Ervaringen mindfulness

Discussie in 'De lounge' gestart door Sleepless, 31 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik las in een ander topic over enkele dames die een mindfulnesscursus hebben gedaan. Ik denk dat het ook iets voor mij zou zijn; druk leven met kids, werk, opleiding etc waardoor ik zelfs op de relaxmomenten moeilijker kan ontspannen. Als ik de kids naar bed breng, natuurlijk een en al getreuzel en voel ik irritatie opkomen terwijl er op dat moment eigenlijk geen haast is. En natuurlijk dat continue 'mama mama mama' gedurende de dag. Op sommige dagen word ik er gek van :D

Ik zit verder prima in mijn vel, ben gelukkig met mijn kids, vriend, werk en mezelf, behalve dan het stukje kunnen ontspannen en soms minder kunnen hebben van de kids. Daar wil ik graag vanaf. Dus ik zou graag van mensen die zo'n cursus hebben gevolgd horen wat de ervaringen zijn. Helpt het echt? En kost het veel tijd om je zaken eigen te maken die erbij komen kijken? Ik zag ook een cursus 'mindfulness opvoeden'. Heeft iemand hier ervaringen mee? En is het dan handig om eerst zelf een basiscursus mindfulness te doen of leer je dat ook tijdens die cursus mindfulness opvoeden? En tot slot, iemand nog goede tips om zo'n cursus te volgen in Eindhoven?

Alvast bedankt!

2. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

Ik heb zelf een individuele cursus van acht weken gevolgd een aantal jaar geleden en oefen nog steeds minimaal drie keer per week. Mij heeft het veel opgeleverd, maar het is wel een investering. De eerste weken ben je dagelijks aan het oefenen en ik weet nog dat ik het vreselijk vond. Na een paar weken viel het kwartje en begon ik het steeds fijner te vinden. Het is wel iets wat je bij moet houden, maar het kan je ook heel veel kan opleveren. Inderdaad meer rust en meer in het hier en nu zijn. Ik heb de neiging om te snel in mijn hoofd te zitten en voerde vroege complete gesprekken met mijzelf in mijn hoofd :). Zwaar vermoeiend was dat en daar ben ik inmiddels helemaal vanaf.

Ik ben nu toevallig een boek aan het lezen over mindfulness en opvoeding. Interessant, maar ik zou daar geen aparte cursus voor hoeven te volgen. Het is vanuit een boek makkelijk toepasbaar als je al bekwaam bent in mindfulness.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Ik volg een cursus uit een boek met geleide meditaties op mp3, ideaal omdat ik op die manier zo vaak kan oefenen als ik wil, in mijn tempo. Ik heb er ongelooflijk veel aan! Het geeft echt meer rust, maar daarnaast ook heel veel meer; ik ben geduldiger, leef bewuster, ben opener, heb geen angsten meer (ben bekend met angststoornissen), voel me veel energieker en gezonder.

4. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Bedankt voor jullie reacties! Oneglooflijk dat het zoveel voor iemand kan doen zeg, fijn om te lezen dat het dus echt zo'n positief effect kan hebben. Ik zie wel een beetje op tegen de investering, zoals jij zei Rabarber, en moet echt even nagaan of dat nu past met al mijn studie-uren... Aan de andere kant, is het juist misschien nu een goede investering.. En ben er wel aan toe, me steeds niet zo gehaast voelen ;). Bedankt meiden!

5. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.188
    1.749
    113
    Die via MP3 klinkt goed! Waar is die te vinden?

6. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

Het is een investering waar je de rest van je leven plezier van kan hebben ;). Juist in drukke periodes heb ik er veel profijt van. Ik heb dat moment echt nodig om even stil te staan bij alles wat er in mijn lijf gebeurt, want anders hol ik verder als een kip zonder kop en leef ik echt op de automatische piloot. Ik word daar geen leuker mens van...

Het is mijn ervaring dat ik de eerste periode helemaal niks vond. Ik moest ongeveer vijf keer per week drie kwartier oefenen en ik zat mij continue te irriteren aan de slome stem op mijn oefencd. Na een paar weken was het geen investering meer en vond ik het oefenen fijn. Zelfs de stem klonk nu prettig. Mijn collega vond het trouwens direct fijn, dus ook dat kan.

Deel Deze Pagina