekbed en dan glijd het naar beneden, uk trekt het dan tot aan de onderste hoeken en ik hou het omhoog. Hij brengt de kussens naar de juiste plek en helpt mee met deken op bed leggen. Dit is zijn favoriete "taakje" hij wil overal mee helpen en heeft er lol in.

Deel Deze Pagina