Het huis dat wij op het oog hebben staat voor 255.000 te koop. Wij dachten aan een openingsbod van 220.000. De badkamer is in slechte staat en moet vervangen worden. Ook de ketel is al 17 jaar en kan er dus elk moment mee ophouden. Wat vinden jullie van het bod? Alle meningen zijn welkom!
Misschien dat de makelaar door heeft laten schemeren of er weinig onderhandelingsruimte is, of dat dit de uiterste prijs is? Maar anders lijkt het me wel een goed openingsbod, aangezien er nog wat dingen aan het huis gedaan moeten worden..
Ik denk dat je daarvoor beter advies kan vragen aan je eigen makelaar. Die heeft ook vaak zicht op dingetjes waar je zelf misschien niet aan zou denken of die jou niet zouden opvallen (vocht en dat soort dingen). Persoonlijk denk ik (omdat het een kopersmarkt is) dat je makkelijk nog wat lager zou kunnen. Als je bijvoorbeeld weet dat het huis al een tijdje te koop staat, betekent dat dat de verkopers er waarschijnlijk graag vanaf willen. Daar kun je dan je bod op aanpassen.
ik heb gehoord dat het een alleenstaande vrouw is die er graag vanaf wil. Dus in principe kan het bod nog lager? En het huis staat al 1 jaar te koop.
Je moet naar veel meer factoren kijken denk ik, is het een oud huis, hoe lang staat het te koop, is er een aankoopmakelaar met jullie mee geweest? Die ziet natuurlijk nog veel meer 'gebreken' die wij met ons blote oog niet zien. Wij hebben vorig jaar juni een huis gekocht wat te koop stond voor 269.000 Onze makelaar is begonnen met bieden bij 190.000 en bij 204.000 zijn ze akkoord gegaan! Ons huis moet dan wel ook veel aan gebeuren: nieuw dak binnen 3 jaar, alles enkele beglazing, super oude keuken en badkamer etc... nieuwe riolering... Bovendien stond het huis al 2 jaar te koop! Succes met je beslissing!
Het ligt er een beetje aan. Is de vraagprijs al gebaseerd op de dingen die nog aangepast moeten worden? Als dit huis voor 255.000 te koop staat terwijl dezelfde huizen voor bijv. 280.000 te koop staan is er in de vraagprijs al rekening mee gehouden. Zelf zou ik het, ook in deze tijd, het best een belediging vinden als je nog lager zou gaan. Daarnaast is het ook afhankelijk wat de verkopende partij minimaal voor het huis "moet" hebben om niet in de problemen met de hypotheek te komen. Dus het hoeft niet eens een kwestie van niet willen maar niet kunnen te zijn.
begrijpelijk, maar als je het kwijt wil, wil je het kwijt, en beledigend of niet, wij zijn degene die er wel voor moeten gaan betalen. Ik weet natuurlijk niet wat ze willen hebben, wat ze nodig hebben, daar kan je alleen maar naar raden...
Ja, dat hebben wij ook wel, wij hebben nu ook een dak boven ons hoofd, en zij willen het kwijt! xfifix: wauw, wat is er bij jullie een hoop afgegaan! Niet normaal!
maar wie weet hebben zij nog geen nieuw huis gekocht en wachten ze met het kopen van een nieuw huis totdat hun oude huis is verkocht? ik zou in ieder geval niet voor super superveel onder de vraagprijs gaan verhuizen, dan zit je met een mega mega schuld en kan je nogineens meer een hypotheek krijgen voor je nieuwe huis in deze tijd.dan zou ik in ieder geval blijven zitten totdat iemand met een beter bod komt, want je hebt dan toch geen haast als je nog niks nieuws hebt gekocht de meeste mensen verkopen in deze tijd eerst hun huis voordat ze een ander huis ervoor terugkopen
Je kunt bij het kadaster opvragen wat hun er destijds voor hebben betaald, dan heb je een beetje een idee hoe hoog hun hypotheek is.
dan weet je nog niet of ze een 2e hypotheek hebben, bouwdepot,leningen voor bijv een auto, oid en volgens mij kan toch niet iedere wildvreemde dat opvragen?
ik weet dat deze mevrouw een man heeft ontmoet die best wel veel geld heeft. En deze mevrouw wil haar huis kwijt. Het is hier in de buurt en ik ken mense in de straat. Nog wezen kijken net, en er zijn een aantal dingen niet goed onderhouden. Dan vind ik (wij) dat de verkopers daar ook een beetje voor naar ons toe kunnen komen.
Nee dat klopt, maar dan heb je een beetje een richtlijn. Wij hebben 2,5 jaar geleden een huis gekocht. Deze stond te koop voor 159.000, zij had er twee jaar eerder 142.000 voor betaald (dit kun je dus opvragen) Gekocht voor 153.000. Ze heeft er dus geen winst op gemaakt, maar ze wou er wel graag vanaf en ging met iemand samenwonen die al een huis had, ze hoefde dus geen huis terug te kopen. Via het kadaster kan iedereen dit opvragen, het kost alleen wel een paar euro geloof ik.
] Tja, als het zo simpel lag! Het gaat om de waarde van het huis in deze beroerde tijd! Als die mensen zelf leningen hebben voor auto of iets dergelijks, is dat toch echt hun problemen! En als hun een bouwdepot hebben opgenomen en dit aan andere dingen hebben gespendeerd of wel aan het huis, maar dat heeft geen meerwaarde gecreeerd, dan is dat hun probleem. Dus ts moet rekening houden met de financiele situatie van de verkopers? En waarom beledigend? Iedereen probeert het onderste uit de kan te halen, en het bod waar ts mee wil beginnen is echt niet super laag hoor! Mijn makelaar zou zelfs nog lager zijn begonnen, daar is de tijd nu eenmaal naar. Als je bod niet word geaccepteerd, kun je verder gaan met onderhandelen. In deze tijd zijn ze vast heeeeel blij met de verkoop van hun woning, dus zullen ze echt niet denken: ik ben beledigd dus ik ga er niet meer op in. En idd, voor 10 euro geloof ik, kun je zomaar ( dus ja iedereen ) opvragen wat die mensen destijds voor hun huis hebben betaald! Doe dit echt!!!!! Ons vorige huis ( appartement ) hebben wij gekocht voor 98.000, was echt een bouwvalletje. Zag er niet uit en was in geen jaaaaren iets aan gedaan. Toen we het gingen verkopen kwam de makelaar met het lijstje van kadaster en zagen we dat de vorige bewoner er 20.000 minder voor had betaald! Hun hebben dus 20.000 winst op ons gehad. Als wij dat papiertje toen in bezit hadden gehad, waren wij noooooooit zo hoog gaan zitten. En dat terwijl wij een bod deden van 92.000 en hun makelaar toen zei: Jaa maar dat is wel erg laag, daar gaan ze vast niet meer akkoort, je kan beter 98 bieden. ( vraagprijs 101.00.) Dom dom dom.. Zij probeerde er zoveel mogelijk uit te halen en wij zijn er met beide benen in gestapt. We hebben het in deze tijd moeten verkopen voor 103.000 We hadden er een bouwdepot en al bij.. Een ''fijne' schuld is het resultaat. Dus vraag zoveel mogelijk op en laat je niet beinvloeden door hoger te gaan zitten zonder dat je er meer informatie over hebt. Succes!!!
Dat ligt er een beetje aan. Als het bod te laag is en ze het echt beledigend vinden kunnen ze de onderhandeling stoppen en dan is je kans verkeken. Dus het is ook wel de vraag, hoe graag wil je het huis? De gegevens kun je via het kadaster opvragen voor 15 euro.
Dan zou ik dat echt de bizarste verkopers ooit vinden... Denk niet dat je dat in deze tijd nog snel tegen komt en dan kun je altijd nog een tegenbod verwachten.. Ookal is die veeeel hoger dan de eerste bieding.
@tamale: Tuurlijk is een bouwdepot, autolening, 2e hypotheek etc hen probleem, maar stél ze hebben dat, gaan ze echt niet tientallen duizenden euro's onder de vraagprijs zitten (TS wil 35.000 minder bieden dan de vraagprijs) want dan zouden ze echt een mega schuld hebben en wellicht geen nieuw huis terug kunnen kopen en zou ik er bijv voor kiezen lekker te blijven zitten en niet verhuizen Stel hun hebben het huis voor 220.000 gekocht De vraagprijs is 255.000 Maar ze hebben een bouwdepot van 50.000, autolening van 15.000 euro =220.000+65.000= schuld van 285.000 Als iemand dan 220.000 bied dan hebben ze een verlies van 65.000 en kunnen ze wellicht geen nieuw huis meer kopen Dus alleen de prijs bij het kadaster opvragen heeft weinig zin, je weet dan wel hoeveel hun ervoor hebben betaald, maar verder weet je nog niks over hun financiële situatie, voor hetzelfde geld hebben ze hun overwaarde wel opgenomen en nog meer schuld