openingstijden kdv

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door ona81, 5 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tulip

tulip Niet meer actief

ik vind ook dat de opvang tot 18 uur is, maar die is dus ook gesloten om 18.00 uur. Als je om 1 voor 6 binnenkomt en een minuut werk hebt is het toch prima???

Maar ik heb veel gezinnen gehad, die kids op 2 groepen hadden en dan om 1 voor 6 binnenkomen en dan nog 2 of 3 kinderen moet inladen, waaronder baby's, dus eerst tasje vullen, dan in de maxicosi, peuterzusje luistert vervolgens niet en dan duurt het zo een kwartier voor ze weg zijn, dat betekend dat wij i.p.v. 18.00 uur pas om 18.15/18.20 buiten staan en dat vind ik echt niet kunnen.

2. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ok, dat is een ander verhaal. dan heb ik je verkeerd begrepen. Als het kdv om 18 uur sluit, moet iedereen ook om 18 uur de deur uit zijn. Als je snel je kind komt ophalen om 17.55 lijkt me dat ook prima. Als mensen dan een kwartier gaan treuzelen is het behoorlijk irritant.
    Tja.. heb nog maar 1 kleintje, dus met al dat gedoe heb ik nog niet veel te maken :p hihi

3. misa

misa Niet meer actief

Als er bij ons ouders voor de opening binnen komen omdat wij al wel binnen zijn, dan geven wij aan dat ze de volgende keer even moeten wachten. Desnoods in de hal van het kdv.
    En om 17:59 ophalen moet ook kunnen vind ik, mits je direct weg bent en geen lange overdracht verwacht. Wat wel jammer is, is als er wat bijzonders te melden is dat daar geen tijd voor is. Maar ja, hoe vaak komt dat voor. Ik wil ook wel eens een kind om iets voor 18:00 de jas al aan (laten) doen en klaar laten staan. Vinden de meeste ouders ook geen punt. :)
    En zelfs 18:05 vind ik in een uitzondering echt geen probleem. Maar van de week gebeurde dit ook en ik kreeg niet eens een verontschuldiging. Dat vind ik dan wel op zijn plaats.

4. tulip

tulip Niet meer actief

jep helemaal mee eens. Bij ons liep het op een gegeven moment ook de spuigaten uit, toen werd het echt een kwartier. We zijn het boete systeem ook strakker gaan handhaven toen.

5. ona81

ona81 Bekend lid

19 aug 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Dat ouders te laat komen vind ik net zo kwalijk als dat leidsters te laat komen. Bij beiden hoort inderdaad een verontschuldiging!

6. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Ik zou er wel wat van zeggen als leidsters 10 minuten te laat komen. Ik heb op het vorige kdv van mn zoontje ook wel eens staan wachten op de leidster maar die had zich verslapen en kwam 10 minuutjes later zich verontschuldigend en make up loos en dr haar nog in de slaapstand aangerend.. ja dat kan een keer gebeuren. Maar als beide leidsters te laat komen en er geen sorry vanaf kan.. ja daar zou ik wel wat van zeggen. Je betaalt immers vanaf de openingstijd en moet je kindje op dat tijdstip ook moeten wegbrengen.

7. misa

misa Niet meer actief

Ja dat kan natuurlijk een keer gebeuren. Vreselijk maar wel waar. Natuurlijk verontschuldig je je dan. Bij ons openen er altijd 2 van de 4 groepen op dezelfde tijd sochtends. Dus er beginnen altijd 2 leidsters. Zou wel heeeeel toevallig zijn als ze allebei te laat zijn. :)

@Tulip: een boetesysteem hebben wij niet. Maar we werken wel met een soort strippenkaart. Dan moet je halve uren kopen als je telkens later bent. Maar zeker niet gewenst, want tot 18:00 is tot 18:00...! Mocht het vaak gebeuren gaan we zeker in gesprek met ouders. We moeten altijd met zijn 2-en sluiten en er zal zeker wat van gezegd worden.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Als een kdv zegt open te zijn van 7:45 tot 18:00, dan moeten ze gedurende die uren opvang bieden. Dit houdt wat mij betreft in dat om 7:45 alles klaar staat om kinderen te ontvangen - en niet dat je dan de groepen nog in orde moet maken. Natuurlijk hoef je die voorbereidingen niet in je eigen tijd te doen, de leiding moet er wat mij betreft voor zorgen dat er vanaf 7:30 wordt uitbetaald (en dan moet je dus zorgen dat je om 7:30 aan het werk kunt, niet precies om 7:30 binnen lopen, dan nog je jas op moeten hangen, schoenen uit, naar de wc, praatje 'hoe was je weekend' doen met je collega's of andere privé dingen doen).

Idem wat betreft sluit. Ik vind het niet kunnen dat de kinderen al in het donker zitten als ik voor sluitingstijd kom, al is het maar 5 minuten ervoor. Opvang tot 18 uur betekent dat je om 18 uur de laatste ouder+kind de deur uit hebt, en daarna nog afsluit. Hoe lang is daarvoor nodig, 15 minuten? Dan moeten die 15 minuten gewoon worden doorbetaald.

't Is idd net als met een winkel. Open van 9 tot 18 uur, betekent dat de vroege shift voor negenen aan het werk is, en om 18 uur begint met de kas opmaken.

Het is aan de leiding om dit goed met de leidsters te regelen. Ouders mogen hun kind niet voor opening brengen, en moeten om sluitingstijd de deur uit zijn. Lijkt me niet zo heel ingewikkeld om die regel te hanteren en uit te leggen. Er staan voor openingstijd ook altijd al mensen voor de deur bij de AH, maar niemand vindt het toch raar dat je nog niet naar binnen mag, ook al zijn er al mensen aan het werk binnen? Dan wordt er gewoon niet opengedaan.

@boetesysteem: daar zou ik als leiding nog eens héél goed over nadenken. Uit psychologisch onderzoek blijkt dat mensen dan juist nog vaker te laat gaan komen. Onbewust ruilen ze het schuldgevoel t.o.v. de leidsters dan in voor een gevoel van: 'ik betaal er toch voor'. Je kunt beter zeggen dat je nu je tram mist, of te laat komt op je eetafspraak, dan dat ze de rekening thuis krijgen.

9. tulip

tulip Niet meer actief

in theorie klinkt het goed, maar er is haast geen kdv wat hieraan doet. Juist in de tijd van bezuinigen niet. Wij worden dus echt alleen tussen openen en sluiten betaalt. Jammer voor de ouders, maar ik vind ook niet dat wij daar de dupe van moeten worden.
    Van mij mogen ouders ook om 5 minuten voor sluit komen, maar dan moeten ze wel binnen die 5 minuten weg zijn en ik loop meteen met hen mee naar buiten. Want als je full time werkt kost dit je anders (als het om 10 minuutjes gaat elke dag) 40 minuten per week.
    Op het kdv waar ik gewerkt heb hebben we het ook aangekaard bij de leidinggevende en die zei dat wij het bij de ouders aan moeten geven en uitleggen dat ze om 18.00 uur de deur sluiten. Ze heeft wel nog een brief uitgedaan om dat allemaal nog eens uit te leggen. Het is onderdeel van een grote organisatie, dus ze kan er zelf ook vrij weinig mee.

M.b.t. die boete, bij ons kost het een half dagdeel. Dus mensen zullen dat niet zo gauw maar "gewoon" betalen.

10. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben het met je eens dat de leidsters er niet de dupe van moeten worden, maar wat de leiding dus schijnbaar (bijna? altijd doet vind ik niet kunnen.

Als ouder zou ik in dit geval een klacht indienen bij de leiding van dat kdv; als zij hun diensten verkopen onder het mom 'we zijn open om ... uur', dan verwacht ik ook dat ik daar om ... uur terecht kan, en niet 5 of 10 minuten later omdat zij het verdommen om hun personeel voor iets langer dan de precieze openingstijd te betalen. Het lijkt misschien niet veel, maar soms zit het ochtend- of avondprogramma voor een ouder zó krap in elkaar dat het om die 5 of 10 minuten gaat.

Nou ja. Voor mij is dit ook een theoretische verhandeling hoor, ik kom nooit zo vroeg al, en haal ze ook bijna nooit zo laat op dat ik helemaal aan de randen van de opening terechtkom (openingstijden zijn hier 7.30 tot 18.30).

Een boete van een half dagdeel, ik zou daar niet van wakker liggen. Dat is iets van 20 euro? Iets te hard rijden of verkeerd parkeren is duurder.
    En nogmaals: het is uit onderzoek gebleken dat zo'n boete alleen maar tot meer te laat komen leidt. Schuldgevoel t.o.v. die arme leidster die langer moet blijven is veel effectiever, dan dat je dat gevoel kunt afkopen.

Deel Deze Pagina