Ik moet binnenkort weer voor controle langs de cardioloog. Ongeveer 2 a 3 weken van te voren moet ik dan altijd bloed laten prikken zodat hij kan zoen hoe het met de waardes zijn. Nu ben ik al een paar dagen geveld door de griep waar heel Nederland last van heeft en vroeg ik mij af of het wel verstandig was om morgen dan bloed te gaan prikken. Ik heb geen zin om in November te horen te krijgen dat ik weer terug moet komen omdat de waardes niet klopte. Dus ik dacht misschien is er hier iemand die er verstand van heeft? Kan ik beter even een weekje wachten met prikken of maakt het niets uit?
Dat is inderdaad wel een optie. Tis alleen jammer als ze zou zeggen dat ik beter een andere keer terug kan komen, moet namelijk een uur ( als het niet langer is ) met het OV er heen reizen
Ze zien bij een verkoudheid/griep inderdaad verhoogde ontstekingswaarde maar meestal zijn die waardes zo dat een cardioloog deze kan linken aan een verkoudheid/griep.
Heb je je formulieren al in huis? Welke bepalingen staan daar op? Je kunt niet zo maar zeggen dat waardes invloed hebben op of dat het gelinkt kan worden aan een verkoudheid. Dat is echt afhankelijk van welke waardes je cardioloog wil weten.
Werkelijk waar geen flauw idee wat ze gaan bekijken. Weet dat ik 9 buisjes bloed in moet leveren. Dat formulier haal ik altijd de dag dat ik ga prikken.
Als de cardioloog de ontstekingswaarde prikt wat vaak gebeurd bij een controle bloedbeeld en deze is puur verhoogd door een verkoudheid/griep kan hij deze daar echt aan terug linken. Deze waarde zullen dan niet veel hoger liggen...mochten deze extreem hoog liggen zal hij/zij inderdaad verder gaan kijken. Mijn partner heeft laatst ook zijn bloedbeeld moeten laten prikken en was ook verkouden op dat moment, bij hem waren de ontstekingswaarde dus afwijkend maar de dokter gaf direct aan dat deze waarde inderdaad terug te koppelen was aan zijn verkoudheid.
En als het negen buisjes zijn dan worden er nogal wat dingen aangevraagd dus zou het dan zeker even navragen.
Een 'controle bloedbeeld' incl ontstekingewaarden zijn 1, hooguit 2 buisjes. Daarnaast is een 'controle bloedbeeld' voor elke discipline anders. Zelfs artsen binnen een zelfde discipline kunnen er iets anders onder verstaan. Er wordt duidelijk veel meer aangevraagd. Dus nogmaals: je kunt er niets van zeggen zonder dat je precies weet welke waardes je arts wil weten