Hoi! We hebben de keuze gemaakt en we verhuizen dus naar Belgie. Zaterdag een bezichtiging van een huis! Ik ben al gaan rondkijken maar ik was ook benieuwd naar wat jullie vaste lasten zijn, hoeveel die verschillen met die van Nederland. Zoude jullie die voor mij op een rijtje willen zetten? Ik wil namelijk wel dat we normaal kunnen rondkomen, en in Belgie is dat natuurlijk anders als in Nederland. We hebben ongeveer 2535,- ( alleen het loon van beide) Heb daar nog geen kinderbijslag vanuit belgie of nederland bijgeteld omdat ik nog moet uitzoeken hoe dat precies zit. Moet daar wel bij zeggen dat het huis ( als we het nemen) ons 700,- per maand zal kosten. Zag dat er ook stuk goedkopere waren maar daar moest teveel aan gedaan worden van binnen.
De kinderbijslag is leuker in belgie Maar is het huis bijv op gas of mazoet? Succes met de bezichtiging , spannend!! De ziektekosten zijn ook goedkoper.
En zo ook het auto rijden is goedkoper. Maar houden jullie je baan in nl? Dan krijg je geen kinderbijslag in belgie
Het is op stookolie ( mazoet dan toch?) En ik werk dan in Belgie ( freelancer) en mijn man in Nederland (tijdelijk nog)
Als je beide in België werkt, krijg je volledige Belgische kinderbijslag. Als er één van beide in B werkt en één in NL krijg je Belgische KB en kan NL eventueel aanvullend betalen. Blijven jullie beide in NL werken, krijg je verder KB vanuit NL. Vaste lasten ken ik niet van buiten aangezien man dit hier meestal regelt. Maar als ik zie hoeveel loon je hebt en hoeveel je huur bedraagt, moet dat wel lukken hoor. Goed vergelijken qua internet en telefonie enzovoorts.
Ik dacht dat mazout of gas ongeveer op jaarbasis even duur zijn maar bij mazout ben je veel ineens kwijt om je tank te vullen Via de zoekfunctie zou je nog gelijkaardige topics moeten terug vinden denk ik. Misschien hebben zij de stap al wel gezet.
En als je zelf een beetje oplet met stoken scheelt het ook weer En idd wat hier boven word gezegd goed vergelijken. Ik vind bijv Belgacom vrij duur. Hoor dat Telenet beter is. Maja ligt er Mss ook weer aan wat je er van neemt. Wij hebben bijv tv niet via be maar schotel gezien ik gtst etc niet kan missen
Hey ik zou je nog een pb sturen sorry ben niet achter mijn laptop geweest. Maar ons vaste lasten: Ik woon in een appartement (gekocht) 3 slaapkamers en betaal 755 euro. Gas en electriciteit: 150 euro ( vorige jaar betaalden we 238 euro) we hebben vorige jaar ons app gerenoveerd dus is het verlaagd. Ziektekostenverzekering: ik betaal voor mijn eigen 110 euro( ik ben voor mijn eigen ten laste en mijn man ongeveer 150 met de kids. Hij is oudste in het gezin. Dus zijn de kinderen onder zijn ten laste. Kinderbijslag voor 2 kids 245 euro. Hangt van de dagen in de maand af. Dochter gaat naar de creche 240 euro per maand( prijs hangt van de inkomen af), vanaf september gaat ze naar school dus dat minder. Zoon gaat naar school. Wel voor en nabewaking met middagtoezicht (overblijf) ongeveer 40 euro om de 2 maanden. Ik werk 22 uur per week, man 60 uur per week..
Dank jullie voor jullie reacties! Bedankt voor de tip voor de site van de kinderbijslag, die ga ik eens kijken. @Nazli21 Waarom betaal jij zoveel zorgverzekering trouwens? En hoe zit het als je als freelancer werkt in Belgie met de kinderbijslag?
Met 2535 kan je wel rondkomen hoor.. Mazout is raakt wel snel op.. Mijn nicht had dqt ook en moest in de winter nog een keerbijvullen.
Ik zag dat gemiddeld een gezin 2000-2500 verbruikt ( geen idee hoe die hoeveelheid word aangegeven). We hebben in dat huis een tank van 1000, dus zouden we 2x in een jaar moeten vullen ongeveer. Zag dat er ook gewoon een gasmeter kon aangesloten worden op kosten van de netwerkbeheerder, maar wat is wijsheid?
Verkeersbelasting is goedkoper. Ik rij in een diesel auto en heb 350 euro voor een jaar betaald. Boodschappen ongeveer 100 euro per week ( aldi en lidl). Soms minder rond de 80 euro.
Afhankelijk van waar je gaat wonen... Zijn er ook ah winkels in belgie. Al zie ik nog veel Belgen de grens over rijden naar jumbo Maar idd liddle en Aldi ook in overvloed
Ja ik weet het. Maar als je naar de dokter gaat betaal je wel gewoon de kosten( bv 24 maar dan krijg je ongeveer 18 euro van de ziekenfonds terug. Je btaald wel ook een lidgeld per jaar 70 euro. En in antwerpen? Betaal je ook vlaamse zorg? Per jaar iets van 30 euro. En ik raad je aan om een hospitalisatieverzekering te nemen bij de ziekenfonds. Want dan moet je heel weinig ziekenhuiskosten etc. Betalen.
Ach ja probeer je het mazoet eerst kun je altijd alsnog zien. Voor zover ik weet komen ze pas va 500,- mazoet leveren. Maar in Holland was ik veel minder oplettend met de verwarming toen ik mazoet had ben ik er meer op gaan letten dat de verwarming niet onnodig overal aan stond
Dan moet je je verzekeren als zelfstandigen en val je in een aparte regeling voor kinderbijslag, medische kosten,... Ik werk op een kinderbijslagfonds maar wel voor werknemers. Zelfstandigenregeling ken ik niet echt. Zoek maar eens via Google met kinderbijslag + zelfstandige. Zelfstandige + bijdragen,...
Er zijn hier meerdere ahs maar eerlijk gezegd ik ben daar nog nooit geweest. Ik hoor wel van de belgen dat het duurder is dan de ah in nederland.