Hallo dames, Ik ben van plan om weer borstvoeding te gaan geven, alleen zie ik steeds vaker een soort van 'afkeer' voorbij komen op verschillende media over bv. Mensen die er aanstoot aan geven wanneer je dit openbaar doet etc. Nu heb ik bij mijn dochter helaas maar een paar weekjes gevoed, dus ik heb geen ervaring met openbaar voeden. Maar dit keer wil ik het graag langer volhouden, liefst zo lang mogelijk en daarbij dus ook openbaar voeden gezien het mij onmogelijk lijkt om voor elke gelegenheid dat je ff de deur uit moet met baby af te gaan kolven zodat je niet live hoeft te gaan voeden. Nu heb ik dus een vraagje aan de dames met ervaring; Zijn mensen echt zo bv onvriendelijk en bekrompen als het op bv in het openbaar geven aankomt?? En, hebben jullie persoonlijk een nare ervaring met voeden in het openbaar bijvoorbeeld op straat, in een restaurant etc.? Ik ben even heel benieuwd omdat ik dit wel heel vervelend zou vinden, ookal zal het mij er niet van weerhouden om openbaar te voeden, hoor. Maar ik vind het wel apart en zorgwekkend dat het in nl zo'n issue lijkt te zijn terwijl er in europa toch heel veel landen zijn waar het heel normaal is en je overal bijna wel prima openbaar kan voeden. Maak ik me zorgen om niets of zijn mijn vragen gegrond? Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Hier was ik inderdaad ook bang voor, eerste paar keer voeden in het openbaar, voelde voor mij echt heel ongemakkelijk en ik was bang voor afkeurende blikken. Maar echt helemaal niks van dat alles, de meeste mensen zien het niet eens! Ik heb wel altijd voedingskleding aan, dan zie je echt niks van de borst als kindje drinkt, het lijkt dan net of hij/zij in je armen slaapt vaak voor de buitenwereld. Dat hoorde ik wel regelmatig. Mensen zeiden dan, hij ligt lekker te slapen hè! Jazeker zei ik dan, lekker bij mama. Vaak lag dan ook de draagdoek nog om hem heen, die had ik dan losgeknoopt. Op verjaardagen of andere verplichtingen in eigen kring, wel veel vragen altijd over de borstvoeding en eigen ervaringen die mensen vertellen..maar niet vervelend vond ik.
Ik heb het nu een aantal keer gedaan, en echt nog geen enkele reactie gekregen van mensen. Ik voelde me wel enorm opgelaten de eerste keer, maar uiteindelijk was het belangrijkste dat mijn kind honger had en ik haar moest voeden. Dan moeten de mensen die er last van hebben maar even de andere kant op kijken. Ik houd wel rekening met de kleding die ik aantrek zodat er ook niet veel te zien is.
Ik was er ook zo bezorgd om, maar hier bijna alleen maar heel positieve ervaringen. Ik voed wel altijd zo discreet mogenlijk, dus meestal heeft niemand iets door, maar verder ook nog nooit een rot opmerking of een verzoek om weg te gaan gehad. op verjaardagen vraag ik wel altijd of iemand het vervelend vind, maar ook dan nog nooit een vervelende opmerking gehad, alleen positieve opmerkingen of zelfs complimentjes. Over het algemeen leef ik tussen een hoop pro-bv mensen. nu ik al wat langer voed worden de opmerkingen een stuk minder positief, maar ach, daar kan ik nu een stuk beter tegen. Maar die opmerkingen gaan dan niet zo zeer over het wel of niet openbaar voeden, maar meer over het nut van langer voeden probeer je maar niet te veel zorgen te maken, je groeit er een beetje in. Zo eng als het op het begin is, zo makkelijk wordt het na een tijdje!
Ik heb tot één jaar in het openbaar gevoed, daarna was het niet meer nodig. Nooit een negatieve opmerking gehad, alleen maar positieve! Soms mensen die niet zo goed weten waar te kijken Probeer je niet te druk te maken, kies een rustig plekje uit en doe makkelijke kleding aan. Gaat helemaal goed komen, geniet ervan!
Hier ook nog geen nare reacties gehad, maar wel vaak de aandacht getrokken Ons mannetje laat graag horen dat hij echtecht honger heeft, dus rustig aan bh enz losmaken zit er niet in Probeer wel altijd een doek bij me te hebben die ik eventueel over me heen kan leggen. Vaak heb ik 2 laagjes aan, bv hemdje wat naar beneden kan en gewoon shirt wat ik dan omhoog doe. Zie je niks en zit je zelf ook niet met een blote buik.
Goede tips hierboven..... Zelf voel je je vaak meer opgelaten dan nodig is. Als je wat handigheid hebt en de juiste kleding aanhebt -> laagjes of en doek of iets dergelijks is er weinig aan de hand.
hier voed ik op rustige plekken zl nog steeds (17m) en er zullen vast mensen raar kijken, me gek vinden, of pervers voor mijn part. Maar IK weet dat het niet zo is, dus ze kijken maar en denken maar overigens ben ik er naar iedereen heel open over, mensen moeten maar gaan leren waarom bv bestaat en wat daarin 'normaal' is.
Nergens last van gehad. Ik hou dan ook wel rekening met mijn omgeving. Ik ga, als het kan, ook het liefst ergens achteraan zitten i.p.v. super opvallend. Vond het in het begin een probleem met subtiel de borst te ontbloten, maar dat is een kwestie van handigheid krijgen. De meesten zien het inderdaad niet. Ik ga ook rustig verder met kletsen, of als ik alleen ben, zit ik in een soort van rust-roes. Heel zen. Misschien heb ik de afkeurende blikken gewoon nooit opgemerkt! Geen idee. Ik heb wel één keertje mijn zoon van toen bijna een jaar in het openbaar gevoed. Er werd door de dames van het tafeltje naast mij gevraagd hoe oud hij was. Volgens mij was hij 10 maanden of zo. Ik verwachtte een beetje een rare reactie, maar helemaal niet! Bleek dat zij beide leidsters waren op een KVD en eigenlijk onderling zaten te schatten naar de leeftijd van mijn zoon, los van de borstvoeding. Nu voed ik niet meer in het openbaar, tenzij ik me écht kan afzonderen (achterin, rug naar mensen toe). Komt voornamelijk omdat hij nu 22 maanden is en zelf mijn complete borst bloot legt
bijna nooit een nare reactie gehad alleen van een zeer christelijke oom en tante die zodra de baby begon te jengelen je mag boven voeden hoor!! de "raarste " tot nu toe was op het stadsdeelkantoor toen madam na 2 uur dat we al zaten te wachten toch wel honger kreeg een duidelijke yess van een man naast me hahaha daarbij trek ik me eerlijk gezegd niks van de omgeving aan doe gewoon wat er gedaan moet worden en niemand nog nooit iets gezegd
Ik heb ook nooit negatieve reacties gehad, alleen maar vriendelijke, vertederde blikken. Zoals hier op het forum vaker wordt genoemd, heb ik twee laagjes aan: een hemdje dat naar beneden kan en een shirt dat omhoog kan. Dan ziet een ander bijna niets (of hij/zij moet er bovenop staan te kijken).
Ik heb er ook nooit problemen mee gehad. Wel vond ik het lastiger toen hij groter werd. Ik ben met openbaar voeden gestopt voor 1 jaar. Enige vervelende opmerkingen waren van schoonfamilie (vnl. Schoonouders). En dat was vooral de manier waarop het gezegd werd. Op straat nooit een issue.
Hier ook nog nooit problemen of nare opmerkingen gehad. Ik zorg wel altijd dat ik een shirtreclame aan het dat van boven naar beneden kan zodat niet je hele buik bloot ligt, maar dat is ook voor me eigen schaamte . Alleen mijn moeder geeft aan dat het nu toch wel echt zijn beste tijd heeft gehad die bv. Maar goed dat is mijn moeder verder nooit alleen vertederende blikken!
Ik heb nu al 2 kindjes lang gevoed, beiden zeker tot voorbij 1 jaar ook in het openbaar, en nooit problemen mee gekregen. Ik voedde echt overal waar het ons uitkwam, ook in horecazaken, en vroeg eigenlijk nooit toestemming. Ik hield het wel netjes en discreet, en droeg steeds voedingskleding. Zelden hadden mensen in de gaten wat er gebeurde, tenzij "gelijkgestemde" mama's, en van hen kreeg ik vaak complimenten. Zelf vind ik een voedende moeder ook heel vertederend en allesbehalve storend, zelfs als ze nog wat onhandig is in openbaar voeden. Waar ik minder goed tegen kan, zijn vrouwen die zich half uitkleden en vervolgens ongestoord met hun hele hebben en houden bloot zitten tijdens het voeden. Maar dat vind ik dan niet wansmakelijk omwille van het voeden, maar om de manier waarop. Voor mij hoeft niet alles bedekt met doeken en sjaals, maar een beetje discretie vind ik wel gepast, uit respect voor je medemens. Veel succes met openbaar voeden!
Hier ook nooit problemen hoor. Wat al gezegd wordt: wel een beetje discreet zijn. Dat wordt trouwens op een bepaalde leeftijd wel lastiger. In ieder geval bij mijn beide kinderen wel. Op een gegeven moment raken ze gewoon snel afgeleid en willen om zich heen kijken. Een doek werkt dan echt niet, dat ontaard al gauw in een soort kiekeboe. Het komt er bij mij op neer dat ik met een jonge baby eigenlijk overal voed. Vanaf een maand of 4 / 5 moet ik wat meer op zoek gaan naar een afgezonderde plek. De laatste paar keer met een uitstapje lukte voeden eigenlijk nauwelijks. Dan is het een kwestie van wachten tot hij het ècht op een brullen zet en dan drinkt hij wel goed door. Nou ja, even dan. Want zodra de ergste honger weg is, is de buitenwereld weer interessanter. Dat vind ik soms wel lastig, omdat ik weet dat hij zich da een kwartier of half uur later weer meldt. Inmiddels ben ik wel van het "graag of niet". Dus dan gebeurt het wel eens dat we een voeding min of meer overslaan of dat hij 1 of 2 "halve" voedingen krijgt. Dat haalt hij dan later thuis wel weer in. Overigens wordt dat nu hij (ruim) 7 maanden is ook alweer makkelijker hoor, want dan stil ik zijn trek wel even met een stukje soepstengel, brood of fruit. Ik neem dan een klein flesje mee met wat water om eventueel de dorst even weg te drinken na zo'n hapje. Daar houdt hij het geen hele middag op vol, maar ik kan dan bijvoorbeeld wel toekomen met 1x voeden in plaats van 2x. Overigens heb ik nooit negatieve reacties gehad. Nou ja, 1x in een restaurant een kwaad kijkende mevrouw. Ik was met mijn man en ouders uit eten toen de oudste net twee maandjes oud was ofzo. Ik was dus nog wel wat onzeker. Maar mijn ouders verzekerden mij dat er niks te zien was en ze zouden het anders echt wel zeggen. Dat was dus bij die dame echt alleen maar het idee dat ik zat te voeden, blijkbaar. De meeste mensen zien het eigenlijk niet. Zeker bij een jongere baby, denken ze vaak dat hij ligt te slapen. Nu hij wat groter is, valt het wat meer op. Niet dat je mijn borsten of tepel kunt zien, maar eigenlijk juist doordat ik voor de zekerheid vaak wat apart ga zitten. Laat toen ik met collega's op het terras zat, ben ik voor de voeding even binnen gaan zitten. Als je op een warme dag als vrouw alleen met je baby binnen in een hoekje van het café gaat zitten, valt bij de meeste mensen het kwartje wel denk ik. Maar dan nog geen vervelende reacties op het feit dat ik zit te voeden hoor. Soms wel even een opmerking gehad van mensen die voorbij liepen (personeel of iemand die naar de wc ging) maar dat was eigenlijk alleen maar positief. Op mijn werk vraag ik het meestal wel even als ik ga voeden. Meeste mensen zullen eerder vragen of ik wil dat zij weg gaan. Ik zeg dan altijd dat dat wat mij betreft niet hoeft omdat er niks bijzonders te zien is. Maar dat ik niet wil dat een ander zich opgelaten voelt. En als dta wel het geval is, dat ik me dan wel even omdraai of ergens anders ga zitten. Nu bij de jongste heb ik denk ik een keer of vijf op school in de koffiekamer even gevoed, meestal met 1 tot 3 (vrouwelijke) collega's erbij. Dan vond niemand het een bezwaar. Bij de oudste was er één keer een oudere mannelijke collega die het wat onprettig vond. Prima, dan ga ik even ergens anders zitten. Dat vond ie dan ook weer sneu, dus hij zou zelf wel de andere kant op kijken. Ook prima. Toen ik klaas was zei hij wel "Je ziet er inderdaad niks van." Toch even gekeken dus. En blijkbaar iets geleerd.
Ik geef zelf geen borstvoeding. Vind het ook totaal niet storend als het wel gebeurd, zo lang het maar discreet is. Ik kijk liever niet in een restaurant (of waar dan ook) tegen tieten aan Maar vind het te bizar voor woorden als mensen er aanstoot aan nemen als het gewoon discreet gebeurd.
Nou dames.. mijn zorgen zijn aardig weggenomen door jullie berichten! Ik lees toch eigenlijk voornamelijk positieve reacties. Ik denk dus vooral dat er op internet vaak ophef over geuit wordt of relletjes ontstaan over dit onderwerp Dat lees ik dan, en omdat er zo massaal negatief gereageerd wordt ga je er vanuit dat dat ook buiten de virtuele wereld geldt. Maar gelukkig valt dat alles mee!! En uiteraard wil ik zelf ook discreet voeden. Ik ben best een beetje preuts haha. Dus ik zorg gewoon dat ik genoeg handige kleding in huis haal voor die tijd. Dank voor jullie reacties.
Ik voed ook buitenshuis en heb ook nooit nare reacties gehad. Mensen denken juist erg mee. Of je wel in een 'handige' stoel zit bijv. of denken (goedbedoeld) mee met een plekje waar je rustiger kan zitten voeden. Ik ga wel altijd in een rustiger hoekje zitten en vaak met de rug naar bijv. de mensen in een restaurant zitten. Ik merk dat mensen het soms wat moeilijk vinden dat je voedt, maar meer dat ze geen raad weten waar ze kijken moeten (of denken dat jij het vervelend vindt als ze toekijken). Omdat mijn zoontje niet uit de fles drinkt, moet ik hem ook wel eens op het werk voeden. Ik heb zelfs wel eens een (vrouwelijke) collega voorgesteld met wie ik nog iets moest overleggen dat het wat mij betreft, best kon tijdens de voeding van mijn zoontje.
@Deetje: mensen reageren op internet vaak harder / stoerder dan in het echt. In de praktijk valt het de meeste mensen niet eens op. Of ze zien het voor het eerst en weten misschien even niet waar ze kijken moeten, maar realiseren zich dan dat er echt niks raar gebeurd en niks spannends te zien is. Ik heb inmiddels echt op allerlei plaatsen gevoed: Op school in de koffiekamer met collega's erbij. In een restaurant of lunchroom (zoek ik wel een beetje een plekje in een hoekje) In een park, speeltuin, dierentuin, kinderboerderij. Of op een parkeerplaats in de auto, als ik gee rustig / warm / droog plekje kon vinden. Ik heb de jongste de speeltuin wel eens in een hoekje op de grond zitten voeden, im kleermakerszit. Ik vond dat toch weer even een beetje 'spannend' omdat daar veel kinderen zijn en die zouden zomaar uit nieuwsgierigheid kunnen komen kijken. Ik vind dat absoluut geen probleem, maar je weet natuurlijk maar nooit wat andere ouders daarvan vinden. Komt op een gegeven moment mijn man (grijnzend) aanlopen. Dus ik vraag meteen: dit kan zo wel toch, je ziet toch niks? (Ik was al bang dat ik vreselijke inkijk had vanaf de speeltoren ofzo.) Zegt ie: van voren ziet het er keurig uit hoor, maar je hebt echt een enorm bouwvakkersdecolleté. Haha, daar zit je dan je best te doen. Vanaf negen maanden voed ik nauwelijks nog in het openbaar. Ook al krijg je geen negatieve reacties en heb ik het idee dat mensen het niet eens zo zien, voel ik me toch vaak wat opgelaten. En misschien sommige 'toeschouwers' toch ook wel, maar laten ze het niet merken. Ik wil en kan niet maandenlang in huis opgesloten zitten omdat ik toevallig borstvoeding geef. Zeker niet nu ik ook nog een peuter heb die er ook gewoon op uit wil. Maar zodra het niet meer hoeft en ik het met iets anders kan vervangen, doe ik dat liever. Nu drinkt onze jongste nog niet echt uit andere drankjes dan melk uit een fles. Hooguit met een verbaasde blik een paar minslokjes water. Maar als ik naar de oudste kijk, dan weet ik nog dat hij rond 9 maanden toen het kolfrecht afliep wel gewoon een hele fles (opvang) of beker met water en een drupje roosvicee dronk. Dus daar zullen we met de jongste rond die tijd ook wel weer mee beginnen. De jongste heeft laatst bij ikea een fruitpotje op. Z'n eerste potje. We geven altijd alles vers en in principe niet gepureerd of geprakt. De eerste happen keek hij verbaasd, maar die kleine overloper heeft uiteindelijk met smaak 3/4 potje op. Toch meer dan de groente die hij meestal thuis krijgt! Ik merkte dat zo'n fruitpapje echt wel een voeding verving, terwijl hij thuis vaak na het eten nog een borst krijgt als toetje. Nu ik dit gezien heb, haal ik misschien toch een paar fruitpotjes om hem onderweg te kunnen geven. Al met al is het dus maar een paar maanden. Bij de oudste heb ik vanaf een jaar geloof ik echt niet meer buitenshuis gevoed. Hooguit bij (schoon-)ouders als hij daar bijvoorbeeld ook ging slapen. En ik geloof dat hij ooit één keer nog een openbare 'troostborst' van me heeft gehad na een nare valpartij. Het voeden van een kind van meer dan een jaar kan helaas wel op afkeurende blikken rekenen. Maar als mijn kind pijn heeft, gaat toch ineens die "schijt-aan-modus" aan.