Brief deurwaarder, maar nooit rekening ontvangen

Discussie in 'De lounge' gestart door Salsera, 16 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Salsera

Salsera Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.193
    175
    63
    NULL
    NULL
    Vandaag kreeg ik een brief van de Landelijke Associatie van Gerechtsdeurwaarders met verzoek tot betaling van een rekening inclusief rente en buitengerechtelijke kosten. Er staat niet duidelijk waar de rekening van is, maar ik kan het er op zich wel uit afleiden. Maar.... ik weet 1000% procent zeker dat ik daar nooit een rekening, laat staan een (of meerdere) herinnering(en) van heb ontvangen.

Nu ben ik het er dus niet mee eens dat ik bijkomende kosten moet betalen. De originele rekening wil ik natuurlijk gewoon betalen, maar de extra kosten wil ik niet voor opdraaien. Vind het ook buitensporig, want het is een rekening van €20 en de extra kosten zijn ruim €40 :$ Ik ga straks de deurwaarder even bellen (zijn pas vanaf 14 uur weer ter bereiken), maar nu wil ik weten wat mijn rechten zijn. Ben ik verplicht om de extra kosten te betalen, terwijl ik nooit een rekening heb ontvangen? (En ja, ik weet ook wel dat ik had kunnen bedenken dat ik een rekening hoor te ontvangen na een consult maar soms vergeet je dat soort dingen.)

2. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Kijk je uit dat het niet zo'n hoax brief is. Momenteel krijgen veel particulieren en bedrijven post van deurwaarders die niet bestaan of van rekeningen die niet bestaan

3. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik zou als ik jou was eerst alle stukken opvragen waaruit blijkt om welke rekening het gaat en kopieën van de herinneringen/aanmaningen.

Bovendien zijn er voor zover ik weet regels mbt de hoogte van extra kosten die deurwaarders mogen rekenen, maar ik weet zo niet wat die regels precies zijn.

Edit: Check deze link Nieuwe regeling buitengerechtelijke incassokosten Ik zie hier overigens wel staan dat voor hele kleine bedragen een minimum aan buitengerechtelijke kosten geldt van € 40,--.

De hoogte van de kosten
    De nieuwe regeling bepaalt dat de incassokosten maximaal een bepaald percentage van het verschuldigde bedrag mogen bedragen. Dat lijkt eenvoudig, maar vereist wel enig rekenwerk wanneer het om hogere vorderingen gaat.
    Voor vorderingen tot € 2.500,- is het eenvoudig: de incassokosten mogen maximaal 15% van de hoofdsom bedragen. Voor hele kleine vorderingen geldt een minimumbedrag van € 40,-.
    Voor vorderingen hoger dan € 2.500,- gelden voor het gedeelte boven € 2.500,- lagere percentages. In onderstaande tabel zijn de percentages opgenomen.

Staffel %
    € 0,00 tot € 2.500,00 15 % Minimum: € 40,00
    Maximum: € 6.775,00
    € 2.500,00 tot € 5.000,00 10 %
    € 5.000,00 tot € 10.000,00 5 %
    € 10.000,00 tot € 200.000,00 1 %
    € 200.000,00 tot € 1.000.000,00 0.5 %

4. Salsera

Salsera Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.193
    175
    63
    NULL
    NULL
    Volgens mij is het geen hoaxbrief, want ik kan wel bedenken om welke factuur het zou gaan. Ik heb alleen nooit een factuur ontvangen daarvan (consult bij orthodontist). Is het dan ook nog nodig om kopieën op te vragen van de rekening en herinneringen? Ik ga de originele rekening sowieso wel betalen, maar wil gewoon niet de extra kosten betalen. (bedankt trouwens amethist, nu weet ik hoe ze aan die kosten komen)

5. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ja natuurlijk opvragen. Wie zegt dat ze echt herinneringen hebben gestuurd? En indien ze dat wel gedaan hebben, hebben ze dan wel het goede adres gebruikt? Als ze herinneringen hebben gestuurd naar een foutief adres, dan kan je dat mooi gebruiken als argument om geen extra kosten te betalen.

6. Salsera

Salsera Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.193
    175
    63
    NULL
    NULL
    Goed idee, zelf niet eens bij stil gestaan :) Nou, over een kwartiertje maar even bellen dan, ben benieuwd. Ik laat het nog wel even weten.

7. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik zou gewoon even opbellen naar het bedrijf van de rekening en uitleg vragen.

8. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.210
    1.269
    113
    Centrum België
    Vriend heeft het ook gehad, en heeft alles opgehoest... We woonden ergens anders in een grote appartementsblok en de postbode stak de post zo een beetje waar ie zin in had...
    Aangezien het om een aanzienlijk bedrag ging, vroegen we ons wel af waarom het niet per aangetekend schrijven verstuurd werd.

9. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Ik heb ooit hetzelfde gehad, alleen het was voormij onmogelijk te bewijzen dat ik de brief niet had gekregen met de rekening. Ook geen aanmaning of iets

Dus uiteindelijk rekening en kosten extra moeten betalen

10. mamalap

mamalap Niet meer actief

Ja ik heb het ook gehad van het fijne bedrijf feenstra ging over een huurketel in mijn vorige huis die nieuwe bewoners over hadden genomen stond ook in koop overeenkomst.

Nooit rekening gehad ineens incasso bureau of ik even 2495 euro wou betalen. Ik gebeld en gebeld, niks wouden ze eraan doen. Uiteindelijk mijn rechtsbijstand advocaat, die deed 1 brief eruit en toen was het in no time geregeld. Ik heb geen cent hoeven te betalen.

Dus als je twijfelt nooit zomaar betalen even goed uitzoeken!

11. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Is mij vorige week gebeurd. Een brief van het incassobureau. De oorspronkelijke rekening was 16 euro, inmiddels al 50. We kwamen er achter dat de tandarts de rekeningen naar mijn oude adres heeft gestuurd. Waar ik al 3 jaar niet meer woon. Ik heb het meteen betaald. En ga nu mijn verhaal bij de tandarts halen. Maar ik wil eerst dus verder gedonder voorkomen.

12. Salsera

Salsera Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.193
    175
    63
    NULL
    NULL
    Nou, ik heb even gebeld met het deurwaarderkantoor en wat blijkt.... De orthodontist heeft de rekening (en de herinneringen) naar mijn oude adres gestuurd. Waar ik dus al 13 jaar niet meer woon!!! De reden waarom deze brief nu wel goed is aangekomen is, omdat deurwaarders gegevens mogen opvragen in de gemeentelijke basisadministratie. Maar goed, er werd me geadviseerd om alleen de hoofdsom te betalen en bezwaar te maken betreffende de bijkomende kosten. Dat heb ik dus gelijk maar even gedaan.

Heb ook even de orthodontist gebeld en mijn huidige adres is daar dus wel gewoon bekend. (logisch, want dat heb ik ook gewoon netjes opgegeven voor mijn afspraak) De fout lag dus echt niet bij mij en ik denk dus dat de kosten wel worden kwijtgescholden. Zo niet, dan mag de orthodontist ervoor opdraaien. De receptioniste zou alles doorgeven aan de boekhouding, dus als het goed is wordt alles nu netjes geregeld.

In ieder geval bedankt voor de tips :)

13. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier ook es gehad, niet lang na een verhuis.
    Twee keer bij twee verschillende ziekenhuizen. Rekeningen nooit gezien, aanmaningen nooit gezien (terwijl de post dus wel werd doorgestuurd!), maar wel ineens een brief van een incassobureau bij nummer 1 en bij nummer 2 een brief van 't vredegerecht.

Helaas 2 keer de volle pot moeten betalen, want ik kon niet bewijzen dat ik die brieven niet had aangekregen. Alleen als 't ziekenhuis mijn factuur had teruggekregen met "fout adres" ofzo op, dan had ik recht van spreken.

40 euro extra is overigens zowat "het beginbedrag" bij incasso dat ze extra aanrekenen.

Het tweede ziekenhuis wist mij overigens inderdaad te vertellen dat zij geen adressen mogen opzoeken, maar dat ze dat dus doorgeven aan de rechtbank en die mogen dat wel.
    Zij wilden er zelfs een zaak van maken (de datum was al bekend - de brief die ik kreeg was om te laten weten dat mijn "zaak" bij die rechtbank voor kwam op x datum), maar ik heb gewoon direct betaald en de rechtbank laten weten dat ze mij mochten schrappen van de rol.

Was overigens ook behoorlijk vies gezind. Want dat was wel 2 x 40 euro extra (op twee maal een rekening van iets van een 40 euro).

14. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Nou hier dus exact hetzelfde verhaal maar dan met de tandarts. Bedankt voor je reactie, ik weet nu hoe het kan dat de brief van het incassobureau wel over kwam.
    Ook zo raar, ze hebben mijn moeder nog over de rekening gebeld. Ik dacht dat het een andere rekening was die ik al had betaald, dus heb het me niet aangetrokken. Deze andere rekening kwam ook wel op het juiste adres. Ik ben overigens al 5 jaar het huis uit. Toch maar ff bellen morgen met ze.

15. Amy82

Amy82 Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.643
    0
    0
    Deurwaarders mogen alleen in het gba een adres checken als ze voornemens hebben om te gaan dagvaarden.

Als ze kosten in rekening brengen, moeten ze, naast normale sommaties die zijn gestuurd, ook een zogenaamde 14-dagen brief sturen. In deze brief krijg je 2 weken de tijd om de originele factuur te betalen. Doe je dat niet, dan krijg je een bepaald bedrag aan incassokosten voor je rekening...

16. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Ik heb dit ook gehad. Bellen!
    Hier ging het om rekeningen van de ortho, naam klopte, adres maar geboorte datum niet. Bleek dat het om een meisje ging met de zelfde achternaam en een foutje in het systeem daar..

17. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ik heb geen brief gezien, meteen de incassokosten. Te gek eigenlijk, het is hun fout.

18. Salsera

Salsera Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.193
    175
    63
    NULL
    NULL
    Die 14-dagen brief waar jij het over hebt heb ik niet gehad. Maar ja, wie weet is die ook wel naar mijn oude adres gegaan. Maar ik kreeg dus gewoon een brief van de deurwaarder, inclusief incassokosten. En ik moest dat volledige bedrag voor 28/4 betalen. Geen idee of ze voornemens hadden tot dagvaarding verder. Ben wel blij dat ze mijn juiste gegevens hebben opgezocht, anders had ik misschien wel een groot probleem gehad.

Overigens snap ik ergens wel waar het mis is gegaan. Als tiener ben ik bij de betreffende ortho onder behandeling geweest en dat adres was dus bekend. Echter woon ik daar al zeker 13 jaar niet meer, tussentijds nog verhuisd en nu alweer 4 jaar hier. Ik had ook gewoon mijn juiste adres doorgegeven en dat bleek ook wel toen ik vanmiddag belde. De fout ligt dus echt bij de ortho, of bij de boekhouding dan daar. Hoop dat dat voldoende bewijs is en dat de incassokosten worden kwijtgescholden. Het is geen groot bedrag, maar wel zonde van het geld anders.

19. Cabb

Cabb Niet meer actief

Ik heb het ook een keer gehad met een verzekering. Had mijn nieuwe adres doorgegeven aan tussenpersoon, die had het doorgegeven aan London maar London had het niet verwerkt en de eerste factuur en herinneringen naar mijn oude adres gestuurd. In ene hoppa deurwaardersbrief omdat die idd via het GBA werken.

Toen de tussenpersoon aan de verzekeringsmaatschappij had bewezen dat hij netjes het nieuwe adres door had gegeven en hun fout was geen extra kosten hoeven betalen.

20. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik had hetzelfde met de afmelding van Waternet op mijn vorige adres waar ik niet eens de hoofdhuurder was en mij nooit had aangemeld. Ik had mij desondanks hun bevestiging van aanschrijven afgemeld maar zij hadden die afmelding uiteraaaaard niet ontvangen. Ik was allang verhuisd en betaalde al een andere instantie natuurlijk voor het water; totdat ik anderhalf jaar later een incassobrief kreeg.

Het eerste wat ik deed was Waternet opbellen, het verhaal uitleggen met de woorden: hoeveel geld exclusief incassokosten moet ik lappen voordat dit alles weg gaat? En roepen jullie dan die bloedhonden terug? ;)

"Zestig euro, mevrouw"
    - Wat is het rekeningnummer?
    "Blablablabla"
    - Prima, ik betaal het nu gelijk zodra ik van u een e-mail krijg over deze afspraak en later een bevestigingsbrief op het juiste adres

Daarna zowel de e-mail als de brief ontvangen en nooit meer iets van gehoord. Motherfffffsterretjes :D ! Ik ga echt geen zaken doen met iemand van een incassobureau :) Sorry, maar echt niet gewoon. Ik blijf verre van dat soort dingen. Ze sturen verdraaid dure brieven altijd :$

Deel Deze Pagina