Wij zouden graag in de (nabije) toekomst meer landelijk willen gaan wonen en zijn ons alvast een beetje aan het oriënteren. De belangrijkste vraag is daarbij; waar? Mijn man zou het liefst een oude woonboerderij met een flinke lap grond willen kopen (indien betaalbaar, dus waarschijnlijk een opknap project). En ik zit wat minder te springen om (o.a.) afgelegen te zitten met 3 jonge kinderen; die moeten ook naar school, clubjes, speelafspraakjes etc. Vaak zit zo'n "afgelegen" huis aan een 60 of zelfs 80 km weg en is dat ook gelijk de enige weg om je te kunnen verplaatsen (verder weiland). Ik vind dat niet veilig. Ook bij ziekte of iets dergelijks, kun je niemand even om hulp vragen. We zoeken dus een beetje een middenweg. Dus mijn vraag is; waar kun je nou het beste "landelijk" wonen? Zijn er hier mensen die zelf op een fijne plek wonen of mensen kennen die daar wonen? En zo ja, waar is dat en wat ervaar jij als voor- en nadelen? Dank alvast voor het meedenken!
Hekelingen? Weet niet of dat nog binnen 15 km is Ik woon zelf in Spijkenisse net aan de rand van Hekelingen (5 minuten lopen van mijn huis en ik sta er). Rustig dorpje, veel rust en weilanden te vinden, maar goed bereikbaar per auto, fiets en bus en dichtbij Spijkenisse en het grote winkelcentrum, metrostation, meerdere middelbare scholen, sportverenigingen, eigenlijk alles wat je nodig kan hebben. Als ik het geld had verhuisde ik een kilometertje opzij en ging ik er ook wonen. Heel leuk dorpje vind ik zelf
Heerjansdam of Barendrecht (oude gedeelte). Heerlijk rustig en toch sta je binnen 15minuten in het centrum van Rotterdam
Je kunt ook een beetje richting Gouda/Zoetermeer gaan, Gouda Goverwelle, Haasdrecht, Waddinxveen, Moerkapelle, etc.
De hele Hoeksche Waard is fantastisch. Wij zijn er vorig jaar naartoe verhuisd en alles is hier gewoon goed geregeld. Grote scholen, winkels, genoeg clubjes enz. Fijne mensen zijn hier ook standaard, weinig stress en dat merk je aan alles.
Barendrecht(het meest dichtbij) Pijnacker/Bergschenhoek/Berkel en Rodenrijs (wel verder weg) Hoekse waard Zelf woon ik in Oostvoorne, Oostvoorne, Rockanje (en alles daar in de buurt) is ook erg mooi en landelijk met veel grond (ook wel iets verder weg dan 15 km).
Zevenhuizen Nieuwerkerk a/d IJssel (aan de dijk zit je vrij landelijk) Moordrecht heb je ook een gedeelte in de polder Capelle aan den IJssel (omgeving Bermweg)
Hoeksche Waard inderdaad. Oud-Beijerland, Strijen, 's-Gravendeel... Beetje in die hoek? Dat is echt vlak bij Rotterdam en ook echt landelijk.
Hoeksche waard inderdaad. Zitten we nu ook te neuzen. Mijn man heeft een opknappertje bij Piershil gezien. (Maar dus wel met eerder genoemde nadelen.) Waar zitten jullie als ik vragen mag? Goed om te horen dat er over het algemeen fijne mensen wonen. De mentaliteit en sfeer tellen heel erg mee.
Wij wonen nu in een (redelijk) nieuwbouwwijk. En het heeft zeker heel veel voordelen, maar we voelen ons niet op ons plaats.
Ik zie verder een paar goede nieuwe tips! Ik ga eens even rondkijken. Andere tips/info/adviezen zijn altijd welkom!
Krimpen aan den ijssel, Bleiswijk, Bergschenhoek is betaalbaar. Stuk duurder nieuwerkerk aan den ijssel, moordrecht, Moerkapelle, zevenhuizen. Als je een goedkope opknapper wil moet je even zoeken op rijksweg moordrecht. Dit is hem Boerderij op zichtlocatie Rijksweg 9 te Moordrecht
Alblasserwaard kun je ook echt landelijk wonen. Wij wonen zelf in Ridderkerk en dat bevalt ook prima. Wel in een rijtjeshuis, maar ik kijk op de dijk met schaapjes, vlakbij de nieuwe Maas. Ik ben opgegroeid in Poortugaal, ook vlakbij Rotterdam en toch nog een dorp. Maar daar zal een woonboerderij lastig worden, dan kom je denk toch iets verder: Hoeksche Waard, Alblasserwaard, Krimpener Waard enzovoorts. Daar is dat waarschijnlijk wat meer betaalbaar.