Welk traphek bij weinig ruimte?

Discussie in 'Maak je huis kindveilig' gestart door Shandy, 13 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Heb hier een zeer ondernemend zoontje van 10 maanden. Op zolder hebben we al een traphekje geplaatst zodat ik in ieder geval even de was kan ophangen. Dat is een 'gewoon' houten rekje wat werkt als een soort deur. Op zolder is daar ruimte genoeg voor.

Op de overloop is het een ander verhaal, deze is heel klein en de deuren van badkamer en babykamer komen al tegen elkaar aan. Als we daar dezelfde traphekken zouden plaatsen kan het traphek bijvoorbeeld dicht, maar als het hekje opengaat, kunnen bepaalde deuren niet goed open.

Nu zijn er verschillende soorten traphekken welke inschuifbaar zijn.
    Sommige zijn echt prachtig, maar kosten bijvoorbeeld 150 stuk....
    Nu staan er op de site's met traphekken, ook huisdierrekjes.... Soort harmonicarekken van metaal volgens mij, zijn deze nu wel of niet geschikt voor kindjes? Ik raak door de naam een beetje onzeker...
    Deze zijn soms al voor 20 euro te koop.....

2. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Harmonicahekjes worden een soort laddertjes, zou ik niet doen dus. Kan een kindje bv klem komen te zitten met een been of er simpelweg overheen klimmen.

Hier ook botsende deuren en als het traphekje open staat, zit hij in de weg als je naar de badkamer wil. Maar wij maken dat hekje gewoon standaard dicht, hij gaat open als we er door moeten, en dan meteen weer dicht. Dus in de praktijk zit hij nooit in de weg.

Die oprol-hekjes vind ik zelf erg duur en ik las ook nog steeds dat hij bovenaan een trap niet veilig genoeg is.

3. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Denk idd dat mijn zoon wel aan te klimmen gaat, dus zo'n harmonica hekje is niet handig....
    Oh, dat wist ik niet, dat die oproldingen boven aan een trap eigenlijk niet veilig zijn.....
    Wel handig om te weten....
    Hopelijk nog meer reacties

4. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Wij hebben zo'n oprolding (van kiddy guard volgens mij) boven aan de trap. Heerlijk ding. Ik zou niet weten wat er niet veilig aan zou zijn. Neemt idd weinig ruimte in, niet open te krijgen voor kinderen (en ook niet door volwassenen die het hekje niet kennen). HIer heel tevreden (alleen zijn ze idd beetje duur, maar wij zijn er toch wel heel blij mee)

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Hier heb ik een overloop van welgeteld, 1 m2. Hier komen 3 deuren op uit, waaronder 1 deur die de overloop opdraaid.
    Niet handig met een traphekje.
    Ik heb een 2ehands kiddy guard oprolhekje gekocht voor 30 euro.
    Super stevig ding.

6. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Hier ook de kiddy guard. Via MP gekocht. Perfect ding. Zou ook niet weten waarom hij boven aan een trap niet veilig genoeg zou zijn. Als ik zie wat mijn peuter zoon er allemaal mee doet als hij eigenlijk naar beneden wil...... Is deze voor mij juist de meeste veilige keuze (het is nogal een klauter-kabouter).
    Wat een voorganger ook al zegt, mensen die het hekje niet kennen, krijgen hem ook niet open. Dat is even een handigheidje, welke overigens ook gewoon met 1 hand te doen is.

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier ook een kiddy guard, zowel boven- als onderaan de trap. Topding, en volgens mij ook superveilig.

8. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Weet je wat ik denk. Het heeft ook een stukje ket opvoeding te maken of iets veilig is.

Hier hebben wij boven aan de trap en onder aan de zoldertrap klemhekjes. Dit word ook afgeraden omdat het niet veilig zou zijn. En kinderen ze eruit kunnen rennen als ze wild op de overloop spelen.

Mijn inzicht hoeft ze niet wild op de overloop te spelen en dat kun je ze leren dus valt het met het gevaar ook wel mee.

Hier is het meer voor als ze ouder is en zelf gaat plassen s'nachts en dan niet slaapdronken de trap af valt. Of zoals ik het nu gebruik wanneer ik even mijn haren kam en tandenpoets op de badkamer. zij is dan in haar eigen kamer en ik kan vanuit de badkamer de gang over kijken naar haar kamer als de deuren open zijn. Alleen zit naast haar kamer gelijk de trap en zo kan ze er niet af vallen.

9. Itsmemarrie

Itsmemarrie Bekend lid

15 jan 2012
    958
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook kiddy guard, heel fijn hek!

10. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik ken die oprolhekjes van kiddy guard niet (tijdje geleden dat ik mij erin verdiept heb), maar wat vooral onveilig is, is als je een drempel bovenaan de trap creëert. Klemhekjes bijvoorbeeld hebben een dwarse verbinding tussen de muren over de grond lopen. Je hebt dan dus een klein drempeltje bovenaan de trap. Dat is onveilig, want daar kun je makkelijk over struikelen. Als dat rol hekje niet zo'n drempeltje heeft, zou ik niet weten waarom het onveilig zou zijn om hem bovenaan de trap te bevestigen.

Overigens hebben wij ervoor gekozen de traphekjes niet bij de trap te bevestigen. Klinkt misschien gek, maar dat paste bij ons gewoon niet. We hebben nu drie klemhekjes:
    - een in de deuropening van de huiskamer naar de gang. Zo kan ze niet bij de trap, en kan ze meteen niet zelf naar buiten lopen! Twee vliegen in een klap!
    - een midden in de gang op de overloopt. Als hij dicht zit, kan ze in haar eigen kamer, onze slaapkamer en de badkamer komen, maar ze kan niet bij de trap naar beneden of de trap naar zolder.
    - een in de deuropening van een derde slaapkamer, die binnenkort haar slaapkamer wordt, als ze naar een groter bed gaat.

11. lieverd86

lieverd86 Fanatiek lid

16 jan 2011
    1.007
    0
    36
    Groepsleidster kdv/bso
    Gelderland
    Ik heb beneden geen ruimte voor een normaal traphek en opgelost met een harmonica traphekje van babydan guard me. Nieuw overgekocht via mp. Vind t ideaal.

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Kiddyguard, via MP kopen! Superveilig. We hebben er 3.
    En altijd dicht doen? Straks als je misschien 2 kinderen hebt, gaat dat niet met een baby in je armen.

13. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Hier ook een kiddy guard, blij mee.
    Kan me ook niet bedenken waarom ze niet veilig zijn.

Deel Deze Pagina