Openbaar vervoer & vakantie

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door aicirtap, 5 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik begrijp dat je heel graag op vakantie wil. En zonder auto is dat nu een stuk lastiger.
    Toch wordt overal gecommuniceerd: de ruimte in het OV is beperkt. Gebruik het alleen voor noodzakelijke reizen. Het is nu echt niet voor plezierreisjes.
    Dus nee.

Ik las dat je overal lege bussen en treinen ziet. En dat is juist ook de bedoeling. Wat we een paar maanden een rustige trein zouden noemen, is nu een trein die maximaal gevuld is.

Dus probeer of je iets kan met de gegeven suggesties om met een (gehuurde) fiets te gaan. Of overweeg een vakantie thuis. Ik weet niet of je een tuin hebt? Maar ik las laatst een artikel van een bedrijf dat normaal gesproken actief is op festivalterreinen. Nu verhuren ze kleinere en grotere tenten (vanaf 2 personen) en alles wat je daarbij maar nodig kunt hebben. Die brengen ze thuis. Volgens mij kun je de tent zelfs laten opzetten. Inclusief gezellig fout lichtsnoertje, zag ik op de foto.

Misschien klinkt het suf. Maar wij hebben 2 weken terug ook in eigen tuin gekampeerd. Zodra ik voor m'n tent zat, voelde het meteen als vakantie. Ik zat op dezelfde plek als de dag ervoor ;) maar toch. Ook mindset misschien: we waren steeds met werk bezig of in huis. En hadden echt afgesproken: zolang die tents staat doen we NIETS nuttigs.
    Wij hebben op deze manier ook echt genoten. En gaan dit zeker nog een keer doen (als het weer meezit in een lang weekend).

Vero0504, NiVa0230 en maartje84 vinden dit leuk.
  2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Er wordt echt steeds nadrukkelijk opgeroepen het OV alleen voor noodzakelijke reizen te gebruiken. Nu alleen nog voor vitale beroepen. Straks ook voor andere werkenden voor wie thuiswerken echt geen optie is. En voor scholieren die verder dan 8 km (half uur fietsen) van school wonen.

Dus met OV op vakantie past, hoe jammer ook, niet binnen de maatregelen.

We moeten inderdaad allemaal weer een beetje leven. Maar zelfs als je geen auto hebt, kan dat ook zonder OV.

amdaa en Riverdale87 vinden dit leuk.
  3. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Zelf ben ik een groot fan van elektrische bakfietsen, maar misschien is een elektrische gewone fiets met een fietskarretje handiger in TS haar verhaal: bakfietsen slurpen accu’s. Gewone fietsen hebben meestal een hogere actieradius (stand dat je kunt afleggen met 1 accu lading)

TS: hoeveel KM is het vakantiehuisje aan strand van jouw eigen huis vandaan?

Cindy1977 en Syane vinden dit leuk.
  4. Louise11110

Louise11110 Niet meer actief

Ja daar heb je eigenlijk ook wel gelijk in. Ik hoop dat het snel wel versoepeld word zodat het toch weer een beetje normaal word.

5. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Strand ligt hier 70 km vandaan.

Ik zit nu naar rcn het grote bos te kijken. Is officeel 45 minuten fietsen, maar in mijn tempo 60 minuten.

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hmmm ik zou dat zo fietsen, maar snap dat een ongetrainde dat ingewikkeld vind ;))

Verstandig om dichter bij huis te gaan kijken :)

7. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    #47 aicirtap, 10 mei 2020
    Laatst bewerkt: 10 mei 2020
    Ja en ik heb door mijn fibromyalgie weinig energie en minder spierkracht.

Vandaag optie op het huisje genomen.
    En proef ingepakt. Het zal net passen. Gelukkig hoeven er geen zwemspullen mee. :roflmao:

In de fietstassen toiletspullen en kleding. Misschien paar boodschapjes of ik ga gelijk boodschappen als ik ff uitgepufd en uitgepakt ben. En misschien past de ipad en tijdschriften er ook nog in.
    Ik tape een zak met luiers aan het kinderzitje. In mijn rugtas wat kleine lichte dingen. En rugtasje van mijn dochter met wat speelgoed aan het stuur mee. Misschien haar plastic loopfiets met een touwtje op de bagagedrager.
    De winkels (ah, lidl, action) zit op 10 min. fietsen dus dat is fijn en handig.

Nu definitief een knoop door hakken.

ellessinia en Felice vinden dit leuk.
  8. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik vind het echt stoer van je als je dit gaat doen!

Louise11110 en aicirtap vinden dit leuk.
  9. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Stoer!!

enkele tips van deze ervaren op fiets vakantieganger (zowel met als zonder kinderen):

luiers: neem geen hele verpakking mee maar genoeg voor 1 dag en koop op bestemming luiers. Als je slechts twee nachtjes met vakantie gaat reken uit hoeveel je nodig hebt en neem die mee.

Loopfietsjes enzo zijn niet nodig op vakantie. Er zal in en nieuwe omgeving genoeg te zien en te spelen zijn.

Neem niet meer eten mee dan voor onderweg en hooguit eerste avond plus ontbijt. Neem geen pot beleg mee, maar eventueel twee kuipjes jam.

tijdschriften zijn relatief zwaar en dus zonde om mee te slepen. Bij de ah daar kun je ze ook kopen: scheelt weer gesleep!

Kleding: wees kritisch qua hoeveelheid meenemen. Mijn ervaring is dat je altijd te veel meeneemt. En dat is zonde met een fietsvakantie.

Tas aan stuur fietst kut en is gevaarlijk. Is dat echt nodig?

veel plezier!

Syane en NiVa0230 vinden dit leuk.
  10. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Luiers doe ik precies wat ik nodig heb en ook met billendoekjes geen heel pak.

Voor mezelf geen schone broek en maar 1 vest. Maar voor elke dag wel schoon ondergoed en bovenkleding. Voor mijn dochter wel 1-2 schone leggings/broekjes en elke dag schone bovenkleding. En maar 1 piama voor allebei mee.

Het is kinderrugtasje aan het stuur. Op de strakste stand hangt hij stabiel aan het stuur. Fiets zo wel vaker van/naar opvang. En misschien kan het wel in mijn rugtas.

En beleg daar kopen of in klein tupperbakje oid. inderdaad.

Louise11110 en Athina vinden dit leuk.
  11. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Veel plezier met zijn tweetjes. Stoer van je:D. (Ik vind je sowieso stoer als BAM moeder)

12. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.824
    113
    Waarom geen zwemspullen? Is er geen zwembad daar?

13. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ja maar ik durf nog niet zo goed ivm corona. Als het elke keer druk is sjouw ik voor niks. Plus zwemspullen is boel extra gesjouw. En het is een verwarmd buitenbad dus het moet erg warm zijn.
    Dochter is tot nu toe ook nog niet in badje op balkon geweest. Met watertafel en emmer/teil water vermaakt ze zich ook prima.

14. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.824
    113
    Ah zo. Ja ik bedoel gewoon een badpak en zwembroek mee he. Maar snap dat je dat dan niet doet omdat je dat niet wil. Ik denk misschien weet je niet dat het zwembad weer open mag.:)

aicirtap vindt dit leuk.
  15. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ja ik weet dat hij open is. Ik kijk even wat voor weer het wordt.
    En anders zit er een action op 10 minuten fietsen :D

Syane vindt dit leuk.
  16. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Welke plaats ga je? Driebergen?
    En ergens een fietskar op de kop tikken? Daar kan je een hoop zooi in kwijt en fietst niet zwaar. Ik zie ze hier voor 30 euro voorbij komen

17. Hoihoii

Hoihoii Actief lid

16 dec 2018
    227
    149
    43
    Vrouw
    RCN het grote bos is erg leuk! Wij hebben er een stacaravan :) Het zwembad wordt momenteel helemaal verbouwd met nieuw kinderbad, is nu nog niet open (begin juni betwijfel ik, ze zijn er wel heel druk mee bezig, ik weet de planning niet zou je even moeten navragen)

Maar het is een prachtig aangelegd park zo midden in het bos met veel en leuke speeltuintjes. Ook zandspeeltuin met zo'n waterpomp, mijn dochter zit elke dag met veel plezier onder de modder/zand dus wat extra broekjes voor je dochter dan misschien wel handig.

Ze hebben normaliter ook een leuk recreatieprogramma (in de weekenden/vakanties), ook voor peutertjes. Weet niet of dat dan weer mag met de regels.

En Driebergen is een leuk dorp met alle winkels op 5-10 min fietsen.

aicirtap vindt dit leuk.
  18. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    Gewoon naar die van belgie kijken. Die zien er wat degelijker uit dan nederland (net even gekeken ivm filter vraag op t draadje van "draag jij al een mondkapje") en ik moet zeggen dat ik de informatie er omheen, qua stofeisen, wasinstructies, op en afzet instructies heel wat completer vindt.

Waarom ze die niet gewoon niet aangehouden voor Nederland is mij een raadsel.

Ik heb vandaag hier de eerste gemaakt, pasvorm voor ons is prima (ik heb een tengere bouw, man is steviger van postuur) sluit mooi aan en evt filter kan je er ook in doen als je dat graag wilt. Foto's van dat specifieke model staan erbij op t draadje.

Op de nederlandse versie van rijksoverheid staat trouwens "niet gebruiken bij kinderen onder de 3 jaar." ik had eerder 4 verwacht aangezien die op en afzet instructies nou niet echt te doen zijn voor een 3 jarige en voor een 4 jarige ook al een uitdaging zijn.

19. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Punt is dat hij te breed is voor mij berging en dat ik draai moeilijk kan maken. Plus de berging staat al redelijk vol. En ik durf hem niet buiten voor de flat te zetten.

Ik heb er 1 ooit overgenomen. Wat een drama omdat vast te koppelen aan de fiets. Tig filmpjes gekeken. En verkoper benaderd maar die gaf niet thuis. Ik kreeg hem met geen mogelijkheid aan de fiets vast. Nodige frustraties Dus weer verkocht.
    Dus ik durf ook niet zo goed meer. Ik raak al gefrustreerd bij het idee.

20. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Tsja als wij m niet wisselend voor werk nodig hadden en de belangrijkste familie in de stad woonde, hadden wij er misschien ook wel geen. Hij staat vaak 5 of 6 dagen per week stil. Ik vind dit niet raar hoor. Ken ook genoeg mensen en gezinnen zonder auto, soms inderdaad zonder rijbewijs. Ligt er ook aan waar je woont.

En @maartje84 stoer hoor dat jij zoveel fietst. Ook met een kind in t zitje (6 uur lang mamaaaaaa ik verveeeeeeeel meeeeee) en je hebben en houwen erop? Het soort fiets waarop je aan zoiets begint, is niet het soort fiets dat je in de stad nou effe buiten parkeert. (En voldoende bergruimte om m binnen te zetten is niet vanzelfsprekend). Dan kan je er namelijk niet zo lang van genieten ;)

aicirtap vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina