Uitspraak wordt slechter naarmate dochter meer praat

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Pien120213, 7 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pien120213

Pien120213 Actief lid

22 okt 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo moeders,

Mijn dochter, net 3 jaar, loopt achter met praten. Ze maakt echter hele grote sprongen en zegt steeds meer. Langere zinnen beginnen ook eindelijk te komen, maar naar mate ze meer woorden / zinnen leert des te meer gaat ze woorden slechter / anders uitspreken als voorheen. Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat dit erbij hoort als kinderen meer gaan praten, maar ik kan het niet vinden op internet.

Weet iemand of dit erbij hoort? Of is dit bekend bij jullie kids?

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Of het normaal is weet ik niet maar ik merk het ook bij onze dochter.
    Een van d'r eerste woorden was bal. Dit woord is sinds een paar weken bam.
    Ze heeft ook bepaalde uitdrukkingen zoals nijne qua (nijntje kijken), als ze een filmpje wil kijken. Nu is dat sinds enkele dagen nijne qua kijken.
    Verder heeft ze voor meerdere dingen hetzelfde woord..

3. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Dat deed mijn dochter ook, het trekt vanzelf weer bij.
    Ze doethet nu zelfs nog wel eens, woorden die ze al meer dan een jaar kent ineens verhaspelen, en dan na een paar dagen of zo gaat het weer goed.

4. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Mijn dochter heeft dat met sommige woorden dat ze de eerste letters van de lettergrepen omdraait. Eerst zei ze heel duidelijk 'boodschappen' maar de laatste weken is het consequent 'schoodpadjes". En paraPlu noemt ze nu consequent paraLu. Terwijl ze me eerst netjes napraatte als ik de klanken pa-ra-Plu noemde. Nu ziet ze die klanken als een woord/betekenis, en op de een of andere manier zit paraLu opgeslagen in haar hoofd.

5. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Mijn zoontje doet dit met sommige woorden. Eerst zei hij dozijntjes toen rozijntjes en toen werd het opeens kozijntjes. Nu is het weer rozijntjes! Dus ik herken het niet in het algemeen, maar wel met sommige woorden. Ik denk dat ze wat makkelijker wordt nu het praten normaler wordt.

6. Pien120213

Pien120213 Actief lid

22 okt 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Het is bij mijn dochter vooral als ze zinnen maakt. Als ze het woord alleen noemt zegt ze deze 'goed'. Voorheen zei ze bijvoorbeeld: eten. Nu zegt ze ikke etten ipv eten. Of kijken, nu zegt ze Tesee tijken (tv kijken). Als ze maar meer gaat praten, dan vind ik het wel best denk ik :)

7. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Het zit hem in de voorbeelden vooral in de combinatie van klanken, is dat altijd zo?
    Bij ikke heb je korte klanken, dat doet ze dan ook bij eten ipv de lange e die het moet zijn. En bij kijken na tv, de t en de k zijn heel anders dus doet ze nog een keer een t. Mee met de flow zeg maar, ik hoop dat ik het duidelijk zeg :). Maar dat is normaal in elk geval.

Deel Deze Pagina