Opgelicht door 'goede' vriend. Wat kan je nog doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Warboel, 2 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Natuurlijk wel. Hij "leent" geld omdat er geen geld betaald zou zijn om werknemers te betalen. Dit geeft hij niet terug maar koopt er vervolgens zelf goederen voor. Dan heb je gewoon Oplichting. Het onder valse voorwendselen afhandig maken van gelden die toebehoren aan een ander. Gewoon aangiftewaardig.

Paardenbloem vindt dit leuk.
  2. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Als hij een stacaravan ervan hebt gekocht, dan zou ik die claimen.
    Dan kan je die verkopen, dan heb je al een deel vh geld terug.

Gewooniemand, GossipGirlxoxo en Ysabella vinden dit leuk.
  3. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Als het zo is gegaan zoals ik begrijp heeft hij deze persoon geen geld geleend door geld te geven zodat hij de onderaannemers kon betalen maar heeft hij zelf de onderaannemers betaald en de rekening daarvoor gestuurd naar deze persoon. Die betaald de rekening nu niet.

4. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Als dat het geval is wordt het inderdaad lastig. Oplichtingszaken zijn altijd lastig. Er moet sprake zijn van een oogmerk om zichzelf voordeel te genieten, dat is er.

Er moet sprake zijn van listige kunstgrepen , dat is er niet..

Of

Sprake zijn van een een samenweefsel van verdichtsels. Dat is lastig als er alleen is gezegd: kan je het voorschieten, ik betaal het terug. Een enkele leugen is niet voldoende. Maar stel dat hij diverse leugens verzint om de man van TS te bewegen toch afgifte van het geld, dan heb je wél oplichting.

Het is lastig te bewijzen en vaak worden het civiele zaken ipv strafrechtelijke zaken.

WhatsApp fraude etc is wel Oplichting omdat de oplichter een valse hoedanigheid aanneemt maar dat is in deze casus ook niet het geval.

Dus als het idd zo is zoals jij stelt valt er inderdaad niet veel te doen op strafrechteljjk gebied. Er moet goed gekeken worden naar de kansen in dit verhaal en op die wijze kan er wel of geen aangifte gedaan worden.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Dat dacht ik ook eerste instantie...

6. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Je kan aangifte doen, helaas weet ik uit ervaring dat er weinig mee gebeurd. Wel kan net jouw aangifte degene zijn, omdat het er zoveel zijn wel een onderzoek ingesteld gaat worden.

Verder zou ik er geen energie meer instoppen, je krijgt er niets van terug en het is alleen maar negatief gedoe.
    Natuurlijk zou ik wel laten weten in de branche dat deze meneer op de zwarte lijst staat.

7. AliceBlue

AliceBlue Actief lid

13 feb 2020
    107
    49
    28
    Vrouw
    Dit dus. Of met een paar vrienden komen koffiedrinken.

Whysteria vindt dit leuk.
  8. Zomerbloem

Zomerbloem Fanatiek lid

19 mrt 2018
    2.122
    2.577
    113
    Vrouw
    Ik had het geld zelf wel teruggehaald.. :|

Oke niet zelf, maar laten doen:roflmao:

Hopelijk krijgen jullie het geld terug!

Shay25 vindt dit leuk.
  9. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.900
    5.215
    113
    Home
    Ik zou hun naam en alles overal op internet neer zetten
    Ik zou ze echt het leven zo zuur mogelijk proberen te maken want ik denk niet dat je je geld op een eerlijke manier terug krijgt

10. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Helaas heb je daar onder aan de streep vooral jezelf mee. Smaad en laster worden relatief zwaar bestraft in NL.

11. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.253
    1.011
    113
    Zuid-Holland
    Ik zou het neerleggen bij de officiële instanties, ook al levert dit misschien concreet weinig op en daar zou ik het bij laten.
    Vriendschap is voor altijd voorbij. Mensen die zo misbruik maken van anderen zou ik absoluut in mn leven willen hebben. En ik zou hen niet zwart maken overal, daar zou ik echt boven willen staan.
    Loslaten geeft je zelf het meeste rust, onrecht zal zo vaak blijven bestaan. Daar kan je toch niet tegen op.
    Incasso bureau, politie, laat hun de klus maar klaren!

Deel Deze Pagina