Dat is wel fijn dat de huisarts van haar situatie afweet. Ik hoop dat jullie samen met haar tot een oplossing kunnen komen. Het is in ieder geval al een stap dat ze zelf ook inziet dat het niet goed gaat. Bij mijn schoonmoeder is dat niet het geval. Ze heeft niet aangeboren hersenletsel door een ongeluk een aantal jaren terug en sindsdien is het echt achteruit gegaan met haar. Ze is ook al wat op leeftijd (70+) maar ze ontkent dat er iets mis is of dat ze niet meer goed voor haar zelf en het huis kan zorgen. Terwijl er onlangs nog best iets heftigs is gebeurd, dat ontkent ze ook. Maar goed, man is enig kind dus alles komt op zijn schouders en hij denkt dat de huisarts niets kan doen Terwijl ik zoiets heb; probeer het gewoon.
Mijn tip is dat 1 van de kinderen mee gaat naar de huisarts. Ik kan je moeder natuurlijk niet inschatten maar neem je b.v mijn oom, die speelt mooi weer bij de huisarts, verteld gewoon doodleuk dat hij elke dag een flinke wandeling maakt terwijl hij hele dagen in zijn stoel zit.
Ik heb even voor je nagekeken. iPhone heeft geen “terug naar fabrieksinstellingen”. Je hebt “stel opnieuw in” en dan kun je kiezen voor “herstel alle instellingen” en dat is geblokt. Moet je dus de code voor invoeren die wij hebben ingesteld. Je hebt ook nog “wis alle inhoud en instellingen”. Dat kan wel, maar dan ben je echt álles kwijt en moet je opnieuw met je AppleID enzo.
Ik denk persoonlijk dat het ze niet eens zozeer om te iPad zelf te doen is, maar dat als ze die in handen hebben ze veel makkelijker bij al je (bank)gegevens kunnen.
Even nog inhaken op simpelere telefoon, denk niet eens dat dat de oplossing is. Ze kunnen ook heel simpel zeggen dat ze haar bankpas moet inleveren inclusief code zo gebeurt deze soort oplichting ook. Wat je evt ook kan overwegen is vragen of je man bijv ook toegang mag tot de bank en een pasje zodat je kan helpen. Vervelende gewoon is dat dit soort mensen echt gewiekst zijn en ze precies weten bij wie ze dit moeten doen. Je kan het soms bij hele kwetsbare gewoon niet voorkomen. Maar idd brieven ophangen met niet open doen voor vreemde of als mensen bellen over je bankrekening bel eerst ons etc.
Als die er nog op staan. Dat zou voorkomen worden met het kinderslot toch? Dan is de telefoon zelf de enige winst. Loopt alsnog snel op in de kosten.
Ik heb een tijdje terug vanaf mijn telefoon (ouder/beheerder) de telefoon van mijn zoon terug kunnen zetten naar fabrieksinstellingen.Het kon niet met de telefoon van mijn zoon dus als de telefoon meegenomen zou worden dan kan de ouder/beheerder hem van een afstand terug zetten en daarmee alle gevoelige info wissen.
Wat naar Ja een deel van jezelf verliezen kan veel doen met een mens. Ergens maar goed dat mijn moeder zo extreem gelijk ging en wel hulp moest zoeken omdat ze andere naar de crisisdienst moest. Ze was ook van de psycholoog onzin want ik weet wel hoe het moet. Maar ze werkt nu wel aan rouwverwerking. Heeft zelfs papa's grafsteen zelf gemaakt en gaan we binnenkort brengen. Ik ga nog met haar een naamplaatje maken. Ze gaat haar demonen nu aan. Je kan iemand niet dwingen tot rouwen en rouwverwerking maar o wat zou je dat graag willen. Dat ze hun hart even.goed kunnen luchten ipv wegstoppen Wij hebben het zo nu dat ik haar internetbankieren regel. Ze heeft geen idee hoe ze geld moet overmaken. Dat hou ik graag zo. Ik ben ook gemachtigd voor meerdere dingen. Ze is gelukkig snel wantrouwig (mijn vader trapte eerder ergens in) dat scheelt. Camera komt ook nog bij haar voordeur. Gelinkt aan telefoon van mijn man
Zeker kan de huisarts iets doen. Die kan bij grote zorgen omtrent eigen veiligheid wel stappen zetten. Bijv inschakelen van bemoeizorg of Veilig Thuis. Uiteraard na zelf geprobeerd te hebben het gesprek aan te gaan of de POH in te zetten bijvoorbeeld.
Wat mij trouwens te binnen schiet maar ik weet niet of jullie/ je schoonmoeder daar wat mee kan In onze kerk (katholiek) krijg je bij het overlijden van een partner een “ maatje” aan je gekoppeld (als je dit wilt) Die komt elke maand ( of vaker wanneer iemand dit wil) om te praten, koffie te drinken maar ook echt gericht op rouwverwerking. het zijn vrijwilligers met een cursus mijn schoonvader heeft er toen veel aan gehad weet niet of dit bij jullie ook zo is ? Via kerk ( als jullie een geloof hebben) of via maatschappelijk werk
Ik ga het nog eens aan hem voorleggen. De band met zijn moeder is niet echt goed, ze is ook heel eigenwijs, maar er komt toch een punt dat ze écht hulp nodig gaat hebben. Of ze het daar nu mee eens is of niet.. ik wil ook niet wachten tot het echt een keer mis gaat.
Wat hier heel goed werkte was dat de huisarts thuis kwam, dan kon moeders ook geen goed excuus bedenken om af te zeggen. En ze stelde zich thuis kwetsbaarder op dan ze op de praktijk zou doen. Dus dat kun je ook nog voorstellen. Als je het goed uitlegt naar de huisarts toe, is dat vast geen probleem.
Inmiddels een hoop gebeurd. Praktisch: man heeft een nieuwe Betaalrekening geopend en heeft pasje van andere betaal- en spaar in beheer. Nieuwe telefoon wordt aangeschaft zonder internetbankieren. Nieuwe digi-d aangevraagd en nieuw IDbewijs. Er is maar 50 euro van de rekening afgeschreven gelukkig en Ipad en tel zijn uiteraard weg. Maar de grootste winst zit hem in het besef bij schoonmoeder. Ze was diezelfde avond nog heel verward en begreep niet goed wat er gebeurd was. Of ze haar tel en ipad nog terug kreeg etc. Nog geen besef van de oplichting terwijl man daar de hele middag heeft gezeten om alles te regelen. De dag erna al meer besef en ook dat ze het gewoon in haar eentje allemaal niet gebolwerkt krijgt. Man is toen al wat 'strenger' geweest en heeft gezegd dat ze hulp moet accepteren. Afgesproken dat alle drie de kinderen bij haar langs zouden gaan afgelopen zaterdag. Ze vond het heel fijn, ze aanvaarde alle hulp en erkende alle problemen. Aanstaande dinsdag gaan de kinderen samen met haar naar de huisarts en vanuit daar verdere stappen ondernemen. Ze ziet gelukkig nu in dat het niet langer zo kan. Staat los van de oplichting, maar dit was wel een mooie opening om er verder op door te gaan. Hopelijk komen we ergens en zal ze weer meer de oude worden. Ik gun het haar dat ze wat gaat verwerken.
Inmiddels bij de huisarts geweest. Ze wordt als eerste stap doorverwezen naar een neuroloog. Te jong voor geriater. Stap twee is psychisch, dat wordt de moeilijkste natuurlijk (er vanuit gaande dat er neurologisch niets aan de hand is).
Mijn schoonmoeder had geregeld dat ze elke mnd contact geld kreeg van de bank, dat was een service van de bank, zodat ze altijd contant geld in huis had voor als iemand boodschappen voor haar deed etc Misschien ook nog een optie?
Als ze gezond is verklaard, kan een ouderen psycholoog wel fijn zijn. Is vanaf 65 vaak aan te raden. Juist omdat ze vaak mensen zien die kampen met verlies en alleen zijn/kwetsbaarder zijn