Wie o wie weet er meer van koopcontracten? We hebben onze woning verkocht en vorige week hebben we het voorlopig koopcontract getekend. De kopers hebben een dag later het contract getekend en door hun aankoopmakelaar werden er direct een aantal kanttekeningen in het contract geplaatst. Zo willen ze onder meer de clausule van woningen van 25 jaar ouder eruit hebben. Mijn man heeft telefonisch akkoord gegeven, terwijl ik hier niet mee akkoord ben gegaan. Nadat ik dit hoorde heb ik gelijk de makelaar gebeld dat ik het hier niet mee eens ben. We zijn beide voor 50% eigenaar, dus moet er naar mijn weten akkoord komen van ons beide. De makelaar had al contact gehad met de aankoopmakelaar en ze zei dat ze het akkoord al had doorgegeven. We hebben de kanttekeningen niet getekend. Ik ben dit dus ook niet van plan. Wie weet hoe het juridisch in elkaar steekt. En vooral belangrijk. Je hebt wettelijk 3 dagen de bedenktijd na het tekenen van het koopcontract. Je mag in deze dagen zonder verklaring de koop ontbinden. Wanneer gaan die dagen in?? Is dit al voorbij?
Waarom willen ze persee die verklaring eruit hebben? Zijn er misschien gebreken aan de woning? In iedergeval hebben zowel de kopers, als de verkopers 3 dagen bedenktijd. De dagen bedenktijd gaan in als beide partijen hebben getekend om 12 uur s'nachts...en dan heb je volledig 3 dagen.
maar als er een kanttekening wordt gemaakt, dus een wijziging nadat wij hebben getekend, dan is het toch eigenlijk niet rechtsgeldig??
Ik weet het fijne er niet van, maar wij wilden destijds ook wijzigingen aanbrengen en daar is nooit meer officieel voor getekend. Dat is er gewoon bij geschreven, terwijl het wel rechtsgeldig was. Ik zou het gauw even naar je makelaar spelen als het echt belangrijk voor je is!
Onze makelaar gaf aan dat we opnieuw moeten tekenen. Nog voor de zekerheid, wij verkopen ons huis. het gaat om deze clausule: Ouderdomsclausule Deze clausule is bedoeld om de koper van een oudere woning erop te wijzen dat hij aan een oudere woning niet dezelfde eisen mag stellen als aan een nieuwe woning. In sommige ouderdomsclausules wordt bovendien bepaald dat eventuele (bouwkundige) gebreken geheel of gedeeltelijk voor risico van de koper komen. Een andere veel voorkomende bepaling is dat bouwkundige gebreken 'geacht worden niet belemmerend te werken op het woongebruik'. Dergelijke bepalingen kunnen de juridische positie van de koper ernstig verzwakken.
Ik werk zelf bij een makelaarskantoor en wij gebruiken de ouderdomclausule eigenlijk nooit in een akte. Maar nu stond hij er bij jullie wel in en er is wel telefonisch door je man doorgegeven dat het eruit kan dus dan heeft de annkoopmakelaar het artikel waarschijnlijk doorgehaald. Wat ik in de praktijk zie is als er mondeling is doorgegeven dat het akkoord is dat het dan in orde is. Maar de nette manier is wel dat jullie je paraaf erbij zouden moeten zetten zodat jullie definitief akkoord zijn. Het gebeurd dus eigenlijk zelden dat een verkoper voor wijzigingen in de akte tekent zodra er telefonisch akkoord op gegeven is. Of het nu rechtsgeldig is durf ik eerlijk niet te zeggen, kan het morgen wel navragen voor je bij mijn collega. En van de 3 dagen bedenktijd is al genoemd, vanaf het moment dat de kopers getekend hebben en dus een getekend kopie van de akte ontvangen dan begin om 12 uur 's nachts de bedenktijd en dan 3 dagen!
Thanks Angela! ja hij stond er bij ons in. Een bescherming voor ons als verkoper. Vandaar dat hun aankoopmakelaar hem er direct uit wilde denk ik. Ik vraag me af of het nu wel een geldig document is zonder ons schriftelijk akkoord. En ik wil het eigenlijk wel terug hebben... dus ondanks de kanttekening, zijn die 3 dagen bedenktijd na ondertekening al voorbij (aangezien we vorige week hebben getekend)??
Ik vraag het morgen voor je na. Kijk jullie makelaar heeft de koopakte opgesteld en een kopie van die akte is naar de aankoopmakelaar gegaan en de aankoopmakelaar moet deze dan controleren op fouten en/of tegenstrijdigheden, hij had toen dat artikel al kunnen zien en dus kunnen doorgeven of het artikel weggelaten kon worden dit is toen niet gebeurd maar pas nadat jullie getekend hebben. Toen de kopers bij hem op kantoor zaten is er waarschijnlijk gebeld met jullie makelaar of dat artikel weggelaten kan worden en je man heeft daar akkoord voor gegeven. Waarschijnlijk hebben de kopers hun paraaf achter het artikel gezet omdat er een wijziging is geweest maar dat weet ik niet zeker. Ik denk eerlijk gezegd dat het wel rechtsgeldig is en moet bekennen dat ik het eigenlijk nooit zie dat er naderhand nog voor een wijziging door een verkoper getekend wordt als er akkoord is gegeven. Maar om zeker te zijn vraag ik het morgen aan mijn collega en laat ik het wel weten. Want een mondelinge overeenkomst is ook rechtsgeldig! En de 3 dagen bedenktijd zijn voorbij zodra de KOPERS getekend hebben. Dus als dat vorige week is geweest dan zijn ze nu voorbij en kunnen ze de koopakte alleen nog ontbinden als ze binnen het financieringsvoorbehoud de financiering niet rond kunnen krijgen.
Sorry gisteren vergeten te reageren maar had het zo druk op mijn werk en 's avonds thuis geen zin om de laptop aan te zetten. Maar heb het aan mijn collega nagevraagd en het is gewoon rechtsgeldig omdat je man akkoord heeft gegeven op de wijziging.