Stel dat de baby in Maart komt, krijg je dan kinderbijslag vanaf 1/4 (peildatum) of gaat dat later in? En wat als de baby in Februari geboren word, wat is dan de peildatum? ( ik zie dat ik op de verkeerde rubriek zit, kan een mod deze verplaatsen ).
Je krijgt het aan het eind van een kwartaal. Onze dochter is begin nov geboren en we hebben toevallig net een brief gekregen dat het eerste kwartaal 2009 de eerste keer kinderbijslag zal worden overgemaakt. Dat is voor on dus 1 april. Mocht je een kindje krijgen in jan/feb of maart dan krijg je dus aan het eind van het 2e kwartaal kinderbijslag dus 1 juli.
mijn kindje wordt in juni geboren (1e uitgerekend) kriijg ik het dan ook in juli? Wij hebben namelijk afgeproken dat we dat echt aslleen voor kleertje gaan bgebruiken en daar heb ik zo een zin in hihihi
Als je kindje voor 1 juli geboren wordt, krijg je kinderbijslag ná het volgende kwartaal (kbs wordt altijd achteraf uitbetaald) dus dan krijg je begin oktober de eerste keer kbs. Kun je allemaal nalezen op www.svb.nl.
De eerste dag van het kwartaal is de peildatum (1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober) Is je kindje "er" op de peildatum dan heb je recht op kinderbijslag over dat kwartaal. KB wordt achteraf betaald. VB: je kindje is geboren op 2 februari. Dan is er op 1 januari geen recht op KB (je kindje is immers nog niet geboren), maar op 1 april is je kindje er al wel. Dus vanaf 1 april heb je recht op KB. Vervolgens wordt dus de KB altijd achteraf betaald, dus je eerste betaling ontvang je dan op/rond 1 juli. Dus in geval van TS, gaat het recht ook in op 1 april, en volgt uitbetaling ná het tweede kwartaal, dus rond 1 juli.