Let op: Brief ING ivm virus!

Discussie in 'De lounge' gestart door Mango26, 2 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Vandaag kreeg ik een brief in de bus van de ING.
    In deze brief stond dat er een virus op mijn computer zit (die mijn gegevens kan traceren) en dat ik het trusteer-rapport programma van ING moet downloaden en daarnaast mijn inlog en ww moet veranderen.

Ondanks dat de brief er echt uitziet, volledig goede logo, scanstreepjes aan de zijkant, naam van de fraudemanager, telefoonnummer en dergelijke vertrouwde ik het toch niet helemaal en heb ik ING gebeld.
    Volgens de dame aan de telefoon hebben ze vandaag meerdere meldingen gekregen van deze brief en is in onderzoek wat er precies aan de hand is.

Zij gaf aan dat als hun systeem een virus detecteert de rekening als eerste geblokkeerd wordt alvorens er contact wordt opgenomen met de klant en dat is in mijn (en andere gevallen) dus niet zo, vandaar dat zij ook denken dat er iets niet goed zit.

Dus, mocht je deze brief hebben ontvangen, niet opvolgen wat er in staat maar melding maken bij ING!!!

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    De procedure klopt wel in de brief. Alleen gaat dat niet per brief ( zover ik weet)

Maar wel vreemd dat je dat niet zelf in gang hebt gezet. Normaal bel je eerst omdat je niet in kunt loggen ( blokkade inderdaad) en daarna moet je telefonisch dus inderdaad een programma downloaden et cetera... meestal helpt de klantenservice dan aan de telefoon.

Ik heb op deze afdeling gewerkt en deze brief klinkt mij ook niet betrouwbaar.

Goed dat je hebt gebeld.

3. nono

nono Niet meer actief

Goed dat je hebt gebeld! Lijkt mij ook niet helemaal snor.

4. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Idd bosi, de procedure zoals in de brief beschreven klopt ook volgens de medewerkster, maar niet zonder melding van mij of een blokkering van hun kant uit...

Daarnaast stond er een rekeningnummer bovenin de brief van een rekening die wij amper gebruiken (moet ik nog opheffen), en niet 1 van onze lopende rekeningen die bijna dagelijks worden gebruikt.
    Ik zou dan denken, als er een virus wordt gedetecteerd, dan zou dat toch eerder gezien worden bij een veelgebruikt rekeningnr. en niet bij een 'dode' rekening. ;)

Ben benieuwd wat er straks naar boven komt, ze zouden me op de hoogte houden.

5. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Hier ook de brief, ook dezelfde dame denk ik aan de tel.

Wij hebben toch onze wachtwoorden en gebruikersnaam veranderd en wel dat programma gedownload, aangezien de telefoniste ons dat ook adviseerde te doen..

Het enige vreemde vond ik dat je pop up aan moest zetten om de gegevens te veranderen.

Ze belt morgen terug!

Als het nep zou zijn zouden de criminelen de website van ING al hebben moeten overnemen, en dat lijkt me sterk!

:x klootzakken, je gaat er aan twijfelen!

6. Meril

Meril Bekend lid

3 mei 2008
    671
    0
    0
    Hier ook de brief maar ook zonder melding op de computer. We hebben metende oude computer wel eens problemen gehad en kregen toen volgens mij eerst een melding dat ze eea geblokkeerd hadden en toen de brief, die er overigens wel hetzelfde uit ziet als de vorige ker (en).

Ga morgen ook even bellen maar vind het wel raar, ook omdat meer mensen hem nu ogenschijnlijk tegelijk ontvangen....

7. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Wat gek, mij adviseerde ze om het vooral niet te doen en de rekening nu gewoon te blijven gebruiken totdat er meer duidelijkheid was...
    Ze weten dus niet goed wat er aan de hand is lijkt me!

8. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Ik heb er ook (nog) geen goed gevoel bij!

En ook raar dat ze iedereen persoonlijk gaat terugbellen..

Straks is de site gehackt, dat rapport erop gezet, tel nrs veranderd, dan brief verstuurd.. En prog inloggegevens in hun handen.. Bah moet er niet aan denken maar gaatvan alles in je hoofd halen!

9. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Vind het echt heel raar... Bah... :(:x

Werd jij ook even in de wacht gezet toen je zei dat het over de brief ging? En was het een belgisch klinkende dame?

10. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Mensen die gebeld hebben: heb je het tel.nummer uit de brief gebruikt?

11. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Ja, maar wel eerst het nummer gegoogled, en dat staat bekend als nr. van de ing...

12. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Die kwam overeen met het nr op de website.. ;)

13. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Hihi dat zou wel dom zijn.... Als je dat niet vertrouwt

14. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Ik werd eerst in de wacht gezet, daarna gewoon gelijk door kunnen praten,geen Belgische, maar wel een vaak uhmm zeggende dame..

15. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.159
    8.136
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Dat prog wat je download is een logging prog, als je dan wachtwoorden etc intikt wordt dat gelogd en doorgestuurd naar de criminelen die erachter zitten. Nooit doen dus.

16. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Maar het programma waar het over gaat in de brief staat gewoon op de homepage van de ing, dat maakt het zo twijfelachtig of het wel echt om criminelen gaat of dat het gewoon foutief verstuurde brieven van de ing zelf zijn...
    Zie link en dan paard midden: ING - Particulier

17. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Zei al, dan zou de hele site van ING gehackt moeten zijn! :$

18. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
  19. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Dit is uit juni 2011, nu ruim 1,5 jaar later maken ze dan toch niet weer dezelfde fout?
    Maar goed, hopelijk is het idd een 'foutje', maar voorlopig download ik niks, heb geen virus / malware op mn pc kunnen ontdekken, dus ik wacht het telefoontje wel af... ;)

20. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Wachten maar even het telefoontje af!

Deel Deze Pagina