Natuurlijk kan ik google afspeuren naar allerlei recepten en verhalen, maar om eerlijk te zijn, zie ik door de bomen het bos niet meer. Mijn hormoonhuishouding is één grote ongeorganiseerde bende. Daarnaast ben ik ook de "trotse" eigenaresse van PCOS. Een kinderwens heb ik allang niet meer, en het is heerlijk om maar eens in de zoveel tijd ongeteld te worden, ( ja het heeft nog voordelen ook! ) maar ik zou graag wat minder haaruitval willen, minder vet haar, mooiere huid, en minder hormoongeschommel! Goed, ik ben er inmiddels achter dat een goede crème of shampoo niet veel voor me zal gaan doen. Het ligt waarschijnlijk aan voeding. Tenminste, dat is mijn gevoel erbij. Qua eten ben ik echt een levensgenieter. Want om eerlijk te zijn, eet en drink ik alles wat los en vast zit. Een koekje hier, een colaatje of 3 daar, een heerlijk chocolaatje tussendoor, en ach, dat witte broodje moet toch ook nog erbij kunnen! Uiteraard eet ik ook fruit, paprika, groenten, aardappel, vlees enz. om aan de belangrijkste voedingsstoffen te komen. Er zit alleen een "maar" aan. Afvallen is hier geen optie. Ik ben 1,59 en weeg iets van 52 KG. Dus, hoe blijf je op gewicht, maar kun je ook aan je hormoonhuishouding werken? Onmogelijke taak denk je ook niet? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en opties. Er zitten hier best wel wat dames die veel over voeding weten. Thanks alvast!
Heel erg benieuwd naar de antwoorden. Hier ook erge PCOS en endometriose en nog wat dingen. Maar inderdaad wel veel haaruitval en soms last van mijn huid. Ben benieuwd wat je voor advies krijgt! Die hormoonschommelingen zijn soms zo heftig! En idd afvallen is niet het doel hier 54/55 kilo bij 170.
Ik ben dan wel te zwaar , maar sinds ik grip op koolhydraten ongeveer volg, heb ik weer een cyclus, rustige huid en geen zin in zoetigheden. Ik vermijd zoveel mogelijk suiker en pakjes en zakjes, gebruik de volle producten zoals roomboter en Griekse yoghurt 10%. Heb je al eens met een diëtiste een gesprek gehad, misschien kan die wat voor je betekenen, die zijn er niet alleen voor mensen die moeten afvallen.
Vooral suiker en snelle koolhydraten zijn de boosdoener. Zij zorgen voor insulineresistentie en dat is vaak de oorzaak van pcos. Naast die twee is stress een grote boosdoener. Eet vooral veel groente (400 gram per dag), 2/3 stuks fruit, goede vetten (zalm, avocado, noten, olijfolie, lijnzaad), eiwitten (biologische eieren, kip, vis) en langzame koolhydraten (niet teveel) zoals volkoren producten, havermout. Laat je maaltijden voornamelijk uit groente/eiwitten/vetten bestaan, aangevuld met wat koolhydraten. Matig je zuivel of laat dat weg. Wat voor dingen eet je graag? Dan denk ik mee voor een dagmenu en recepten. Verder: beweeg en ontspan en neem af en toe (echt af en toe) iets waar je echt zin in hebt en eigenlijk niet zo gezond is.
Mijn menstruatiecyclus was voorheen ook totaal onvoorspelbaar... Na bloedonderzoek bleek ik teveel testosteron aan te maken. Ik moest de pil blijven slikken; nauwelijks menstrueren was volgens mijn gyn niet gezond. Omdat ik wel een kinderwens had, ben ik gestopt met het eten van vlees. Ik at best gezond; weinig zoetigheden en zo. En mijn redenering was dat vlees vaak vol hormonen zit en dit jouw eigen hormoonhuishouding wel eens kon verstoren. Na een half jaar zonder vlees te hebben geleefd, stopte ik met de pil: mijn cyclus was opeens exact 28 dagen (nog nooit gehad van te voren) en binnen drie maanden was ik zwanger... Helaas werd dit een miskraam maar twee maanden later was het weer raak en inmiddels bijna 30 weken zwanger. Of het daadwerkelijk aan mijn vegetarische dieet lag weet ik natuurlijk niet maar opmerkelijk is het wel. Ik voelde me lichamelijk ook beter. Of het voor bijv. mijn haar iets deed, weet ik niet. Maar ik zou zeggen dat het het proberen waars is!
Ik lees ook mee! Weliswaar geen PCOS, maar wel een hormoonhuishouding wat een puinhoop is. Laatst heb ik een keer een detoxkuur gedaan (clean 9). Ik heb me in geen jaren zo fijn gevoeld. Rustige huid en mijn haar zag er goed uit. Nu is het weer minder. Ik moet echt even gaan zoeken wat mij nou zo'n goed heeft gedaan.
Ik eet/drink graag : fruit, groente, paprika, boterhammen, zalm, vlees, pasta's, smoothies, kwark, thee. Eigenlijk van alles wel, ik lust best wel veel. Zuivel eet ik eindelijk niet zo veel. Nooit zo dol op geweest. Vlees ben ik wel een "shame on me" groot verbruiker van. Zo ook van suikers.
Kun je een gemiddeld dagmenu opschrijven, ook met alle tussendoortjes en hapjes die je neemt? Dan kan ik meedenken zonder dat je meteen een hele grote omslag hoeft te maken.
Smorgens : ik kan Smorgens vroeg niet eten, het enige wat ik dan wel weg krijg is een witte boterham met jam. Als ik dat eenmaal een uurtje op heb, begin ik aan speltbrood. Vaak 2 stuks met jonge kaas, en salami of boterhamworst. Tussendoor : verschillende stukjes fruit en paprika. Of komkommer/tomaat. Smiddags: licht bruine boterham/ of spelt ( vaak 2 a 3 ) met filet american/hagelslag/kaas/leverworst. Tussendoor: mijn dagelijkse " prop zoveel mogelijk lekkers binnen 5 minuten tijd in je mond" routine. O.a. gevulde koek/stroopwafel/smarties/merci. Savonds : aardappel, ju, groente, vlees of vis. ( ju komt inderdaad uit een pakje/zakje ) Tussendoor: mijn volgende "prop me helemaal vol met lekkers" routine. Dranken : 2 a 3 blikjes cola, 4 glazen water, 2 brandnetel thee. Best veel suikers!
Hopelijk kun je er iets mee. Anders hoor ik het wel! Op mijn mobiel tikken is hier niet zo n groot succes.
Insulineresistentie hangt ook vaak (niet altijd) samen met niet fit zijn. Ik ben nu niet zo fit als voor mijn zwangerschap, gebruik meer insuline en de PCOS is een stuk erger. Insulineresistentie daalt wel iets als je stopt met suikers. Zou ik ook eens moeten doen grrr Daarmee zeg ik niet dat je niet fit bent als je PCOS hebt.
Dit. Je eet nu echt veel te veel dingen die je suikerspiegel enorm opjagen. Echt mee stoppen en waarschijnlijk ga je dan merken dat je zelfs gaat aankomen Want echt: sommige mensen vallen af/worden mager van suiker!
Ik lees mee, ook hier PCOS helaas en ook problemen met mijn gewicht (te zwaar.) Na mijn bevalling wil ik mij eerst gaan richten op een koolhydraat-arm dieet, maar ik lees graag mee voor meerdere tips.
Ook ik heb pcos en een tijdje clomid geslikt (3 maanden). Ik ben het internet af gaan speuren om wat meer informatie over pcos te krijgen. Vanaf dat moment 1,5 maand geleden bem ik biologisch gaan eten waarvan 400 gram groente per dag. Ik moet eerlijk zeggen dat je het in je portemonnee wel voelt maar mijn cyclus is weer vanzelf op gang gekomen. Ook hebt ik minder vet haar. Het belangrijkste van alles is dat ik ook echt weer energie heb gekregen. In het begin is het lastig om lekkere recepten te zoeken en de juiste boodschappen te doen maar het is zeker de moeite waard om te proberen!
Hier werkt koolhydraatbeperkt eten ook erg goed. Rustige huid, enigzinds stabiel gewicht, ik kom zoo snel aan, etc etc etc. Ook PCOS indd. Dus k snap helemaal wat je bedoeld. Ik heb een vrij saai eetleven daardoor maargoed, k voel me wel een stuk beter
Hier ook pcos Zelf heb ik alle suiker laten staan. Inclusief de broodsuikers. Dus zo min mogelijk koolhydraten. Veel water drinken en sporten zorgt er voor dat mijn insuline weer op goed niveau is en ik minder last heb van haaruitval. Helaas gaat pcos niet over. Maar kan je het wel minderen. Belangrijke is. Aardappelen, pasta, enz laten staan. En max 1 keer per week een van deze dingen eten. En als je dan eet de volkomen variant.. Eerste twee weken voel je je slecht omdat je lichaam moet afkicken van de suikers. Maar daarna merk je snel verbetering!