Hoi ik zou graag late zindelijkheisverhalen willen. Mijn dochter is onzeker en zal alleen dingen doen als ze het echt kan. Daarbij heeft ze last van obstipatie (angst/ niet willen/ niet kunnen?) die we hopen te verhelpen met de florax zakjes, werken aardig, en de osteopaat daarbij. Alleen het hele zindelijkheidverhaal is gewoon naar de achtergrond verschoven. Ze heeft door dat in de luier plassen bij papa en mama niet gebeurd. Ook bij andere kinderen niet. Ze roept ik heb plasjes en dan zit dan net in de luier. Als ik hem uitlaat piest ze gewoon in haar broek en kijkt dan onzettend verdrietig. Dit heb ik laatst weer een x getest en gelijk gezegd tegen mijn man. Luier aan en niet meer moeilijk doen. Diep van binnen denk ik, het komt wel goed. Toch even wat mooie verhalen van op het laatste nip, daar zou ik blij mee zijn. Ze is nu 3 jaar en 2 mnd.
Nou tis niet "mijn" succesverhaal... Maar van mn schoonzus/nichtje... Zij is inmiddels ruim 3 (geboren in jan) en sinds n paar dagen (miss net 2 weken) echt zindelijk... Maar da's ook n aparte dame... Die beslist ineens zelf dat ze ergens klaar mee is... Middagslaapjes hoeven niet meer mam en mevrouw ging niet meer naar bed 's middags... Mama k hoef geen luier meer om en prompt komt ze zelfs 's avonds uit haar bedje om naar de wc te gaan... Dus t kan zker... Elk kindje heeft zijn/haar eigen ritme... Maar kan me voorstellen dat je er zelf klaar voor bent... Succes... Knufs!
Aan je onderschrift te lezen denk ik 3 jaar en 2 maanden. Ik dacht al 2 jaar en 2 maanden laat ? Ik ken ook wel verhalen van kinderen van kennissen die nog net voor hun vijfde zindelijk werden. Komt vast goed! Oh ja, ik vond dit boekje wel informatief (en kost geen drol) https://www.milinda-uitgevers.nl/driehoek/boek/2752/zindelijkheidstraining
Onze zoon plaste vanaf zijn 2e voor het slapengaan op de wc, dus ik dacht: dat gaat goed! Maar nee.... Hij was uiteindelijk 3 jaar en 7 maanden, toen hij eindelijk zindelijk was! Maar toen was hij binnen 3 weken ook gelijk 's nachts zindelijk! Het interesseerde hem daarvoor gewoon niet, alle complimenten / stickertjes / kleine snoepjes ten spijt. Hij vond het ook totaal niet vies om met een natte/volgepoepte luier/onderbroek te lopen. En ineens was het goed, ging hij naar het potje of de wc als hij moest. Heeft ook geen moeite gehad met poepen, wat je wel eens hoort: wel zindelijk met plassen maar nog niet met ontlasting. Sindsdien heb ik het vertrouwen: die zindelijkheid komt wel goed en druk van buitenaf heeft weinig effect
Mijn oudste was/is ook heel onzeker, zij was ook pas 4 jaar toen ze zinderlijk was! Mijn tweede ook trouwens. Wel plaste ze op vaste tijdens zeg maar (bijv. voor het eten/slaapje etc). Komt idd allemaal wel goed!
Ohw, 3 jaar en 2 maanden pas! Dan heb je nog 10 maanden! Hier hetzelfde en nee, ik weiger er 'probleem' achter te zetten. Zoals je wel of niet weet, heeft mijn zoontje 2 jaar en 9 maanden erge buikpijn, darmkrampen, obstipatie gehad, toen kwam een diagnose, de juiste hulp en medicatie en ander kind. Daar genieten we nu iedere dag van, wat een verlichting! Zindelijk worden, dat mag hij zelf aan gaan geven. Ons kind is niet lui en ik heb altijd een goed vertrouwen.
Zoontje was 3,5. Binnen 2 weken. Op ZIJN initiatief. Daarvoor echt nog niet aan toe (in het half jaar daarvoor misschien af en toe 1 plasje toevallig op het potje, maar verre weg het grootste deel in de luier hoor. En poepen had ie daarvoor nog nooit op de wc gedaan, vond ie eng). Net voor zn verjaardag werd ie ook s nachts zindelijk, dus met 4 jaar compleet. Ook van de een op de andere dag (nacht ). En ik zat ook al vanaf 2,5 jaar in de zenuwen, hihi Nergens voor nodig geweest dus. Ik hoop dat het bij jou ook zo'n verhaal wordt. Vast wel!
Mijn zoontje was ook 3,5. En rond de 3 jaar ook gedoe met verstopping. Hij zat aan de movicolon van 2j6m tot 3j2mnd met af en toe een weekje of 2 niet. Ik deed na zijn 3e verjaardag eens per maand een oefendagje. Hij gaf verder niks aan, natte luier kon hem ook niet schelen, dus dan maar op mijn aangeven. elke maand was het aan het eind van de ochtend al duidelijk dat het niks zou worden, hij voelde het niet, en het vies worden deed hem ook vrij weinig.. Met 3,5 had hij het opeens door. Die donderdagochtend dus doorgezet en die dag 3 ongelukjes, vrijdags nog 2 ongelukjes. zaterdag naar kinderboerderij met luierbroekje (is bijzonder onderbroekje ), maar gaf het daar ook duidelijk aan. En toen waren we erdoor. Hij was toen dus in een paar dagen goed zindelijk. Maandags op het KDV wilden ze het niet geloven, maar toch de hele dag netjes op de wc. die dag nog met luierbroekje, en woensdags ook zonder. En 3 maand later was hij 's nachts ook zindelijk. Toen was ik de luier vergeten en was hij droog, daarna dus niet weer nat geweest 's nachts..
colin ben ik nu aan het proberen zindelijk te krijgen, niet zo zeer omdat ik dat graag van hem wil (over 6 mnd is ook goed) maar omdat zijn luiers (mt. 6) te strak gaan zitten om zijn heupen en striemen vormen. dus we proberen het zo af en toe gewoon. Ik vind haar dus helemaal niet zo laat, kleine meid van mijn vriendin is 2 mnd ouder als onze moppies die is ook net 1,5 week overdag zindelijk. er zit nog een zomer aan te komen en dan kan je ze zo makkelijk in hun nakie laten lopen achter het huis en zo elk half uur op een potje zetten. komt wel goed.
mijn dochter is ook pas zinderlijk ze was toen 3 jaar en 4 maand maar wel in 1 week. 's nachts nog niet maar daar ga ik ook binnenkort mee bezig, om te proberen. Heb het met stickers gedaan en dat vond ze heel leuk. eerst lukte het haar niet, toen heb ik gezegt druk je hand eens weg en nu je voet en nu je plasje toen vond ze het wat minder moeilijk.
Hier ook 1 van 3 jaar en 1 maand, precies hetzelfde verhaal als jij. Wij wachten tot na de geboorte van haar zusje en hopelijk pakt ze het dan goed op. Ondertussen lees ik graag mee
hier ook overdag. Snachts vind ik helemaal nog niet intressant. Hij heeft alweer een luier aan (5 uur zonder luier geweest vandaag) , voelt het gewoonweg nog niet goed aan, af en toe proberen we het weer, over een aantal weken doen we dat weer.
pfff, hier nog een dame die nog niet zindelijk is met 3 jr en 8 mnd. ik herken veel in je verhalen van het niet durven. de drempel is bij mn dochter ook zoooooo groot. ze durft/wil niet/bang om het niet te kunnen. ze heeft wel geteld 1x op het potje geplast, sindsdien nooit meer. al van alles geprobeerd maar tot nu toe zonder succes maar wel een kind die in paniek raakte/echt niet wilde ect ect. kortom nog 4 mnd te gaan en dan moet ze toch wel zindelijk zijn overdag!! we zullen zien of ze er toch nog zelf mee gaat komen en anders gaat over 3 mnd echt de luier uit en krijgt ze hem echt niet meer om overdag.
Mirjam, we zijn hier eerst ook begonnen om met kleren aan op de dichte wc te zitten.. Dat echt goed belonen (geloof een sticker per keer, en na 3 stickers al een cadeautje, een kleurboek of paar stiften van een euro. Dat dan 2/3 keer en de volgende stap). Daarna met kleren op de verkleiner, toen alleen met luier op de verkleiner etc.. Dat hebben we verder onafhankelijk van het zindelijk worden gedaan. Toen hij met blote billen op de wc zat, was hij nog niet zindelijk.
Hier is mijn zoontje nu net een week zindelijk overdag. Hij is bijna 3,5. Hij was al eens bijna zindelijk, en toen wilde meneertje ineens niet meer. Nou, prima! Steeds niet gedwongen. Maar hij bleef ons uitproberen.. Lekker in luier poepen! Vervolgens stond ie langs mij te poepen in zijn broek.. En dit terwijl wij nergens mee bezig waren. Ruim een week geleden was de maat vol hiermee bij ons. Ik en zijn vader zeiden: Zo vanaf vandaag krijg je een onderbroek aan want je bent een grote jongen! Nee ik wil niet zei hij! Nou, dan ruimen we je speelgoed wat je het leukste vind maar op! Dat wilde hij niet natuurlijk, en nu is hij zindelijk sinds een week en hij doet het supergoed! Als hij 2 weken zindelijk is, mag hij een mooi kadootje uitzoeken. Hier is het dus een ander verhaal, meneertje wilde gewoon steeds winnen met zijn dwing gedrag.. Nou, dus niet!
Jelle was ook 3,5 toen hij zindelijk was. In een week tijd, dag en nacht. Daarna ook amper ongelukjes gehad, hooguit 2x een nat bed omdat hij niet snel genoeg wakker werd. Ik heb ook het initiatief van hem uit laten komen en geen "training" gedaan. Jitte is nu net 3 en heeft ook nog geen interesse. Haar laat ik ook maar gewoon. Ze gaat nu wel elke avond op het potje zitten voordat ze onder de douche gaat, maar er gebeurt nog niks. Scheelt ook dat ze echt geen hekel heeft aan een vieze luier, als ik niks zeg loopt ze zp 2 uur rond in een dikke poepluier...
Zoon was ook al ruim 3 toen hij echt ging oefenen met zindelijk worden. Zo laat is dat toch helemaal niet? Bij de eerste poging ging het niet goed, ook tranen met tuiten als hij in z'n broek geplast had. Toen weer een poosje luier om dus. Maandje later weer geprobeerd, met hem over gepraat, boekjes over gelezen (Bobbi op 't potje - nu de favoriet van zijn zusje van 2 die erg vlot is met zindelijk (willen) worden vind ikzelf). En nu ging het wel goed. Wel eens een ongelukje natuurlijk, maar steeds vaker een hele dag droog. Poepen op de wc heeft wat langer geduurd, dus we deden hem 's avonds een luier om zodat hij daarin kon poepen. Toen hij dat ook op de wc kon, werd hij ook ineens nacht-zindelijk. Volgens mij was hij toen 3 jaar en 5 maanden. Ik vond hem helemaal niet laat, al zag ik ook wel dat er andere kinderen waren die al veel eerder zindelijk waren.
mijn oudste is 3 jaar en 10 maanden bijna en sinds 2 weken helemaal zindelijk. we waren er al meer dan een jaar mee bezig maar het interesseerde haar gewoon nog niet. ze kon het wel want ging al een jaar af en toe naar de wc maar zonder luier ging het acuut mis. maar nu was het ook in 2 dagen gepiept. ze moeten er dus zelf gewoon klaar voor zijn en hier hielpen stickers en lollies en weet ik wat meer daar niet bij