Grappig, ik zag een vergelijkbare titel bij een topic van Dirksmama. Alleen deze gaat over mijzelf, dus ik post m maar apart. Een jaar geleden viel schoonfamilie al over mij heen omdat ik gesloopt was door de lange tijd gebroken nachten icm wat andere dingen. Nu heb ik zelf longontsteking, ben behoorlijk ziek en onthand, en nu heb ik ineens een boze vader die aanneemt "dat ik nu toch wel gestopt ben met de bv..." Ehm? Hoezo? "Ja, het bezorgt je toch alleen maar veel stress." Ehm? Hoezo? En dat terwijl ik al ruim twintig jaar uit huis ben, zeg maar. Haha, vreemd gevoel als je vader je ineens zegt wat te doen alsof je een kind bent Denken ze dat ik niet goed voor mijzelf zorg? Vinden ze de bv uberhaupt maar raar en moet het dus maar eens afgelopen zijn? Doen jullie nog pogingen je naasten bij te scholen als het om voordelen van de bv gaat en om het zelf laten bepalen van je kind wanneer ze stopt?
Ik heb het idee dat zij last hebben van allerlei vooroordelen. Ze lijken te denken dat de borstvoeding zoveel energie van jou vraagt dat je daar letterlijk ziek van wordt...? Ik zou niet proberen bij te scholen wat betreft de voordelen, omdat buitenstaanders daar toch niet gevoelig voor zijn. Ik zou het erop houden dat jij het belangrijk vindt en dat het onderdeel is van de opvoeding waar jij voor gekozen hebt. Wél zou ik proberen bij te scholen wat betreft de "borstvoeding-maakt-ziek" en de "kinderen-slapen-niet-door-op-borstvoeding" gedachten. Wellicht dat dat al voldoende is om ze rustig te houden zeg maar...
Gelukkig slaapt ze nu wel door, en waren de nachtvoedingen toen al een tijdje afgebouwd, lekker belangrijk, maar je voelt toch dat je je moet verdedigen ofzo Tja, ik heb gewoon uberhaupt geen zin om me te verdedigen of dus om bv op welke manier ook te promoten. Maar ik zou wel willen dat mijn naasten gewoon achter me zouden staan. De volgende keer hoop ik dat ik een weerwoordje klaar heb, niet zozeer om de bv te verdedigen, maar meer iets van "goh je klinkt boos ofzo? Is dat niet een beetje raar?" Nou ja.
Mijn vader zei onlangs vertwijfelend tegen me: tja misschien ben je met dit kindje na een maand of 3 wel klaar met borstvoeding? Toen ik zei dat ik die kan sniet zo groot achtte verzuchtte hij dat dat bij mij inderdaad wel niet het geval zou zijn LIeve bezorgde papa's, met eigenwijze dochtermoeders
Hier ook wel de opmerkingen gekregen toen ik aangaf dat als de oudste zou willen, ze best nog weer bij mij zou mogen drinken. Je had ze moeten horen zeg... Zo kreeg ik gisteren ook al de opmerking dat R. slecht slaapt omdat ik haar veel draag en ik haar dat toch echt moest afleren. Arme kind is 7 weken oud en zit niet erg lekker in haar velletje, volgende week gaan we naar een osteopaat.
Hoe langer je voedt; des te minder het commentaar wordt! Dan wordt het echt een soort onderdeel van jezelf ofzo. Mijn vader is de rust zelve en die hoor je nooit ergens over, maar hij vond het wel vreemd dat zijn kleinzoon nog geen beker appelsap mocht bij 6 maanden. Dus heb ik hem eea uitgelegd. Verder heeft hij er nooit iets over gezegd. Mijn moeder ook niet. Trouwens ook niet in positieve zin, ze heeft er niks mee.
Mijn schoonouders zeggen er niets van. Nu bij de derde weten ze inmiddels wel dat ik niet zal stoppen totdat de kleine heer het aangeeft. Mijn vader daarintegen heeft er nog wel eens een handje van om met z'n ogen te rollen als ik weer ga voeden. Ik voed ook gewoon daar waar ik ben. Je zou denken dat hij toch onderhand zou weten dat we op geleide van het kind stoppen en niet om welke andere reden dan ook.
Tsja, noem mij hypocriet of preuts, maar ik heb er op zich niks op tegen dat mijn zus haar kindjes langer voedt. Maar ik vind het wel vervelend als zij "zomaar" haar borst uit haar shirt gooit en gaat voeden... Zeker omdat het in haar geval zo vaak gebeurt... Iemand trok laatst de vergelijking met naar de wc gaan. Ik vind het prima als zij naar de wc gaat, maar dat hoef ik ook niet te zien
@Babel: Wat lekker dat je nog voedt! Het is nog pril, maar ik ben me al aan het verheugen op mijn volgende bv-ervaring. Mijn famillie accepteerde het wel. Ze hebben allemaal wel een keer een periode gehad dat ze dachten 'Is het niet genoeg geweest. Hoe lang blijft ze dit nog doen?' Maar ze zagen wel dat ons zoontje er nog erg van genoot, dus vonden ze het dan ook wel weer best geloof ik. Vervelend dat het bij jou anders is. Ik zou het niet meer proberen te veranderen. Ik neem aan dat he al genoeg pogingen hebt gedaan om ze te heropvoeden, haha. Aan gebrek aan informatie zal het dus vast niet liggen. Ik hoop dat je snel opknapt. Een longontsteking is sowieso al vervelend natuurlijk. Maar met een dreumes om je heen die de nodige energie vraagt, lijkt het me extra lastig. (Hoewel de aleiding misschien wel fijn is.) Veel beterschap gewenst!
Sja, sommige mensen denken alleen maar vanuit hun eigen perspectief. Toen ik eens vertelde dat mijn dochter 1,5 jaar bv had gehad kreeg ik als reactie dat ik maar blij moest zijn dat ze er niks aan over had gehouden
Dank jullie 't Is pas 6,5 week hoor. Over 1,5 week echo. Ik denk dat ik het dan pas echt geloof. Maar dan zal ik hopenlijk weer lange tijd in het bv-deel te vinden zijn. (Sorry Babel, vervuil je topic een beetje. ) Terug ontopic: mensen vinden dingen die ze niet kennen al gauw raar. Er zijn in Nederland niet veel mensen die langer dan een paar maanden voeden en zeker niet in het openbaar. En als zo weinig mensen dat doen, zal er wel iets mis zijn met de mensen die het wel doen. Tja. Als ik van mensen dacht dat ze misschien wel open zouden staan voor wat informatie en een (afwijkende) mening, dan vertelde ik er wel eens wat over. En anders haalde ik mijn schouders er maar over op. Nu heb ik het geluk dat de mensen die mij echt dierbaar zijn er niet echt afwijzend tegenover staan. Hoewel een paar het wel 'best lang' vonden dat ok 1,5 jaar gevoed heb. Ik weet trouwens ook niet hoe mijn familie en vriendinnen gereageerd zouden hebben als ik een longontsteking o.i.d. zou hebben en ik zou doorvoeden. Ik denk dat ik dan toch ook we minimaal de vraag gehad zou hebben "Zou je niet eens..." Maar ik geloof niet dat ik er echt boze reacties om zou krijgen.
Den mensch is niet tolerant. Ik vraag me weleens af hoe mensen die bv in het openbaar al shockerend vinden kijken naar mensen met dwerggroei, mensen met een donkere huidskleur of brandwonden in het gezicht. Ik noem maar wat. Jeej; het gaat maar om een stukkie lijf! En bv geven is natuurlijk. Waar is het misgegaan, dat we zo ver van de natuur zijn komen te staan dat de fles is geïntegreerd in ons normaalbeeld? Want dat vinden 'we' kennelijk normaal: daar storen we ons niet aan, nemen daar geen aanstoot aan, zijn er niet afgunstig op, vinden het niet vies. Malle mensen die mensen.
Tupp, gefeliciteerd!! Hier zeggen mensen eigenlijk niks over dat ik borstvoeding geef. Er hebben er ooit wel eens een paar gevraagd hoe lang ik van plan was om nog door te gaan. Toen heb ik gezegd dat dochter het zelf mag bepalen en dat dat nog wel een poos kon duren. Behalve familie en vrienden weten verder geen mensen dat ik bv geef. Ik geef geen bv meer in het openbaar. Met collegae heb ik het er niet over. Ik schaam me er absoluut niet voor, maar ik heb ook geen behoefte om het met Jan en alleman te bespreken.
Hier eigenlijk geen last van scheve blikken in de directe omgeving. Mijn moeder en haar zussen, mijn oma, mijn schoonmoeder, veel vriendinnen... Ze zijn allemaal "langvoedster", meer dan een jaar, of gestopt omdat kind niet meer wilde of niet meer meewerkte. dus ik heb ook nooit hoeven nadenken over wel of niet bv. Overigens snap ik niet waarom discreet voeden iemand zou kunnen ergeren. Dat je geen blote memmen op t terras hoeft te zien okee, maar als t wordt afgeschermd, wat is dan t probleem? Ik heb zelfs in Iran vrouwen in t openbaar zien voeden, handig gebruik makend van de lange hoofddoeken en de chadors...
Blote memmen?? Ik zie nooit blote borsten. Hooguit 1 seconde 1 centimeter borst. Moet je net toevallig kijken. Vrouwen die gaan zitten hannesen met borstvoedingsburka's, -tenten, sjaals en weet ik nog meer, díe vallen juist op!
Ik heb heel veel commentaar gehad. Van mijn schoonouders niet zo maar van mijn eigen ouders.... Pfff praat me er niet van. Ik was juist heel trots dat ik het al zo lang volhield vooral omdat het bij mij eerste niet goed lukte. Toen ik mijn dochter 13,5 maand was moest ik stoppen. Ik had een operatie gehad en kreeg grote hoeveelheden morfine in mijn lijf gepompt. Toen ik naar huis ging kreeg ik ook morfine mee (tot op heden nog steeds) Onder begeleiding van een lactatie kundige ben ik toen gestopt. Maar ik vond het vreselijk toen ik weer thuis was. Ik heb nooit een bewust laatste voeding gehad en mijn dochtertje probeerde echt nog wel te drinken bij me toen ik weer thuis was. Dat heeft heel veel verdriet gegeven. Maar omdat iedereen vond dat het toch wel goed zo was en dat het nu toch echt wel eens tijd werd (incl mijn partner) Kon ik nergens mijn gevoelens kwijt. Overigens heb ik altijd in het openbaar gevoed. Is nooit een mens opgevallen.
Eens, ik doe het ook niet meer hoor, met een doek erover.. in het begin wel, maar het valt alleen maar meer op. Ik zoek wel altijd een rustig hoekje op omdat zoonlief de buitenwereld nog wel eens interessanter vindt dan het drinken aan de borst Hier trouwens vorig week al de vraag van vriendinnen (die zelf ook 6 maanden bv gegeven hebben): "en aan het afbouwen?" Blijkbaar is dat half jaar blijven hangen bij de meesten, maar is het daarna dan ook meteen klaar..
ja bij mn oudste moest ik echt steeds dingn zeggen...maar vond ik niet erg...ik deed dan juist zo van joh weeeeet jijd at niet..pff is alllaaaang bekend gnagnagna.. en nu met de jongste merk ik da veel naasten gelijkz eggen...je gaat die kleine toch ook lekker bv geven...maar toch niet alleen 3 mnd....neeee zeker niet zeg ik dan...dan zeg ik..ik wil graag een jaar voeden ( oke ik zal niet bij langvoedsters horen, maar anyway)...dan krijg je ineens van die "respectvolle" blikken...teriwjl bij de oudste waren het nog verbaasde blikken, zo van eechchhhtt ZO lang... ds ik vind dat wel grappig... maar nog vaak krijg ik deze vraag ..."geef je bv?" ..."nou respect hoor, zal wel heel zwaar zijn" HAHAHAH