Operatie in zwangerschap (ruggenprik)

Discussie in 'Gezondheid' gestart door red88, 2 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Iemand ervaring mee? Ik word over 2 wk geopereerd aan een gescheurde meniscus.
    Vindt het wel eng idee zo tijdens de zwangerschap.
    Heb volgende week nog een echo bij de gyn in het ziekenhuis en een afspraak met de anesthesist. Zal dan ook vragen wat de bedoeling is met pijnstilling. Mijn voorkeur is om alleen pcm te krijgen en te hopen dat dat voldoende is.
    Maar kan de ruggenprik echt geen kwaad? Heb nog nooit wat gehad verder en kom nu voor het eerst in het ziekenhuis. Vindt het doodeng.
     
  2. S0fietje

    S0fietje Fanatiek lid

    4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ik ben afgelopen december tijdens zwangerschap geopereerd. Dan wel niet met een ruggenprik maar met plaatselijke verdoving (wat niet goed werkte....auw). Ik moest bij deze operatie ook antibiotica krijgen en als het niet zou lukken met alleen plaatselijke verdoving dan zou ik een slaapmiddel krijgen. Er is toen goed overleg geweest met de gyn (tot 3 keer toe) en met bacteriologisch centrum ivm de antibiotica die ik echt moest krijgen. Het was allemaal geen probleem en alleen als ik slaapmiddel zou krijgen moest ik 1 nacht blijven. Anders kon ik in de avond gewoon weer naar huis.

    Het is prima gegaan en de beeb heeft niks mee gekregen als het goed is. Wilde alleen zelf geen slaapmiddel dus heb me door de pijn van snijden en hechten heen gebeten. Wilde liever dat de beeb ook geen slaapmiddel kreeg via mij dus wel echt pijn gehad tijdens ok maar gelukkig geen slaapmiddel nodig gehad.

    Bij een ruggenprik (de spinale verdoving ga je dan krijgen en niet een epiduraal zoals bij bevalling) is volgens mij echt geen probleem voor je kindje en krijgt je kindje niks van mee. Die geven ze ook als je een keizersnede krijgt (als je nog geen epiduraal hebt).

    Wens je succes met je operatie en voorbereidingen!!

    S0fie
     
  3. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Dank je voor je reactie! Ik ga dan maar niet over een plaatselijke verdoving beginnen ;)
    Ik heb komende week eerst een echo bij de gyn en na de operatie ook dus dan gelijk hopelijk de bevestiging dat alles goed is.
    De orthopeed had het er alleen over dat ze goed alert moesten blijven op de bloeddruk zodat de placenta goed doorbloed blijft.
     
  4. Libelle82

    Libelle82 VIP lid

    26 jun 2008
    5.000
    355
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Ik ben ruim 2 jaar geleden geopereerd aan mijn knie toen ik 8 weken zwanger was. Geen hinder ondervonden van de ruggenprik... maar spannend... dat was het wel! Suc6
     
  5. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    Ik ben geopereerd toen ik 4 weken zwanger was onder algehele narcose

    zelfs gas in mijn buik gespoten om zo alles beter te kunnen zien. Gelukkig alles goed gekomen met de kleine :)

    ze kijken ook naar speciale verdoving die ze zwangere geven
    ze geven bijv andere narcose aan zwangeren als aan niet zwangere, de anethesist houd er dus goed rekening mee
     
  6. Ikdus

    Ikdus VIP lid

    1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ik ben met 12w zwangerschap onder algehele narcose geopereerd helaas was pcm niet genoeg pijnstilling dus heb ik een paar keer beetjes morfine gehad. Alles is goed overlegd en dag na operatie moest ik terug komen voor echo kijken hoe de kleine er op reageerde.

    Ik weet niet hoe een operatie met ruggenprik gaat, maar volgens mij heb je geen last van een supersuf gevoel, ik ben dagen lang extreem moe geweest van de narcose. Narcose is trouwens t "ergst" tijdens een zwangerschap omdat de groei van de organen mis kunnen gaan maar dit telt alleen maar voor de 13 weken.

    Ik wil je vast sterkte wensen en een voorspoedig herstel.

    En als pcm niet genoeg is kan morfine echt geen kwaad, je kan er alleen zelf ziek van worden.
     
  7. Wachtende

    Wachtende Fanatiek lid

    29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Schrijf de vragen die je wilt stellen op en neem dat mee naar de anesthesioloog.
    In principe kan een spinaal tijdens de zwangerschap geen kwaad, echter zullen ze de bloeddruk goed in de gaten moeten houden ivm de eerder genoemde mogelijke bloeddrukdaling.

    Voor de pijnstilling achteraf zou ik het volgende vragen: lokale infiltratie met analgetica. Dit zorgt voor een lagere pijnstillingsbehoefte. Gebruikelijk is paracetamol met een NSAID. Opiaten zijn postoperatief zelden nodig.

    Een gescheurde meniscus zal trouwens nooit onder lokale verdoving gebeuren hoor. Algehele narcose kan trouwens wel, maar dat zal nooit de voorkeur hebben.

    Van een spinaal merk je, behalve de verdoving natuurlijk, verder niets. Geen sufheid en dergelijke.
    Je kan tijdelijk van misselijk en duizelig worden, geef het direct aan!
    Je krijgt dan wat om je bloeddruk weer te verhogen.

    Heel veel succes want ik snap dat het heel spannend is.
     
  8. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Bedankt voor de reacties!

    @Wachtende, ik was idd van plan mn vragen even op te schrijven. Moet er donderdag heen.
    Stel dat de bloeddruk daalt, is dat met medicatie dan goed omhoog te krijgen of loop je altijd een risico dat het alsnog onder narcose moet?
    Krijg je trouwens uit voorzorg al een infuus in? En is een catheter nodig?
    Wat houdt die lokale infiltratie in?
    Sorry voor alle vragen!

    NSAID heb ik liever nu niet dus hoop maar de pcm gewoon voldoende is.
     
  9. Wachtende

    Wachtende Fanatiek lid

    29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Als je bloeddruk daalt gaat er het volgende gebeuren:
    - je krijgt extra vocht via het infuus
    - je kan fenylefrine of efedrine krijgen, dit zijn middelen die je bloedvaten laten samenknijpen
    - Indien je hartslag ook wat lager geworden is krijg je atropine om de hartslag te verhogen.
    Het effect is binnen enkele momenten merkbaar. Je hoeft er niet voor onder narcose. Sterker nog, narcosemiddelen verlagen de bloeddruk ook...dus dat zou juist nog meer tegenwerken.

    Je krijgt altijd een infuus. Zo kunnen ze vocht aanvullen en direct medicatie inspuiten als het nodig is.

    Een catheter is niet nodig indien je een reguliere therapeutische artroscopie krijgt. Indien de operatie langer dan 2 a 3 uur duurt zal er wel een catheter gegeven worden.
    Na de operatie kan het zijn dat ze een scan van de blaas maken, dit is geheel pijnloos. Als er te veel urine in de blaas zit krijg je een eenmalige catheter. Voordat je weer naar huis mag moet je zelf geplast hebben.

    Lokale infiltratie houd in dat je aan het einde van de operatie lokale verdoving in de wondranden spuit. Dit doe je normaal bij zeer pijnlijke operaties maar in jou geval kan het de ergste pijnstillingsbehoefte opvangen. In dit soort gevallen spreek ik het in iedergeval af, maar dat is helaas wel afhankelijk van de persoon die je treft. Niet alle chirurgen doen dit ook hoor. De eerste uren na de operatie zijn het meest pijnlijk dus je kan er veel baat bij hebben.

    Overleg ook even met de chirurg of je mag koelen. Op de verkoever moeten ze daar dan al mee beginnen. Hoe minder zwelling hoe minder pijn. Erg belangrijk !

    stel vragen gerust, vind ik echt niet erg.
     
  10. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Oke, dank je! Ik ga het van de week even bespreken.
    Laatst toen mijn knie niet van slot wilde, hebben ze het verdoofd met lidocaine.
    In de papieren van het ziekenhuis stond dat ik 4x daags 10 min. mag koelen. Zal er om denken dat de eerste keer zo snel mogelijk na de operatie is.
    Fijne geruststelling dat het in elk geval geen narcose wordt.
     
  11. 22liz

    22liz Lid

    20 mrt 2011
    58
    0
    0
    Misschien kun je vragen of je een één Beens block kunt krijgen; je been is dan verdoofd, tot ong 24 uur. Scheelt weer voor de pijnstilling
     
  12. Wachtende

    Wachtende Fanatiek lid

    29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Ik zou zo'n block niet aanraden.
    Niet alle anesthesiologen zijn hier echt goed in, en je weet van te voren nooit welke anesthesioloog je krijgt. Mislukt het ?dan zit er meestal niet veel anders op dan narcose. Het succespercentage van de spinaal ligt veel hoger en als je het combineert met lokale infiltratie heb je alsnog het langdurige effect van de pijnstilling.
     
  13. 22liz

    22liz Lid

    20 mrt 2011
    58
    0
    0
    En als het wel lukt heb je niet de nadelen van spinaal ;) het is altijd maar afwachten welke anesthesist er is indd, maar het lijkt me dat als je er naar informeert, er toch wel verteld zal worden of ze er bekwaam in zijn.
     
  14. Wachtende

    Wachtende Fanatiek lid

    29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Spinaal heeft geen grote nadelen tov een block.
    Een block wel tov een spinaal, deze zit regelmatig niet goed.
    Het is ook niet voor niets dat we het niet standaard als keuze hebben...maarja..je kunt er naar vragen hoor.
     
  15. 22liz

    22liz Lid

    20 mrt 2011
    58
    0
    0
    Ben ik nier helemaal met je eens. Maar goed, de anesthesist zal er wel het beste advies voor geven ;)
     
  16. Wachtende

    Wachtende Fanatiek lid

    29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Het is ook maar mijn werk om de anesthesie te bepalen/geven ;)
    Daarom zeg ik dan ook: als de keuze je niet word gegeven zou ik het niet willen. Ze bieden het alleen aan als de ervaring dusdanig is dat ze er zelf ook vertrouwen in hebben. De anesthesioloog zal echt de minst risicovolle optie aan je aanbieden.

    Je wilt echt niet dat ze iets gaan doen wat ze normaal niet doen...
    Volgens mij werkt de sint maartens kliniek wel met de verdoving die jij bedoeld, daar zou je dat natuurlijk wel kunnen doen. Daar is blijkbaar voldoende ervaring mee. Er zullen vast wel meer ziekenhuizen zijn hoor.
    Verder zou ik het ook alleen doen als ze het mbv een echo prikken maar ook daar moeten ze veel ervaring in hebben.

    Kortom: als ze het aanbieden en er ervaring in hebben prima maar anders niet aan beginnen.
    Hier heb je info over de verdoving Femoraal Block
     
  17. 22liz

    22liz Lid

    20 mrt 2011
    58
    0
    0
    Is ook mijn werk ;) vandaar dat we het ook niet met elkaar eens kunnen worden denk ik
     
  18. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik vermoed dat ze daar niet mee werken. Zal morgen de folder nog eens goed doorlezen.
    Het wordt in elk geval een spinaal, dat is ook overlegd met de gyn. Ik ga even vragen om die lokale pijnstilling als hun ervaring is dat pcm de eerste dagen vaak in combi met een opiaat gegeven moet worden. Dat wil ik voorkomen.
    Maar wat ik tot nu toe heb gehoord is dat pcm vaak voldoende is dus dan hoef ik verder ook niet teveel poespas ;)
     
  19. 22liz

    22liz Lid

    20 mrt 2011
    58
    0
    0
    Veel succes iig!
     
  20. Wachtende

    Wachtende Fanatiek lid

    29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    klopt hoor, opiaten zijn zelden nodig.
    Neem wel voor de operatie al pijnstillers in (als het goed is krijg je die op de afdeling maar mochten ze die door drukte vergeten vraag er even om!).

    Heel veel succes !
     

Deel Deze Pagina