We wonen nu 6 jaar in een nieuwbouw huurhuis. We kwamen van een heel klein flatje, dus waren zo blij met een eengezinswoning destijds. Het is een fijn huis, in een fijne buurt.. Alleen zijn er een aantal praktische dingen waar we al een tijdje tegenaan lopen. Het huis heeft 3 slaapkamers. Die van de kids zijn 2x3.75 ofzo en de ouder slaapkamer wat groter. Bij ons past er een flinke kledingkast in, en bij de kids een normaal formaat. Buiten dat hebben wij geen schuur, zolder of andere ruimte om iets op te bergen. Ik heb wel eens spullen die ik wil bewaren, wat ik nu oplos met bakken of dozen bovenop de kledingkasten. Werkt wel, maar ziet er rommelig uit. Ik kom echt ruimte tekort. (of heb troep teveel haha.) De hal boven is wel heel breed. Maar je kan er verder niks mee. In het trappengat hangt onze was. Nu hebben wij een open trap, waar ik me vanaf het begin veel aan irriteer. Voornamelijk omdat het zo gehorig is. Als de kids op bed liggen dan kunnen ze ons woordelijk verstaan. Ze zijn hier opgegroeid dus ze zijn er wel redelijk aan gewend.. maar als ik bijvoorbeeld smorgens eerder opsta dan de kids (vind ik fijn) dan staat de oudste alweer naast me omdat ze wakker van mij wordt. Ik doe dan echt rustig en ga alleen naar de wc en maak koffie ofzo. Maar ook als er visite is bijv dan gaan ze niet slapen omdat ze het bezoek horen. Zelf slaap ik erg licht. Als ik bijv ziek ben en even op bed ga liggen dan lijkt het alsof de kids naast mij aan het spelen zijn, zo gehorig. Ook kan ik eigenlijk de ramen boven niet open hebben zonder dat het beneden ook fris wordt (in de winter). Ik heb er al wel eens over gedacht om de trap dicht te maken. Maar dan moet er ook al een soort isolatie achter wil het echt het geluid ook dempen lijkt mij? En de trap ligt naast de deur van de gang, dus niet echt praktisch om hier een draaiende deur te maken. Dat zal dan een schuifdeur moeten worden? Daarnaast zouden we het trapgat boven dicht kunnen maken en hier een kast laten bouwen. Oplossing voor ons opberg probleem, zal ook wel weer meer geluid dempen. Maar dan zouden we ook een droger aan moeten schaffen.. Als ik dit zo typ dan denk ik: zoveel aanpassingen in een huurhuis. Voor nu zitten we hier goed. Had wel een tijdje de kriebels om te kijken naar een groter huis met meer slaapkamers.. maarja, wij hebben nu een goed geisoleerd huis met vloerverwarming. Lage stookkosten. Kindvriendelijke buurt. Centraal. Hier zijn de grotere woningen al wat ouder en echt koud in de winter. Ook zijn de buurten lang niet altijd zo kindvriendelijk als bij ons, dus hebben we besloten om voorlopig hier te blijven. Wie heeft er nog meer een open trap dicht gemaakt, en maakte dit veel verschil? Iemand eventueel nog tips?
Geen ervaring met de aanpassingen die je wil doen, maar je zegt huurhuis... volgens mij moet je dan eerst toestemming vragen voor deze verbouwing en het risico bestaat dat je alles weer moet afbreken als je ooit uit het huis zal gaan (in de originele staat terugbrengen).
Ja dat is dus wat mij ook tegenhoud. Dat de kans is dat we alles weer in originele staat moeten terugbrengen. Als we nou zoiets hadden van; we blijven hier de komende 10 jaar nog wel. Dan had ik het minder erg gevonden. Maar als we er bijv nog een kindje bij zouden krijgen dan zou ik het hier echt te krap vinden en wel willen verhuizen..
Hier ook een trap in de woonkamer, eigenlijk heeft iedereen hem dicht laten maken, ook voor de warmte en ook gehorigheid. Scheelt al stukken maar het blijft gehorig, ze doen het er maar mee. Wij kijken nu ook rustig films met soundbar aan, dat wilden we vroeger niet omdat we bang waren dat de kinderen wakker zouden worden. Extra ruimte is ideaal. Bij ons zit de trap er tussen dus niet gelijk bij de deur, en onze tussendeur hal/ woonkamer draait naar de hal ipv naar de woonkamer, daardoor geen last. Als je iets wilt met de trap, dan zou je dat kunnen vragen bij de woningbouw, want als het je woning verrijkt mag je het zo laten. En wat hebben de buren? Dan kan je zien wat hun hebben.
Even een tip voor je dochter: ik sta ook eerder op omdat ik dat fijn vind. Mijn kinderen hebben een simpele digitale wekker, en als eerste cijfer een 7 is mogen ze naar beneden. Ik ga om 6 uur al, mochten ze mij horen blijven ze toch op hun kamer. Nu kunnen ze klok kijken hoor, maar toen ze klein waren was dat heel duidelijk en concreet. Voor je trap: misschien heel simpel een gipswandje zetten met isolatiespul ertussen? Dat kun je ook weer weghalen denk ik. Laat je het niet stucen maar bijv behangetje erover of verven ofzo. Op de site van praxis dacht ik maar sowieso op youtube staan filmpjes hoe dat moet, is niet moeilijk. Is de trap bekleed? Opbergruimte: toen ik schoonmaakte als bijbaantje, zag ik weleens mensen die kasten om hun deuren bouwden, een soort rechthoek dus. De ikea biedt ook veel oplossingen voor kleine huizen en op pinterest staat ook veel! Of koop een tuinhuisje, desnoods tweedehands. Hoogslaper voor de kinderen zodat (kleding)kast eronder kan?
Je trap zit dus in de woonkamer direct naast de deur van je hal? Als ik t goed begrijp Toevallig hebben wij ook een open trap in de woonkamer (welke vanuit de bouw in de gang viel en dicht was met trapkast eronder Wij gaan dit ook weer terugbrengen naar een dichte trap met dus ook weer een trapkast. Ondanks dat onze deur van de gang naar de hal toe open gaat wil ik hier schuifdeuren voor plaatsen zodat je sowieso niet met open deuren in je kamer zit. Ook zou ik de deur van de hal willen omdraaien zodat ie de woonkamer in komt, want als ie nu een klein stukje open staat en je komt van de wc dan knallen die deuren tegen elkaar aan en als je pech hebt kun je dus nergens heen Op dit moment hebben we op de overloop ook nog een (erg lelijke) schuifdeur (wat ook niet alles fatsoenlijk afsluit) en een dichte zoldertrap (die was oorspronkelijk open). T houdt in elk geval wel de meeste warmte beneden maar t blijft idd wel wat gehorig boven. Als we beneden de boel dicht hebben verwacht ik wel dat dat een heleboel zal schelen qua warmteverlies en geluid
Woningbouw vragen voor toestemming. Zwart op wit doen en als je toestemming krijgt hoef je vaak niet terug te veranderen. Zo hebben wij een muur mogen verplaatsen die we mogen laten staan.
Wij hebben ook trap in de huiskamer naast deur van de hal idd, dicht Laten maken om de zelfde redenen en geen seconde spijt van. En onder de trap nu lekker alle speelgoed gedumpt in rieten mand enz
Je zegt dat je boven een ruime hal hebt. Ik weet niet hoe het er boven uit ziet, maar mijn ouders hebben er een klein halletje gemaakt van ongeveer 1.20 x 1.20. Inderdaad ook om het geluid tegen te houden en om te zorgen dat het beneden lekker warm blijft. Misschien kan je haar beneden -en bovenverdieping kan tekenen zodat we mee kunnen denken over het ruimte probleem?
Wij kwamen al wonen in t huis met de open trap dicht gemaakt. Ideaal! De trap van de buren hoor ik heel goed en onze trap totaal niet. Onder de trap hebben we dus een kast en daar staat bij ons de voorraad in en wat schoenen enz. Bij een huurhuis zou ik het niet doen. Woningbouw profiteert er lekker van en je krijgt er niks voor terug.