openbaar borstvoeding geven kan wel/niet

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door kleinmonster, 27 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

in het openbaar voeden

  1. ja hoor een moeder moet doen wat ze moet doen

  2. ja hoor maar ik zie het liever niet

  3. nee, waarom moet dat

  4. anders

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #581 dirksmama, 6 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2014
    Mijn ervaring is anders dan die van de moeders die zeggen dat bv gepusht wordt.
    Ik wilde perse zelf voeden en bij beide kinderen lukte dat in het begin helemaal niet. Ik kreeg steeds te horen dat een fles echt niet erg was en dat kunstvoeding ook best goed was. En even later dat ik niet zo halsstarrig moest zijn en dat mijn kind niets had aan een gestresste moeder. Als je erg graag wilt dat iets lukt en daar je energie in wilt steken dan is dat (in mijn oren in elk geval) bullshit die je niet horen wilt. Je wilt horen dat je het goed doet, en je wilt hulp om het te laten werken. Maar die hulp kon nou niet echt iedereen in de zorg om ons heen bieden.
    De meeste hulp kreeg ik notabene van een net bevallen vriendin die aan het andere eind van de wereld woonde. Dat gaf een telefoonrekening van jewelste, maar door haar ben ik die eerste zware dagen doorgekomen. Als ik had geluisterd naar de zorg om ons bed, dan had mijn kind nooit borstvoeding gekregen of in elk geval niet lang.

    Wiegenkaartjes met het logo van een kv-fabrikant er op, zoogcompressen als cadeautje van een kv-fabrikant ('tegen afscheiding' - leuke manier om borstvoeding heel vies te laten klinken), afsprakenkaartjes met logo van kv-fabrikant, alle spullen in de spreekkamer met namen van kv-fabrikanten (pen, klok, onderlegger, notitieboek, speelgoed). Ik ervaarde dat als klappen in het gezicht. Je doet zo je best het zelf te doen, en elke keer komt die Nutripiep weer opduiken.
     
  2. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.378
    5.646
    113
    Misschien als dit je opvalt, dat je het dan ziet, maar ik dit allemaal niet bewust gezien. Ik vraag me daarom ook echt af of het nog wel bestaat. Mijn kraamhulp zei nl dat ze zelfs geen pen met de naam of logo of beertje van kv mochten gebruiken. Om hun onafhankelijkheid aan te tonen.
     
  3. Raket78

    Raket78 Fanatiek lid

    7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Echt waar joh? :$ Dat is het tegenovergestelde type propaganda van wat ik heb meegemaakt (in Canada dus he).

    Wat zou het fijn zijn als de druk wegviel en consequent vervangen werd door gedegen informatie en begeleiding. Dan zouden vrouwen die borstvoeding willen geven meer kans hebben op een geslaagde borstvoedingservaring, en dan zouden mensen zich niet onder druk gezet, gepusht of zelfs schuldig en inadequaat voelen over welke manier van voeden dan ook.
     
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Ik heb precies dezelfde ervaring.
    Bij nr 1 en 2 liep de bv nou niet echt vanzelf. En kwamen dus heel snel na de geboorte al de geluiden:waarom geef je niet een flesje/een relaxte moeder is beter voor baby/waarom zo'n moeite doen, het moet wel leuk blijven etc etc etc
    Nr 3 had reflux. Dus ja, natuurlijk, dat was ook een reden om op kv over te stappen. Want dan zou het wel beter worden. En kon ik ook eens doorslapen.
    De ervaring in het ziekenhuis is ook niet geweldig. Nr 1 en 2 hebben, zonder mijn weten, een fles gehad. Ook werd mij steeds aangeboden: we nemen baby wel mee vannacht, dan kan jij lekker slapen.
    We geven wel een flesje.

    Ik heb zelf de LK ingeschakeld bij nr 1.Niemand (vk,kh,cb) wees mij daar op. Had ik dat niet gedaan, was er niets van de borstvoeding terecht gekomen.

    De bedoelingen waren allemaal prima.Het gaat ook er ook niet om dat er iets mis is met kv. Maar dat was niet mijn keuze.
    En daardoor waren de meeste adviezen erg borstvoeding-ondermijnend.

    De "stille" reclame van de fabrikanten, ja dat is gewoon een marketing-truc.
    Mensen zullen ook niet zeggen dat het ze heel erg opgevallen is. En dat is ook juist de bedoeling.
     
  5. Sparky

    Sparky Niet meer actief

    Hier bij de eerste liep de bv ook niet. Ik heb zelf gekozen voor fv (ook door andere redenen) en mij werd wel aan alle kanten gezegd dat ik nog niet mocht opgeven, dat ze wel een lactatiekundige in zouden schakelen. Vk's gaven ook de kraahulp de opdracht om mijn keuze voor fv uit mijn hoofd te praten. En dat terwijl het niet lopen van de bv slechts een bijzaak was van de reden om te stoppen en voor fv te kiezen.

    2e zwangerschap werd er steeds op gehamerd dat ik niet het beste koos en dat alles wat er de vorige keer gebeurd was nu anders was. Prima, maar geestelijk voor mij niet en dat legde ik uit maar daar werd geen gehoor aan gegeven. Werd wel degelijk elke keer behoorlijke druk op gelegd.
     
  6. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kraam kwam vast van een bureau dat graag z'n certificaat wil houden! Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel. Maar ik was vorige maand in Nederland nog even in een CJG. Nou, ik zag daar weer meerdere dingen met een logo van een kv-fabrikant. Het probleem erbij is, we zijn er zo aan gewend dat ze niet eens meer opvallen. Maar juist daardoor associeren mensen onbewust die merken met baby's. En dat is nou net ook de bedoeling van sluikreclame. Het gebeurt soms heel subtiel...een bepaald merk had jarenlang een bepaalde kleur groenig-turquoise voor z'n verpakkingen. Een andere een bepaalde tint blauw. Op een gegeven moment hoeft een baby-accessoire dat uitgedeeld wordt zelfs alleen nog maar die kleur te hebben en mensen zullen het onbewust associeren.

    Dat werkt niet alleen bij babyvoeding zo. Denk aan vliegen en KLM en wat zie je voor je? KLM-blauw. Denk Transavia, je ziet groen. Denk supermarkt. Je ziet AH-blauw, C1000-rood en Plusmarkt-groen.
     
  7. Beatissimam

    Beatissimam Fanatiek lid

    23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zwitsal-geel, brrrr!:D
     
  8. Monkey82

    Monkey82 Actief lid

    9 aug 2013
    464
    0
    16
    Hoe vaak dat idd wel niet tegen me is gezegd nadat mijn middelste met 6/7/8 maanden nog steeds niet 'doorsliep'....... En dat soort opmerkingen maakt je dan toch wel onzeker!

    Ik weet nu wel beter, en iedereen om mij heen weet dat ik weer van plan ben lang zelf te gaan voeden, dus hopelijk geen opmerkingen meer!
     
  9. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Reclame wordt overal gemaakt. Vandaag nog zitten voeden in het zwembad. Daar volop ola-rood gezien. En he... Het werkte. Grote broer voorzien van ijs!

    Maar waarom dat dan bij babyvoeding ineens een probleem is snap ik niet. Net alsof je ineens vanbv gaat afzien omdat de poedermelk in de aanbieding is:$

    En terug o topic. Discreet voeden in badpak is best lastig. Had wel een handdoek over de schouder gedrapeerd, maar die neemt alleen het zij zicht weg. Van voor was Ernest een stuk borst te zien. Heb me maar getroost met het feit dat bij sommige zwemsters nog veelmeer zichtbaar was;)
     
  10. Beatissimam

    Beatissimam Fanatiek lid

    23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ola. Jee. Echt in ieder prutdorp waar dan ook in het buitenland zie je Ola-borden. Manlief en ik verbazen ons daar altijd weer over.

    Terug ontopic.:D
     
  11. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.063
    10.330
    113
    Ik durfde mijn eenjarige gisteren in het zwembad niet te voeden. Te lastig om discreet te doen en ik was een beetje bang dat zo'n grote knul teveel op zou vallen. Na het aankleden wel een beetje kunnen voeden, maar daar kon ik de handdoek goed om me heen slaan en stond ik naar een muur te kijken. Ik merkte ook wel dat het geen probleem meer is om niet te voeden, alleen op het eind was hij zo moe dat hij wat wilde drinken. Dat scheelt wel.
     
  12. m met borisboef

    m met borisboef Bekend lid

    12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb gister mijn net 1jr knul in de dierentuin 2x gevoed. er zal vast mensen opgevallen zijn dat ik aan het voeden was, niet omdat er borst te zien was trouwens.
    gelukkig kan me dat niks schelen.
     
  13. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    wat jammer. Moet je wat aan doen aan die gene
     
  14. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    precies!! Snap het verhaal over de reclame ook niet. Je borsten zie je elke dag, voel je elke dag...da's pas confronterend :)
     
  15. Flutterby

    Flutterby VIP lid

    23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik snap je wel, mij lijkt het ook lastig als ze dalijk wat groter is. Jammer eigenlijk he...
     
  16. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.063
    10.330
    113
    Inderdaad het feit dat hij groter is en bij een zwempak is de hele borst bloot. Toen hij iets kleiner was had ik daar wat minder moeite mee, baby's moeten eten, maar ik merkte nu meer terughoudendheid. Irritant genoeg speelde dit topic zelfs door mijn hoofd. Lange tijd had ik er totaal geen moeite mee, maar helaas hebben sommige reacties zich in mijn hoofd genesteld. Super irritant en ik wil daar ook weer vanaf.
    Maar goed kleine man kan vaak zijn aandacht er ook niet meer bijhouden, dus dan werkt voeden ook niet meer.
     
  17. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Haha. Nou,laat de positieve reacties zich maar nestelen dan! Maar snap je wel. Topic spookte ook door mijn hoofd toen ik daar in het zwembad zat.
    Voordeel van een wat groter kind is wel dat je de fruithap of boterham tijdens het uitje kan plannen. Kleine babietjes zijn nog volledig afhankelijk.
     
  18. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.063
    10.330
    113
    Toen hij kleiner was vond ik het daardoor ook makkelijker om me niets van de omgeving aan te trekken. Juist omdat hij er echt afhankelijk van was. Nu is dat niet meer zo en vind ik het dus ongemakkelijker. Maar als ik gewoon de laagjesmethode kan toepassen is het geen probleem hoor, was ook gewoon omdat ik de bovenkant niet goed kon bedekken.
     
  19. Beatissimam

    Beatissimam Fanatiek lid

    23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jammer he, dat er geen discrete voedingsbadpakken zijn. Maar in een kleedkamer kan je toch gewoon voeden, daar kleden alle vrouwen zich toch om?
     
  20. Hevn

    Hevn Actief lid

    22 mei 2011
    236
    1
    18
    Is er überhaupt voedingsbadkleding of is dat een gat in de markt?
     

Deel Deze Pagina