Nut groeiecho

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Ago, May 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Hallo,

Ik ben momenteel 32 weken zwanger van ons 2e kindje. Gisteren controle bij vk gehad. Ik ben er gecontroleerd door een stagiare vk (die over 4 weken afstudeerd) en door onze eigen vk. Echter hadden ze beiden een andere mening.
    Mijn buik is erg fors voor de termijn. Bij de 20 weken echo vonden ze het buikje van het kindje ook groot en ben ik daarna gecontroleerd op zw.suiker. Daar is niets uitgekomen.

Nu vond de stagiaire het kindje ver voorlopen op groei en haar advies was daarom een groeiecho.
    De vk dacht hier anders over. Zij constateerde wel een groot kindje, maar ook veel vruchtwater en zag het nut van een groeiecho niet in. Reden: onze dochter is met 40.6 geboren en woog toen 3775 gram. Nu zijn we in verwachting van een jongetje dus kans dat hij de 4 kilo haalt is zowieso reeel. Groeiecho kan geboorte gewicht inschatten, maar dat heeft verder geen waarde. Aldus vk.

Maar waarom wordt er normaal gesproken dan een groeiecho gedaan? Wat is daar het nut van? Wat levert het op? Merk dat ik er nu veel over nadenk en wat meer zicht wil hebben op het hoe/waarom van een groeiecho.

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

Jul 23, 2012
    1,874
    0
    0
    Hoi,

Ik begrijp de verwarring. Het is in dit geval ook een ervaringskwestie denk ik. In principe doen we niet veel met te grote kindjes. Wel zou het nog handig zijn om te weten of het vruchtwater niet te veel is. Dus de echo die je krijgt is niet voor niets. Het geeft een inschatting van het gewicht van het kind, maar het kan soms uiteindelijk wel 200-300gr er naast zitten. Dus daarom is het ook niet bepalend en doen we er niet veel mee. Bij een te klein kindje is dit natuurlijk een heel ander verhaal. het kan echter nooit kwaad om een groeiecho te doen. Als er uit komt dat jouw kindje aan de bovengrens zit, dan weten we dat gewoon en kunnen we er rekening mee houden bij de bevalling. Je hoeft je er in ieder geen zorgen om te maken.

Groeten Evelien

3. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Hoi Evelien,

Bedankt voor je reactie. Ze hebben echter besloten géén groeiecho te maken. Maar over 3 weken maken ze wel een liggingsecho. Mochten ze dan nog twijfelen over groei dan wil ik wel vragen om een groeiecho zodat e.e.a. ook duidelijk wordt (voor zover mogelijk).

Groetjes Ago

Share This Page