Vraagjes Excel (versie 2003)

Discussion in 'De lounge' started by Linda86, Feb 3, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Linda86

Linda86 VIP lid

Hallo!

Is er toevallig iemand hier handig met Excel (versie 2003)? Ik moet voor m'n werk een bestand aanpassen, maar ik kom er even niet uit (ik ken al die formules niet, omdat ik gewend ben met een andere versie te werken).

Wat ik moet doen:
    * In kolom A staan artikelomschrijvingen, die mogen maximaal 14 karakters lang zijn, ik moet die dus afkappen op 14 tekens en wat er niet meer bij past in kolom B zetten. Ik weet dat hier een formule voor is, maar geen idee waar ik die kan vinden ;).
    * Er kunnen ook dubbele artikelomschrijvingen in kolom A staan, die moet ik dan aanpassen, zodat ze allemaal uniek zijn. Ik heb 't nu op alfabetische volgorde gezet en ben zo aan 't kijken of er 2 (of meer) dezelfde na elkaar staan, maar hier is eigenlijk ook een formule voor, dat je meteen kan zien welke dubbel zijn.

Iemand enig idee? Alvast bedankt!

2. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

Jul 8, 2009
    1,445
    0
    0
    Je hebt bovenin een knop met een soort F er op, daar hangen alle formules onder, misschien dat daar iets tussen staat.

En kun je je overzicht niet sorteren op kolom A, dan krijg je automatisch dezelfde artikelen onder elkaar.

3. mik2sept

mik2sept Fanatiek lid

Jun 19, 2006
    1,271
    0
    0
    Je kunt het doen via tekst naar kolommen ik werk zelf met excel 2007 maar daar staat het bij gegevens.

JE kiest dan voor vast breedte, en dan zet je de meter op 14 en dan gaan ze naar 2 kolommen en kun je zo de 2e kolom weghalen...

Dit kan je voor een rij tegelijk doen...
    formule weet ik eigenlijk niet of die er ook echt is maar zo gaat het ook heel makkelijk

4. mik2sept

mik2sept Fanatiek lid

Jun 19, 2006
    1,271
    0
    0
    en met de dubbele, als deze nu echt exact dezelfde tenaamstelling hebben kun je met het filter
    EN volgens mij heet het in excel 2003 dan uitgebreidfilter (in 2007 heet het geavanceeerd) en dan zet je het vinkje alleen unieke records aan...
    dan haalt hij de rest weg en zie je in de zijkanten waar ze zijn weggesprongen...
    Je kunt dan het beste wel even de lijst opnieuwe knippen plakken in een ander blad om het filter weg te krijgen...
    maar kan alleen als de tenaamtelling precies het zelfde is.
    Anders is jou manier het handigst met alfabetische volgorde zie je het ook wel makkelijk (tenzij de lijst natuurlijk enorm is ;) )

5. mik2sept

mik2sept Fanatiek lid

Jun 19, 2006
    1,271
    0
    0
    de formule is trouwens =A1+DEEL(A1;1;14)

Dus de functie als het goed is maar daar lukt het me nog niet goed mee...

6. Linda86

Linda86 VIP lid

Dit had ik inderdaad al gedaan, en daar ben ik nu wel mee gered op zich, maar als ik er dan weer iets tussen ga zetten, midden in de codering, dan kan 't zijn dat ik daarna weer 2 dezelfde heb. En het zijn ruim 20.000 artikelen, dus om dat elke keer helemaal na te gaan lezen is een beetje veel werk ;). Maar ga 't eerst idd zo maar even doen en dan kijken of iemand die formule om dubbele te zoeken weet.
    Thanks iig.

@ Mik2sept: ahh bedankt! Dat was idd hoe ik 't ook altijd deed, maar ik wist 't niet meer precies. En bij de 2003-versie staat dat onder data, dus kon 't zo snel niet vinden. Maar 't is gelukt, jeej!

Share This Page