Opgelicht via marktplaats, welke stappen ondernemen?

Discussie in 'De lounge' gestart door 2mam2, 31 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veera

Veera Niet meer actief

Ik weet niet bij welke bank je zit en hoe dit nu is, maar destijds zijn mensen op die manier wel achter gegevens gekomen. Je kunt namelijk aangeven, ik meen bij de ABN, dat t geld dat je hebt gestort niet bestemt was voor deze persoon. daar krijgt de oplichter dan bericht van.
    Als hij niet reageert en t niet terugstort krijg je na een bepaalde tijd de gegevens van die persoon via de bank. Dit is een reden voor een oplichter om alsnog terug te storten, omdat hij niet wil dat zijn adres bekend wordt

2. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een overdreven reactie. Tuurlijk staat de meerderheid een beetje met stomheid verslagen dat de politie hier niks mee doet. Maar veel meer dan dat is er toch niet gezegd.

3. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.046
    2.914
    113
    't Gezellige Brabant
    Dat ben ik helemaal met je eens.

Ook wij zijn wel eens opgelicht via marktplaats. Het ging om 30 euro ofzo, maar niet geschoten is natuurlijk altijd mis. Er waren, bleek later, al diverse aangiften tegen deze persoon en daar is zeker wel wat mee gedaan. Helaas hebben wij nooit wat terug gezien, maar in ieder geval is deze persoon vervolgt. Als elke individuele aangever nu eens had gedacht dat het toch niet zou lonen, dan had deze persoon misschien nog wel veel meer slachtoffers gemaakt.

Nog een voorbeeld was bij ons een inbraak in de garage. Normaal komen ze niet eens als het niet in het woonhuis zelf is of aan de aangrenzende garage bv (die van ons staat los in de tuin). Toen wij echter aangaven dat er bloedsporen waren, kwamen ze wel met uiteindelijk sporenonerzoek e.d. Het ging in ons geval alleen maar maar om een fiets en de gevolgschade aan de garage zelf. Maar ook deze persoon is gepakt en kon d.m.v. zijn dna aan nog een aantal andere inbraken gelinkt worden. Hij heeft celstraf, boete en taakstraf gekregen. Dat vonden wij toch wel genoeg de moeite waard.

Altijd aangifte doen, baad het niet, dan schaadt het niet. En ik geloof echt wel dat de politie doet wat ze kan, al lijkt het als buitenstaander misschien wel eens anders.

4. Joycey

Joycey Niet meer actief

Sommige agenten vertellen je (of praten je zelfs met heeeel veel moeite om) geen aangifte te doen. Ze hebben het druk, het is geen prioriteit, er gebeurt toch niks mee - en 1x hebben ze zelfs 'zogenaamd' de OvJ gebeld om te vragen hoe of wat en toen zei de OvJ (als we dan even aannemen dat de agenten de waarheid spraken) dat hij er ook niks mee ging doen en dan mag je weer onverrichte zaken naar huis.

Iedereen kan wel aan de kant van de politie gaan staan en roeptoeteren dat het stom is dat er commentaar op de politie wordt geleverd, maar ik heb helaas heel erg veel ervaring met nare dingen gehad waar ik de hulp van de politie bij nodig had en deze niet heb gekregen. Er is niet 1 ding dat onomstotelijk bewezen was opgelost. 1x kwam het uiteindelijk wél tot een rechtszaak en toen gaf de OvJ aan dat hij toch niet op de hoogte was en liep het ook met een sisser af.

Politie en Justitie zijn niet zo tof meer hoor. Vroeger was het misschien heeeeeeeul anders. Of wellicht bij 'harde criminele feiten' of gewoon wegbezuinigd of wat al dan niet meer voor gerechtvaardigde excuses die best wel eens waar zouden kunnen zijn; de kans dat er iemand daadwerkelijk veroordeelt wordt voor een strafbaar feit door lage criminaliteit (diefstal, oplichting, inbraak, huiselijk geweld, mishandeling etc.) is echt nul komma nul.

Desalniettemin moet je altijd aangifte doen van strafbare feiten; maar dat is vanzelfsprekend. Maar je moet niet de illusie hebben dat er ook echt wat mee gaat gebeuren. Dat is namelijk in de meeste gevallen niet zo. Heb jij een andere ervaring? Fijn! De rest van Nederland waarschijnlijk niet ;) Daar mag je dan best teleurgesteld over zijn.

5. zogezegend

zogezegend Niet meer actief

Kijk of je haar kan vinden op facebook😁 dan komt het wel heel dichtbij voor de oplichter.

6. Momisake

Momisake Fanatiek lid

27 jul 2010
    1.641
    173
    63
    Vrouw
    Ik zou haar mailen dat je via haar ip adres haar woonadres hebt achterhaalt (handig zo'n ict vriendje) :p En dat als je morgen nog geen geld op de rekening terug hebt gekregen, je haar een bezoekje zal brengen met 2 goede vrienden. ;)

7. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou idd aangeven dat je achter haar gegevens bent gekomen. Ben ooit in de maling genomen via Mp. Heb toen flink gebluft, aangegeven dat ik haarcgegevens had en overleg gehad heb met mijn rechtsbijstand en de politie en dat ik haar nog een paar dagen gaf om het terug te storten. Ze geloofde het zo waar en heb toen bijn geld teruggekregen.

8. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Het is toch ook heel raar dat de politie niets doet als je via internet opgelicht wordt? Of nog erger; gestalked??

Tuurlijk doet de politie heel veel goeds, en ik vertrouw ook voor de meeste zaken op hun, maar in online zaken loopt de politie hopeloos achter. Anno 2016 is dat het grootste fout van de politie.

9. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0

Haha dit ga ik dan ook maar proberen!

Bedankt allemaal voor de tips en ervaringen! Ik ga er achter aan!

10. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik zou langsgaan.

11. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Aangifte doen kan zeker helpen. Ik ben ooit ook opgelicht op Mp. Rn persoon had meerdere opgelicht, maar uiteindelijk rechtszaak geweest waar ik bij kon zin . Niet gedaan trouwens

12. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    #32 2mam2, 31 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 apr 2016
    Mmm, ik kan echt niets over deze persoon vinden.. Misschien kan iemand helpen?

13. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    De politie kan er niks aan doen dat ze niet de mankracht en de middelen krijgen om hier altijd iets aan te doen.
    Zelfde geldt overigens voor huiselijk geweld. Ik heb het van heeeel dichtbij meegemaakt en ja dan is het heel erg frustrerend dat ze gewoonweg niet altijd iets kunnen doen. Er zijn vaak zat gewoonweg niet voldoende bewijzen om iemand te vervolgen.

Ze zijn gebonden aan wetten, budgetten en bezetting.

Het is niet zo dat een aangifte stopt bij een verhaaltje wat ze in de computer zetten. Daar zitten nog allerlei andere zaken omheen.
    Een rechtszaak om € 30,-?! Weet je wat een rechtszaak kost? !
    En dat is voor iedereen (slachtoffers en politie) frustrerend. ..

14. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.046
    2.914
    113
    't Gezellige Brabant
    In ons geval ging het om 30 euro ja, maar het ging er natuurlijk om dat er veel meer mensen waren opgelicht, ook voor veel grotere bedragen. Uiteindelijk is het het OM die de beslissing maakt of ze zo iemand vervolgen of niet. Dat doe je als individu voor 30 euro natuurlijk nooit.

15. MamaAniek

MamaAniek Actief lid

1 jan 2012
    420
    0
    16
    NULL
    Oke, in dit soort situaties ontwaakt mijn innerlijke detective altijd :p

Ik neem aan dat ze niks meer op marktplaats heeft staan? Mag ik vragen wat je van haar wilde kopen?

Ben al een beetje aan het zoeken en heb een advertentie gevonden van een meisje met dezelfde achternaam die volgens MP om de hoek woont..

16. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Hier ben ik het helemaal mee eens.

De fraudehelpdesk is overigens een buffer, die al een deel van het onderzoek en verzamelen van informatie voor de politie over neemt om een eerste inschatting te doen van de haalbaarheid en het belang voor de maatschappij. Aangifte daar doen is altijd nuttig, want hoe meer aangiftes van 1 persoon of van 1 werkwijze hoe hoger het belang/de prioriteit.
    Er komen immers véééél meer angiftes binnen dan de politie ooit in behandeling kan nemen, dus er moeten keuzes gemaakt worden.
    Ik moet er wel bij zeggen dat veel politieregio's bij oplichting of fraude inderdaad vooral panklare zaken of zaken > €15.000,- in behandeling nemen. Dit omdat de inzet (kosten) wel in verhouding moet het schadebedrag. Maar dat betekend niet dat er niks met een aangifte wordt gedaan.

17. Chiaraa

Chiaraa Fanatiek lid

27 apr 2008
    1.561
    1
    0
    Ook al zou de politie er niets aan kunnen doen, het is dan iig wel gemeld en bij een volgende situatie staat het dan hopelijk in het systeem.

18. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0

Ooh wat goed! Super bedankt! Ik ga je even PB'en.

19. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Met de tip van mamaAniek heb ik het adres kunnen achterhalen maar uiteindelijk niet nodig gewees!
    Ik heb namelijk gister weer een 'dreigmail' gestuurt en vandaag ineens een berichtje dat het net verstuurt is.
    Nu nog afwachten of ik het ontvang maar ik denk dat het geholpen heeft.:)

20. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik heb wel eens geld ( via de abn ) weer terug laten boeken op mijn rekening, en dit ging echt zonder toestemming van degene waar het naar toe was overgemaakt.

Deel Deze Pagina