Openbaar vervoer veiligheid in de avond

Discussie in 'De lounge' gestart door sunshine1981, 3 jun 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Megara

Megara Fanatiek lid

5 feb 2023
    1.498
    1.709
    113
    Vrouw
    Ligt er aan waar je moet zijn.
    Ik reisde vroeger vaak ‘s avonds van Groningen naar Gouda en bij Gouda voelde het altijd een beetje creepy.
    Ook omdat je daar eigenlijk geen kant op kan als je word lastig gevallen.

2. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.173
    4.484
    113
    @DisneyMama en @Megara Gouda, ben ik met jullie eens dat dat een niet zo'n fijn station is, vooral omdat het maar 1 tunnel heeft van de sporen naar buiten. en je dus eigenlijk altijd "vast zit" in die tunnel.

3. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.866
    5.104
    113
    Hier hetzelfde. Heb me soms overdag onveiliger gevoeld dan in de avond, dus ook lastig om te zeggen

4. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Als ik jouw bericht zo lees dan vind ik het verdrietig dat er vrouwen blijkbaar zoals jij zijn die twijfelen of ze ‘s avonds wel de deur uit kunnen gaan, op de manier zoals dat zij willen, ivm mogelijke onveiligheid.

Waar komt die gedachte vandaan? Wat heb jij nodig om je veilig daardoor vrij te laten voelen zodat je niet vanuit angst jezelf dingen gaat ontzeggen?

Ik lees dat je schrijft: “omdat het laat op de avond minder druk is in de trein en je dan niet weet wie erin stapt, zeg maar.”

Weet je dat het gevolg van dat het laat op de avond minder druk is dat je daardoor minder mensen tegen komt en dat de kans dat een idioot instapt ook kleiner is? En echt… Overdag weet je ook niet wie er in stapt.

Want echt, op elk moment van de dag kun je een idioot tegen komen. Maar moet je daardoor jezelf dingen gaan ontzeggen? ‘s Avonds met de trein reizen is net zo normaal als ‘s middags met je fiets een blokje om te gaan. Anne Faber is rond een uur of 5 (ongeveer??) ‘s middags van haar fiets getrokken. En trouwens, de meisjes in België (in de jaren 90) zijn overdag ontvoerd. Niet om je bang te maken, maar geen enkel tijdstip op de dag ben je veilig voor idioten die kwaad willen maar om jezelf te gaan beperken omdat je idioten kunt tegen komen? Hell no!

Misschien helpt het om wat meer te gaan begrijpen door te snappen waar je angst vandaan komt. Of het nu overdag is of ‘‘s avonds: het blijft dezelfde trein. Vergelijk met het wandelen door een bos of zelfs gewoon de straat: overdag voel je je veilig, in het donker ben je alert en vind je het misschien minder fijn. Maar de straat en het bos zijn nog steeds dezelfde als overdag toen het nog licht was. Het enige wat anders is, is hoe jouw hoofd reageert op het donker. Het angstcentrum in je brein wordt geactiveerd door het donker: het bos, de straat of de trein verandert namelijk niet. Alleen hoe jij het bos, de straat of de trein labelt veranderd.

Ga gewoon. Geniet van die cursus. Pak die trein. Stap in een coupé waar ook meer mensen zitten waardoor je je veilig voelt. Sla het whatsappnummer van de NS op in je telefoon https://nieuws.ns.nl/onveilig-gevoel-in-de-trein-stuur-een-whatsapp-of-sms-naar-ns/

Zweden en citroenrasp vinden dit leuk.
  5. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    @maartje84 Ik ben het niet helemaal met je eens dat er behalve licht/donker niets verandert. Overdag en helemaal tijdens spits is het op een station (in de randstad) doorgaans druk. Maar 's avonds zijn er veel minder mensen dus als je je in een onveilige situatie bevindt dan is de kans veel kleiner dat iemand je kan helpen.

Duma, Knuffelmonster, Nellie4 en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    @maartje84 ik ben het er ook niet helemaal mee eens. Hoe later op de avond hoe meer alcohol in het spel. En hoe meer zwervers die de trein gebruiken als warme overnachtingsplek.
    En er zijn minder “gewone” mensen idd om hulp aan te vragen.

Maar ik ben het wel met je eens dat je je niet teveel moet laten beperken door angst. Zwervers kunnen ook gewoon aardige mensen zijn die een gesprekje willen.

Knuffelmonster en Nellie4 vinden dit leuk.
  7. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik ben een schijterd hoor….
    Maar ik voel me dus absoluut niet fijn in het ov in de avond
    (Hartje Rotterdam ongeveer)

Ik heb ook helemaal niet dat ik mij veeeeeel veiliger voel als er veel mensen… er gebeurd genoeg op klaarlichte dag, tussen de mensen

overigens ga ik er persoonlijk ook echt niet vanuit dat iemand mij helpt als er wat gebeurd…

neem nu mezelf… ik heb 5 kinderen, als er een idioot met mes of pistool staat te zwaaien ga ik er niet tussen springen om de ander te redden hoor

Paardenbloem vindt dit leuk.
  8. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.535
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Tot voor kort reisde ik regelmatig van Bergen op Zoom naar Assen in de avond, met overstap in Leiden. Er zijn nog zoveel mensen onderweg dat ik me nooit onveilig voelde.
    Ik was altijd rond 23 uur in Assen en moest dan 20 minuten wachten op mijn bus naar huis, en veel anderen ook dus voor mijn gevoel niet onveilig.

9. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Ik ben geregeld in Amsterdam, Bijlmer Amersfoort of Utrecht heb me nog nooit onveilig gevoel :)

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.816
    113
    Mee eens. En ja, hier in de familie heel nare ervaringen in de avond. Dus hier zou ik dat niet snel doen. Laat mijn dochter ook niet alleen gaan in het donker. En ja, vekrachtingen en aanrandingen vinden statistisch gezien vaker plaats in het weekend en in de avond.

11. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Het ligt echt aan de plaats waar je moet zijn of overstappen. Zoals al eerder genoemd, zou ik Gouda echt overslaan terwijl ik Leiden bijvoorbeeld wel veilig vind voelen.
    Zelf woon ik ook in de randstad en het station hier in het dorp zou echt geen probleem zijn.

12. Milkyway7

Milkyway7 Fanatiek lid

28 apr 2020
    1.485
    955
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Ik heb jarenlang met ov gereisd van - en naar Amsterdam voor mijn werk. Werkte in onregelmatige diensten dus ook s’avonds laat nog op pad rond middernacht. Ja soms was er wel eens een vreemd figuur op het perron maar er waren altijd wel andere mensen aanwezig dus heb mij nooit onveilig gevoeld hoogstens oncomfortabel.
    Het is denk ik een kwestie van je ergens goed bij voelen of niet. Het kan 100 x goed gaan bij wijze van en net die ene keer niet dat jij wel moet reizen niet dus ja wat dat betreft kan je niets uitsluiten.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Hier maakt het tijdstip ook echt wel (veel) uit. En niet ivm wel of geen donker, maar mbt welke mensen er zijn (of dus juist niet zijn). En ook hoeveel (toe)zicht en eventuele hulp er is.

Zou dus kijken hoe dat is bij de stations waar je over en/of uit moet stappen op de tijdstippen dat je dat moet doen.

14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Idem, mij zie je in de avond laat echt niet op een Zuidplein of Slinge o.i.d. staan en al helemaal niet in de buurt van Kralingse Plas of Oosterflank.

Iets teveel meegemaakt in Rotterdam, hoef je geen kort rokje voor aan te hebben.

Zxcvb en suus1983 vinden dit leuk.
  15. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Tja, je hoeft het ook niet met mij eens te zijn. Ik heb enkel weergegeven hoe ik er over denk. En ook klein beetje zoals de wetenschap er over denkt: Google maar eens naar amygdala en donker.

De transchutter in Utrecht schoot trouwens om 10:43 uur. En om 8:46 vloog het vliegtuig de eerste toren van de Twin Tower in. Zwervers die willen slapen laten je over het algemeen met rust. Als ze irritant doen is de kans kleiner dat er daar mogen blijven liggen. En dronken mensen negeer je toch gewoon of loop je voor weg?Je zit vrijwel nooit volledig alleen in de trein. Tot slot: Je zou altijd het gezelschap van een conducteur kunnen opzoeken anders ;)

16. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ja maar een terroristische aanslag heeft als oogmerk zoveel mogelijk slachtoffers te maken. Dus logisch dat die gebeuren als er zoveel mogelijk mensen zijn. Maar de kans daarop is echt heel heel klein, daar moet je je niet door laten leiden.

De meeste dames hier zijn denk ik ook niet bang voor een aanslag, maar wel voor random geweld van een verward figuur, voor aanranding etc.
    Geweld in treinen is iets wat steeds meer voorkomt, waar ook conducteurs steeds meer mee te maken hebben. Dat is ook gewoon statistiek waar cijfers van bijgehouden worden.

https://openrotterdam.nl/structureel-geweld-in-treinen-ns-wordt-slecht-aangepakt-het-gebeurt-bijna-dagelijks/

Wat jij zegt is ook waar , dat mensen zich onterecht onveilig voelen in een donker bos bijvoorbeeld. Terwijl de kans dat daar iets gebeurt echt heel klein is. Maar de kans dat er savonds iets gebeurt in een trein is veel groter dan in dat bos.

Ik ben nu een oude grijze veertiger, ik trek weinig aandacht meer. Maar in mijn jongere jaren heb ik weleens meegemaakt dat de man in de stoel naast me ging zitten masturberen en ik wist helemaal niet wat ik moest doen. Ik durfde niks te zeggen. Ben blijven zitten tot hij uitstapte. Dus ik snap wel als mensen de trein savonds vermijden.

suus1983 vindt dit leuk.
  17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.816
    113
    Haha ja dat, ik maak mij nu ook niet zo druk meer, maar heb echt wel rare dingen meegemaakt. Zo heb ik dus eens gehad dat een kerel die voor mij zat in de trein zijn mes tevoorschijn haalde, zich omdraaide richting mij en de gehele treinreis met dat mes bleef spelen in mijn richting. Niks gebeurd, maar ik was behoorlijk geschrokken.
    En dat valt nog in het niet bij wat mijn moeder en zus hebben meegemaakt (niet in de trein, wel onderweg naar huis in de avond/nacht).

18. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Dat zou bijna betekenen dat je altijd veilig bent of altijd even onveilig. Daar geloof ik sowieso niet in. Uit onderzoek blijkt wel degelijk dat er in het donker meer criminaliteit plaatsvindt en je dus onveiliger bent en daarnaast vinden er in de avond/nacht meer alcoholgerelateerde incidenten plaats.

suus1983 vindt dit leuk.
  19. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik heb het niet over kans op een (terroristische) aanslag. Ik bedoel sexueel geweld. Aanranding, sissen, je achtervolgen, naast je gaan zitten in een verder lege coupé, masturberen precies zodat je het kan zien, verkrachting.

Uit ervaring kan ik zeggen dat dit in de avond en nacht veel meer voorkomt dan overdag.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  20. columbella

11 feb 2018
    29
    40
    13
    Vrouw
    Ik snap niet zo goed wat zo onveilig is aan Gouda? Heb me daar echt nooit onveilig gevoeld en jarenlang ook in de late avonduren daar naartoe/langs gereisd.
    Ik zou je echt niet laten tegenhouden door deze irreële angst, zeker in de randstad zijn de treinen nog harstikke druk laat savonds.

Deel Deze Pagina