Operatie en misschien zwanger?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Trees, 25 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trees

Trees Niet meer actief

Geweldige timing. Reele kans op zwangerschap en een reele kans op een operatie.

Gisteren bij de dokter geweest en het is vrijwel zeker dat ik last van galstenen heb (auch). Volgende week een echo en zoja worden ze operatief verwijderd (simpele ingreep, maar wel in de buikstreek). Allemaal leuk en aardig, maar we hebben net weer een eerste poging gedaan om proberen zwanger te raken en er is toch wel een redelijke kans dat het gelukt zou kunnen zijn. Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garanties, maar acht keer in de eerste ronde zwanger zegt misschien wel iets....

Ik zit nu stiekem toch wel te stressen. Straks moet ik geopereerd worden terwijl ik zwanger ben en ik ben al niet zo goed in het zwanger blijven.

Heeft iemand ervaring met een operatie tijdens een zwangerschap? Ik kan er nu al over stressen :(

2. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Leg het voor aan je huisarts, misschien is het verstandiger om de echo en mogelijke operatie bijvoorbeeld uit te stellen tot je weet of je zwanger bent of niet, afhankelijk van de ernst van de klachten. Maar benoem het zeker bij je huisarts en mocht hij een echo bijvoorbeeld wel verstandig vinden, benoem het daar dan ook wederom, zodat iedereen op de hoogte is van een mogelijke zwangerschap en ze daar dus rekening mee kunnen houden!

Veel succes!

3. Trees

Trees Niet meer actief

Volgens mij is de echo met hetzelfde echoappraat dat ze ook gebruiken om baby's te bekijken, dus dat zou geen probleem zijn. Toch ga ik het zeker benoemen! Je weet maar nooit wat voor rare dingen ze nog gaan doen brrr...

Stom ik heb het dus helemaal nog niet benoemd bij de huisarts. Ik was nogal overrompeld toen het woord operatie viel met allerlei nare verhalen over gevaarlijke galblaasontstekingen bladiebla. Volgende week weet ik of ik zwanger ben of niet (ongeveer gelijktijdig met de echo) en ik denk bij zoja dat ik dan maar direct mijn gynaecoloog ga verblijden met een bezoekje ;).

Ik hoop nu eigenlijk dat ik niet zwanger ben, want heb er nu al weer teveel doemscenario's van (en had er al genoeg). Of beter ik hoop dat het geen galstenen zijn, maar onverklaarbare, onschadelijk pijnaanvallen en dat ik wel zwanger ben ;)

4. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb diverse operaties gehad tijdens mijn laatste zwangerschap, ze houden er rekening mee met de narcose.

Sowieso zul je ook eerst een intake hebben bij de anesthesiologie en zij zullen je ook vragen of je zwanger bent.

Bij je gynaecoloog langs gaan is altijd een goed idee in dit geval.

5. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Ik ben tijdens de zwangerschap onder narcose geweest wegens verdenking op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap

volledige narcose, buik opgepomp met gas, hebben vocht uit de baarmoeder en eierstokken verwijdert en in de buikholte, en kwamen er toen achter dat er geen bbz te zien was, en de arts die de echo eerder die dag maakte het gele lichaam aan had gezien voor het vruchtje

gelukkig is de kleine nu inmiddels ruim 2 jaar

toen ik moest bevallen trof ik toevallig dezelfde gyn als die de zogenaamde bbz constateerde. Zei ook meteen toen hij Giorgio had gehaald " wel een grote baby voor een buiten baarmoederlijke zwangerschap! Als de andere gyn de dienst niet had overgenomen had hij mijn eileider verwijdert en was ik Giorgio denk ik sowieso kwijt geweest.

Hopelijk ben je zwanger meid, maar hoop ook dat een operatie niet nodig is

heb veel topics van je gelezen jaren terug en als ik het iemand gun om een "plakbeeb" te hebben ben jij het wel. Was ook blij om te zien dat je vorige zwangerschap goed ging en je nu een mooi kindje hebt!

6. Trees

Trees Niet meer actief

Berte fijn om te horen dat ze er rekening mee kunnen houden qua narcose. Ik loop sowieso bij de gynaecoloog en heb al een aantal jaar dezelfde, dus dat is wel erg prettig.

Daantje ik kan jouw verhaal nog heel goed herinneren. Wat een ontzettende blunder van de gynaecoloog! Gelukkig is dat toen goed afgelopen, maar oh zo spannend.

Ik las trouwens een poosje geleden een heel mooi interview van je dat was jij toch?

Ik ben zo benieuwd hoe het deze keer zal gaan en of het nog een keer zal gaan lukken. Wie weet, maar de druk is deze keer minder groot. We hebben al een prachtige dochter en dat voelt toch anders.

7. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    volgens mij heeft mijn schoonzusje een blindedarmoperatie gehad tijdens de eerste weken (ze was toen met 3-4 weken en wist nog niet dat ze zwanger was), dat kleine hummeltje is nu inmiddels 3,5!
    ze hebben toen vantevoren nog een echo gemaakt daarop konden ze niet zien dat ze zwanger was en gingen daar dus vanuit. mijn schoonzusje heeft nog wel gezegd, dat ze het gevoel had wel zwanger te zijn, maar dat werd genegeerd... anderhalve week na de operatie testte ze positief (ongeveer een week na nod...)

ik hoop dat je weer meteen zwanger mag zijn, en deze keer dan ook meteen van een enorme plakkerd!
    zou het aangeven dat de kans er in zit, dan houden ze er vast rekening mee! (helemaal met jouw geschiedenis denk ik, dan proberen ze het risico dat het mis gaat zo klein mogelijk te houden lijkt mij)

8. samkids

samkids Niet meer actief

Trees, die operatie is dus wel echt echt echt nodig? Ik begrijp dat je grote kans loopt op escalatie als je de galstenen laat zitten? Hè, wat een een gedoe...
    Wanneer is de afspraak (en dus ook je NOD)? Ik neem aan dat ze er in het ziekenhuis alle verstand van hebben wat slim is en wat niet met betrekking tot eventuele zwangerschap en operatie. Het zit te hoog dat je ruggeprik zou kunnen krijgen volgens mij.

Niet te veel stressen meissie, da's niet goed!

Is je gyn nog steeds (al weer) dokter Antiek?

9. samkids

samkids Niet meer actief

Trees, wat is de stand nu, nu je inderdaad zwanger bent? Gaat de operatie nog door?

10. Trees

Trees Niet meer actief

Nee waarschijnlijk niet. Ik heb zelf al aangegeven dat ik het echt niet wil. In ieder geval niet in de eerste drie maanden. Ik heb nu ook geen klachten meer en het zal waarschijnlijk een kwestie van uitzingen worden. Ik overleg voor de zekerheid volgende week ook nog even met de gynaecoloog.

11. Flavour

Flavour Niet meer actief

Inderdaad au, Trees. Wat een pech, galstenen zijn volgens de boekjes meer iets voor 'gezette vrouwen van middelbare leeftijd' ;). (Maar mijn zusje heeft ze ook gehad, op haar 20ste, duurde een jaar voordat ze daar achter waren, want ze viel niet binnen de doelgroep. Zucht.)

Pas wel op dat je er geen ontsteking bij krijgt. Wegtrillen kan zeker niet hè?

Suus

12. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Ze komen ook vaak voor in of na een zwangerschap..
    Was ook 23.. gewoon slank.. en kreeg ze in de zwangerschap.. na de zwangerschap meteen geopereerd.

13. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap Trees!! Ben erg blij voor je!! :D

14. Mar76

Mar76 Actief lid

4 mrt 2011
    223
    107
    43
    Zuid-Holland
    Hoi Trees,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik hoop voor je dat een operatie helemaal niet meer nodig is tijdens je zwangerschap, maar indien toch wil ik je vast mijn ervaring vertellen. Ik ben nl onlangs met bijna 17 weken zwangerschap geopereerd, ze hebben een grote eierstok cyste weggehaald. Met de narcose en ook met de pijnstilling houden ze er idd goed rekening mee. Een ruggeprik is iets beter voor de baby, maar dat was bij mij geen optie, omdat de cyste te hoog zat. Maar zijn ook narcosemiddelen die heel goed kunnen als je zwanger bent.
    Natuurlijk vond ik het wel heel spannend, ik had alleen geen keus.

In mijn geval was een operatie tussen week 14 en week 16 het beste, omdat vanaf week 14 alle belangrijke zaken zijn aangelegd en na week 16 de ruimte steeds beperkter wordt. Nu weet ik niet waar de galblaas precies ligt, dus dat zou bij jou misschien anders zijn.

Uiteindelijk is de operatie bij mij goed verlopen en meteen al die avond hebben ze naar het hartje geluisterd. En de dagen erna ook steeds, dat was erg fijn. Afgelopen week op de nacontrole een echo gehad, en ook die zag er prima uit. Meteen na de operatie hadden ze ook al een echo gemaakt, maar toen sliep ik nog. Het lijkt erop dat onze beeb er niets aan over gehouden heeft gelukkig!
    Ik heb wel wat meer pijn gehad dan anders misschien, omdat ik alleen paracetamol mocht. Maar dat viel me achteraf nog mee. De eerste uren na de operatie heb ik wel wat morfine gehad, maar dat mocht gewoon.

Ik heb van te voren internet afgespeurd naar ervaringen met operaties tijdens zwangerschap, en ik las o.a. dat bij iemand die aan de blinde darm geholpen werd ook haar gyn aanwezig was om de baby goed in de gaten te houden. Dat zou dan bij jou eventueel ook kunnen. Ik werd al geopereerd door gyn + assistent, dus bij mij was dat al zo.

Mijn ervaring is in ieder geval dat ze extra voorzichtig met je zijn als je zwanger bent, dat vond ik erg fijn. Ik heb het wel voor de zekerheid overal waar ik kwam geroepen, maar iedereen was er goed van op de hoogte. Maar je weet maar nooit he.

Nogmaals, ik hoop dat het helemaal niet nodig is, maar als het toch moet en je hebt nog vragen dan hoor ik het graag.

15. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Met een galblaas operatie maken ze drie gaatjes.. 1 in/onder je navel om met de camera naar binnen te gaan.. 1 in je bovenbuik en aan de rechterzijde waar de galblaas zit en naar buiten word gehaald..

Als je pech hebt krijg je een grote snede aan de rechterkant tot ongeveer je bovenbuik... maar dat schijnt niet vaak voor te komen.

Mij lijkt het dat je indd zo vroeg mogelijk dan geopereerd moet worden.. want hoe hoger je baarmoeder is, hoe gevaarlijker het is denk ik..

Zou het toch ff goed overleggen want kolieken tijdens de zwangerschap is geen pretje!

16. Trees

Trees Niet meer actief

Bedankt voor alle ervaringen. Bij mij werd inderdaad aangegeven dat ze liever de eerste drie maanden niet opereren. Het is toch een operatie in de buikholte en het is kwetsbaar. Ik begreep ook dat rond de 14-16 weken het meest 'aangeraden' wordt.

Ook zonder zwangerschap is het geen pretje :D.

Het is eerst afwachten of deze zwangerschap blijft zitten en zoja dan zie ik wel weer verder. Tot nu toe nergens meer last van. Ik weet dat het weer kan komen, maar dat hoeft niet en kan nog hééél lang duren. Daar hoop ik gewoon maar op, want ik heb gewoon echt geen goed gevoel bij een operatie. Voor mijn gevoel is het in mijn situatie gewoon veel risicovoller.

Deel Deze Pagina