Misschien een rare vraag maar ik heb net de belastingaangifte over 2012 ingevuld. maar hierin wordt niks gevraagd over de teruggave kinderopvangtoeslag die we in 2012 hebben ontvangen. Klopt dat? Wordt zoiets niet gecontroleerd of je teveel of te weinig hebt gehad? Heb hier nog niet zoveel ervaring mee....
ok, maar moet ik dan nog wel wat anders doen voor de teruggave kinderopvangtoelsag? want ahd wel een jaaropgave daarvan gekregen.
Wij kregen hier in juni een afrekeningsformulier van. Dan moet je opgeven hoeveel uur je hebt afgenomen en dan verrekenen ze het.
Bij ons gaat het de laatste jaren automatisch. De belastingdienst krijgt de gegevens van het kdv en ons verzamelinkomen krijgen ze via de aangifte. Maar het klopt dat toeslagen apart worden berekend.
Maar goed bewaren, het jaaroverzicht van het kdv en je krijgt vanzelf bericht: of ze vragen je een formulier in te vullen, of je krijgt een brief met de definitieve berekening. Maar dit kan best wel even duren. van 2009 heb ik bijv pas eind 2011 gehad. Dus dat je niet zenuwachtig word
Dat staat inderdaad los van elkaar. Bij ons wordt dat ook automatisch verrekend. Maar, zoals gezegd, er zit een enorme vertraging in. Ik wacht nog steeds op de afrekening van 2011... (En ik krijg behoorlijk wat terug ). Ik heb nu dus ook nog snel via toeslagen.nl mijn inkomen voor 2012 aangepast na het invullen van de aangifte. Dan krijg ik in ieder geval nu mijn geld, en niet pas over meer dan een jaar...!
Hier gaat het vanzelf, maar zijn er al twee jaar uit gepikt voor controle en moesten alle stukken overleggen om te laten zien dat we er echt gebruik van gemaakt hebben.
Toeslagen gaan niet via de aangifte van de inkomstenbelasting, dus het klopt, dat je dat niet tegen bent gekomen. Ze gaan dat wel controleren. Daarom heb je een voorlopige teruggaaf kinderopvangtoeslag gehad. Die wordt nog verrekend met wat je nu als inkomsten hebt opgegeven in deze belastingaangifte. Als hier een verschil in zit met de bedragen en uren waarmee de voorlopige toeslag berekend is, dan wordt dat verrekend en krijg je bij de definitieve teruggaaf geld terug... of je moet geld bijbetalen. Dat kan echter nog wel even duren. Ik heb in Januari 2013 de definitieve teruggaaf ontvangen over het jaar 2011. Kreeg wel ca. 1.000,- terug, dus dat was wel fijn!
als ze het automatische doen wel goed controleren ik kreeg een brief om ff 700 euro terug te betalen ik alles nakijken stonden er te weinig uren op. Toen ik belde zeiden hun dat zo door te hebben gekregen dus moest bezwaar indienen. Kwam gelukkig goed maar je zuld maar niet controleren!
Ik zocht me er idd ook een ongeluk naar,maar bleek na navraag dat het idd niet in die aangiftes gedaan hoeft te worden.