Opera?

Discussion in 'De lounge' started by Majo1983, Oct 6, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    3,688
    2,387
    113
    Female
    Broek
    Ik en mijn vriend willen graag een keer naar een opera. Hebben we beiden nog nooit gedaan... Een van jullie een idee welke opera meteen heel mooi is om te beginnen? Ik wil niet naar een opera waarvan ik dan denk mwah en het meteen gedaan is, terwijl het gewoon eigenlijk niet zo'n mooie opera was. Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel?

Het verschil tussen een concert van een b artiest en Beyoncé zeg maar. Het hoeft ook niet perse meteen Beyoncé te zijn maar wel gewoon echt goed!

Wie heeft er tips? Ook qua locatie?

Je ziet, echt geen enkel verstand van. Wij gaan normaal naar Hardstyle/Techno festivals en rock concerten :) maar een keer een opera lijkt ons gewoon gaaf om mee te maken, wie weet vinden we dat ook leuk!

NiVa0230 likes this.
  2. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Zeker een keer doen, heb zelf geen aanraders, maar ik ben op m’n 17e met school in Praag naar Evita geweest. En ondanks dat we er qua taal niks van begrepen, was het echt een mooie ervaring.

Majo1983 likes this.
  3. Achterkantvandemaan

Dec 31, 2020
    7,876
    8,040
    113
    Ik ben in Verona naar de opera Carmen geweest. Dat is best een gangbare opera en zou een tip zijn. Ik weet alleen niet of deze opera ook in Nederland speelt.

Majo1983 likes this.
  4. Oilell

Oilell Fanatiek lid

Oct 8, 2018
    3,224
    4,456
    113
    Female
    Je zou ipv een opera, ook een operette uit kunnen. Proberen. Een operette zit qua "genre" tussen musical en opera in. Dus ook stukken gesproken tekst, duurt net even wat minder lang (opera is al snel minimaal 2 uur). Een leuke operette is bijvoorbeeld "de Mikado", die wordt regelmatig door operagezelschappen opgevoerd.

Ik vind qua gezelschappen het Nationale Opera & Ballet mooi, maar ook de Nationale Reisopera. Dat is qua zang en kostuums wel echt de top van Nederland. Zitten vaak ook internationale zangers aangesloten. De Reisopera heeft binnenkort ook een opendag zag ik, wij zijn daar een paar jaar geleden geweest. Kijkje achter de schermen qua kostuums, decor, repetities etc. Heel leuk om eens te zien. Ze bieden ook Eerste Hulp bij Opera :roflmao:

Qua toegankelijkheid zou ik dan kiezen voor De Nationale Reisopera. Zij zorgen er altijd voor dat je goede ondertiteling hebt, dus het verhaal kan volgen. Zij doen ook "pocketopera's", die duren maximaal anderhalf uur. En als je denkt "we gaan er gewoon voor, we boeken een kaartje voor een voorstelling van 3uur+": op de website van de Nationale Reisopera staat vaak heel uitgebreid beschreven wat je kan verwachten, hoe het verhaal loopt (daardoor beter te volgen), je kan wat muziek luisteren etc.

Mijn tip: bereid je goed voor. Lees je in, zorg dat je weet waar het verhaal over gaat, wie de hoofdpersonen zijn en wat de belangrijke gebeurtenissen zijn. Soms is een opera in een taal die je gewoon echt niet spreekt, dan is een ondertitelde opera écht de uitkomst (en voor mij een must om het leuk te houden). Wij zijn ooit met een jeugdorkest naar een Italiaanse opera zonder ondertiteling geweest. Muziek was prachtig, maar snapte er verder geen bal van.

En vooral: heel veel plezier! Het is echt een heel bijzondere vorm van kunst en muziek. Ontzettend leuk om gewoon eens te doen.

Majo1983 and Suzy85 like this.
  5. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,235
    1,891
    113
    Female
    Geen opera maar zoek Ludovico Einaudi eens op. Hij is pianist en kan zo onwijs mooi piano spelen.

Wij houden wel van een beetje hardstyle maar ik zou ook alles over hebben voor een concert van hem.

Majo1983 likes this.

Share This Page