Peuterspeelzaal dilemma, starten met 2 jr of iets later?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ikkie97, 24 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.007
    4.015
    113
    Even wat meningen nodig;
    Ons zoontje wordt half oktober 2 en zou dan naar de peuteropvang mogen. Belangrijk vinden wij (onze kinderen gaan niet naar een kdv) en voor hem ook leuk.
    Maar wanneer laten we hem starten? Onze oudste is van eind mei en omdat het nog maar een week of 4 tot de vakantie was daarom na de zomervakantie begonnen op de psz, dus met 2 jr en 3 mnd.
    Wanneer zoontje na de kerstvakantie zou beginnen heeft hij diezelfde leeftijd. Maar hij kan ook direct na de herfstvakantie starten. Dan komt hij wel in een drukke periode met st maarten, sinterklaas en kerst. En uiteindelijk zullen die paar weken niet veel uitmaken. Aan de andere kant, hij is nummer 2 dus al veel meer gewend aan andere kindjes (zus, buurmeisje, neefjes) en ik merk nu al dat hij het erg interessant vindt op de psz als hij meegaat zijn zus weg te brengen, ik zou hem er zo achter kunnen laten denk ik. Daarnaast is de kans aanwezig dat hij gezien zijn verjaardag, minder dan 2 jaar zal kleuteren en in dat kader zou hij van mij best 2 extra maandjes psz mogen. Het is misschien erg ver vooruit kijken, maar ik neem graag alle argumenten mee ;)

Wie heeft advies, of ervaring met een oktoberkindje wat moest starten op de psz in de drukke nov/dec periode?
    Wat zouden jullie doen en waarom?

2. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Ik zou gewoon kijken of je zoontje er nu aan toe is of niet. Dat is per kind verschillend. Verder denk ik niet dat het uitmaakt qua drukte van de feestdagen of dat hij eventueel iets mist wanneer hij korter kleutert.
    Mijn dochter is ook van half oktober en op de basisschool houden ze herfstkindjes gewoon in groep 1 na de zomervakantie. Dan kijken ze in de 3 maanden erna of ze eraan toe is om in januari alsnog naar groep 2 overgeplaatst te worden..of nog niet. Dit alles in overleg met de ouders.

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.007
    4.015
    113
    Dat is een beetje het probleem, of hij er nu aan toe is doet er niet zoveel toe want het is nog meer dan een half jaar voordat hij 2 wordt.
    Maar ik moet hem nu wel aanmelden om zeker te zijn van een plek.

Ik weet wel hoor, dat die paar maandjes meer of minder psz of kleuters echt het verschil niet gaat maken, maar ik zoek naar een argument om hem in oktober of juist in januari te laten starten ;)

4. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Ja dat snap ik. En ik zeg dat dat argument is om naar je zoontje te kijken. Je kunt niet in de toekomst kijken, maar je hebt waarschijnlijk wel al een verwachting naar aanleiding van hoe hij nu is. De rest doet er in mijn ogen niet toe, dus daarom draag ik dat niet aan als argument. ;)

5. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Gewoon laten gaan. Onze jongste begon de eerste keer maar heel even te jammeren toen ze merkte dat ze echt mocht blijven. Juf leidde haar af en niets meer aan de hand. Vanaf de tweede keer ziet ze me amper nog staan en gaat ze meteen haar gang. Ze vindt het zoooooo leuk. Is begonnen de week voor een weekje vakantie. Geen probleem geweest.

Aanmelden is altijd zsm.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Bij mijn oudste had vanaf 2 gekund, ik denk dat dat prima zou zijn gegaan. Er was helaas pas plek toen ze ruim 2,5 was.
    Maar de jongste is heel anders, ze is nu bijna 20 mnd dus nog geen 2, maar ik zie het bij haar totaal niet voor me dat ze al op de psz zou rondhobbelen 4x per week. Nu is het beleid hier aangepast en starten peuters pas met 2,5 ipv 2. Voor mijn jongste zeker beter!

7. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Ik vind met 2 beginnen echt vroeg. Niet voor niets hanteren veel psz de grens van 2.5 jaar. Zou dus wachten tot iig januari.

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.507
    10.411
    113
    Onze uk is bijna 2 en ik zie hem er nog niet lopen, aangezien ze nog tijd genoeg hebben vinden wij 2.5 ook ruim voldoende. Gaat niet naar de kdv.

Oktober kinderen gaan door naar groep 2 als ze echt goed zijn anders blijven ze in groep 1. Zou daar dus niet naar kijken aangezien je niet weet hoe het zal gaan.

Na de feestdagen geeft wel mee rust.

9. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier beiden rond 2,5 jaar begonnen. Met 2 jaar spraken ze overigens allebei ook nog erg weinig en persoonlijk vond ik het wel belangrijk dat ze iets duidelijk konden maken. Verder vond ik ze nog erg jong met 2 jaar.

Maar het is eigenlijk een persoonlijke keuze.

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.007
    4.015
    113
    Mijn gevoel zegt januari, vroeg genoeg.
    Maar vind het zo lastig vooruit kijken, ze kunnen zo ontwikkelen in een half jaar.
    Vandaag ging hij zo trots op het stoeltje zitten boekje lezen bij mijn ouders, echt zo'n grote vent al. Maar aan de andere kant, hij kan nog niet 10 tellen zitten luisteren naar een verhaaltje, hij is echt van het bladeren, dingetjes aanwijzen wel, maar dan hoppakee weer weg.

Ik denk dat we hem per januari opgeven. Mocht hij nou echt in oktober al staan te popelen, kan ik altijd vragen of er wellicht toch nog eerder een plekje vrij is.

11. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    Kijk vooral naar je zoontje. Voor mijn dochter was de periode met sint kerst etc te overweldigend en dat is niet goed gegaan.

12. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Ik zou even wachten; ik vind 2 best jong en de periode van de feestdagen is inderdaad heel druk voor die kleintjes.

13. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Mijn oudste is bij toeval met 2 jaar gestart, had hem eigenlijk pas met 2,5 jaar willen laten starten, maar er was bij toeval een plekje vrij en het vooruitzicht was dat wanneer we dat plekje niet aangrepen hij waarschijnlijk pas met 3 jaar zou kunnen ivm de vele kinderen op de wachtlijst (die nog net geen twee waren dus nog niet voor het vrije plekje in aanmerking kwamen). Was echt een gelukje dus, maar zoonlief vond het maar niets, ging echt niet met plezier de eerste maanden. Met de tweede had ik dus ook zoiets, met 2,5 jaar is vroeg zat, echter was mijn jongste er met twee jaar wel aan toe, hij wilde graag ook blijven wanneer we zijn broer wegbrachten. Net voor zijn tweede verjaardag heb ik dus maar gebeld en gelukkig hadden ze nog plek.

14. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Het verschilt denk ik per kind. Mijn zoon is in januari begonnen na de kerstvakantie. Hij was toen net 2 geworden en hij vind het geweldig!
    Hij gaat 4 dagdelen.

15. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dl (2,5) is deze week ook voor het eerst naar peuteropvang geweest (halve dag, 5 uur), ging hartstikke goed! Ze was niks gewend, altijd thuisgeweest. Maar ze vond het helemaal leuk. Medewerkers waren ook blij met haar. Helemaal niet gehuild, leuk meegedaan, goed gegeten etc. Echt fijn!

16. Zonnetje3

Zonnetje3 Niet meer actief

Ik zou echt kijken naar je kind en de betreffende PSZ.

Hier een PSZ vanaf 2,5 en die kindjes zijn echt wel verder dan een kindje van net 2. Daarnaast heeft mijn dochter haar middag slaap echt hard nodig. Ik zou om deze redenen dus niet kiezen voor vroeg starten.

Maar bij andere kindjes en PSZ kan het heel anders zijn! Uiteindelijk blijft de start altijd even spannend met hoe ze erop zullen reageren.

Ik zou dus echt zeggen volg je eigen gevoel hierin.

Deel Deze Pagina