Mijn zoontje is nu zeven maanden. Ik heb een voorbeeldige zwangerschap en bevalling gehad waarbij ik me perfect voelde. Maar na de bevalling begon de ellende opeens. Rugpijn, zweten, moe, zooo 'dom', vergeetachtig, chaotisch enz. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier ook helemaal niet op gerekend had. Maar nu na zeven maanden blijf ik last houden. Ik begin me echt af te vragen of er niet meer aan de hand is (schildklier, ijzer??). De klachten die ik nu nog heb: - Heel chaotisch, dingen niet kunnen overzien. Een hele dag bezig zijn met niks. Dit vind ik het ergst want zo ben ik totaal niet. Ik was juist altijd heel geordend. Ook functioneer ik hierdoor slechter op het werk. - Labiel. Ik kan maar slecht wennen aan mijn nieuwe leven. Ik heb me nog niet weer op en top vrolijk gevoeld na mijn bevalling. De sjeu lijkt een beetje dr vanaf te zijn. Ik kan hier over het algemeen redelijk rëeel over denken (het hoort erbij, je leven is ook erg veranderd enz.) Maar het begint me nu zo langzamerhand wel op te breken. - Ik droom erg veel. - Af en toe een dag enorme rugpijn op één plek in mijn rug. Dit kan elke keer een andere plek zijn. - Ik was eerder een koukleum. Sinds de zwangerschap is dit veranderd. Ik heb het nu veel sneller warm. - Mijn stoelgang is ook veranderd. Hoefde ik eerder maar 2/3 x in de week, nu elke dag. Niet dat dit erg is, juist beter, maar het valt me gewoon op. Ik bedenk over vijf minuten vast zo weer een aantal klachten maar ik ben gewoon erg benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft? Hoort dit er gewoon bij of moet ik eens langs de dokter? Ik heb zelf sterk het gevoel dat er bij de dokter toch niks uitkomt.
Kijk, daar komt de eerst 'ah vergeten' al. Moe; ik ben niet vooruit te branden. Ik kan ook de hele dag wel slapen volgens mij. Als ik nu op vandaag terugkijk heb ik niks gedaan terwijl er zat in en om het huis moet gebeuren. Ik kan me er gewoon niet toe zetten.
En de tweede. Vergeetachtig. Ik moet overal aan herinnerd worden en dan vergeet ik het soms alsnog. Ook totaal niks voor mij.
Als ik het zo lees denk ik niet dat het ppd (of pnd net hoe je het wilt noemen) is. Dat is echt een depressie en dat lees ik niet uit je verhaal. Vermoeidheid, tja. Hoe zijn je nachten? Heb je zelf genoeg regelmaat in je dag? Vergeetachtigheid, helaas dat is echt ontzwangeren. Sommige vrouwen voelen zich pas na 1,5 jaar weer zichzelf. De meeste klachten lijken mij nog bij ontzwangeren te horen, maar als jij denkt dat er meer is ga even langs de ha. Laat evt bloed prikken op b12 en vit D en je schildklier.
In grote lijnen komt mij je verhaal wel bekend voor. Ik heb ook een aantal van die klachten sinds ik bevallen ben (vergeetachtigheid was bijvoorbeeld extreem bij mij de eerste weken, gelukkig weer beter!) en ik kan er ook niet echt de vinger op leggen hoe het komt. Ik denk ook dat een bezoek bij de arts niet veel zal uithalen, maar misschien is het toch iets van vitamine tekort of zo. Soms denk ik dat ik gewoon nog steeds aan het moederschap, mijn veranderde leven en al die extra stress moet wennen.