Een paar jaar geleden liep ik te miepen dat ik nergens tijd meer voor had, kinderen, huishouden, werk etc. Je kent het wel . Tot ik op een dag tot de ontdekking kwam dat 'geen' tijd echt onzin was. Ik had namelijk wel tijd om elke avond voor de televisie te hangen, elke dag urenlang te internetten en me huis zo te poetsen dat je van de badkamermuren kon eten als je dat leuk vond. Dus dat betekende dat ik wat anders moest gaan doen als ik eindelijk eens die leuke cursus, hobby, sport wilde gaan doen. Waar ik benieuwd naar ben of anderen nog tips hebben om tijd vrij te maken voor alles wat je altijd al hebt willen doen, maar waarvoor je 'zogenaamd' geen tijd hebt?
Wat ik zelf tot nu anders ben gaan doen: - Televisie kijken beperken tot 1 á 2 keer per maand een filmpje op Netflix. - Smartphone de deur uit. - Niet meer strijken (en geen kreukeldingen meer kopen). - Mijn stofzuiger heel veel rust gegeven.
Ik ben een echte planner Ik heb een maand-huishoud schema, doe alleen door de week het huishouden, dan hebben we in het weekend extra tijd. En ook het sporten is ingepland En idd, de telefoonverslavind afzweren haha, en van tevoren bedenken wat je gaat eten en 1x per week boodschappen doen.
1x per week boodschappen doen wij ook. Ook leuk voor het budget. Ik probeer een echte planner te worden. Tot nu toe overheerst de van nature aangeboren chaos nog te veel . Ik heb dit jaar voor het eerst een kalender gekocht en ik hou deze ook nog bij (wat ik al erg goed van mezelf vind). Ik merk dat door goed te plannen dat je meer tijd overhoudt. Ik heb daarin alleen nog heel veel te leren..... Tips?
Ik ben echt iemand van liever lui dan moe, dus neem alles mee onderweg naar boven of naar beneden als ik daar toch al heen moest. Dus heel veel tijd ben ik nooit kwijt aan opruimen. Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt is wel een leuk spreekwoord Verder hebben wij ook het sporten ingepland. Ik ben iemand die heel lang kan nadenken over alles wat ik nog moet doen. Terwijl als het op papier staat, ik er niet meer over na hoef te denken en het gewoon doe met verstand op nul. Dan denk ik niet ineens op zaterdag: aaah.. ik moet nog strijken, boodschappen doen, sporten, de bedden verschonen, met die en die afspreken, leuk zijn voor mijn man.. etc.. Ik ben echt blij met de rust die wij nu op zaterdag en zondag ervaren hier. Ik werk 3 dagen per week, dan doe ik gewoon de basis dingetjes in huis, de twee andere doordeweekse dagen maak ik schoon als mijn dochter slaapt, of ga ik op mijn Keyboard rammen, dat is een hobby (uiteraard met headphone haha) en we doen dan ook wat leuks samen. De familie uitjes beperk ik tot 2x per week en we zijn wat selectiever geworden qua verjaardagen enzo.. anders kunnen we iedere week wel ergens heen. Tja, een beetje prioriteiten stellen zeg maar. Ik vind het best lastig om tips te geven eigenlijk
- week boodschappen doen - schema voor het schoonmaken - schema voor het sporten familiebezoeken zo beperken - of zaterdag of zondag wat afspreken met anderen, andere dag is voor het gezin echt samen.
Een gevleugelde uitdrukking van een oud-collega: "Geen tijd is er niet, geen prioriTIJD is beter". Met andere woorden je gebruikt je tijd voor andere dingen die op dat moment belangrijker (lijken te) zijn Soms moet je jezelf gewoon een schop onder de kont geven zodat je minder achter de computer, voor de tv zit oid. En soms laat je de boel de boel en doe je datgene waar je op dat moment zin in hebt.
Inderdaad het gaat om prioriteiten stellen en volgens mij ook wat minder zeuren . Hoe vaak ik niet hoor, nee ik heb echt geen tijd voor hobby's, sporten, boek lezen etc., want ik heb het zo druk. Maar dan wel elke avond voor de televisie hangen. Prima maar zeg dan dat televisie kijken belangrijker en/ of leuker is. Begrijp me niet verkeerd ik deed exact hetzelfde. Alleen kwam ik tot de ontdekking dat ik heel veel dingen deed die ik helemaal niet belangrijker of leuker vond dan wat ik wilde doen. Dat moest dus veranderen! Familiebezoeken en verjaardagen beperken vind ik wel lastig. Zeg je dan eerlijk dat je liever wat anders doet of verzin je een smoesje . Missmara je geeft voldoende tips hoor. Het gaat er vooral om dat je dingen op vaste dagen doen?
Ik heb daar al een paar keer watertandend naar staan kijken. Werkt het echt? Eet de hond hem niet op? kan dat ding ook bochtjes om? Welk merk? Bestaan ook robotstofzuigers die direct even dweilen
Ik heb wel eens berekend hoeveel tijd ik zou hebben voor mezelf als ik alles zou doen wat ik wil en moet doen. Dan bedoel ik dus: 8 uur slapen per dag, 36 uur werken per week plus reistijd en lunchpauzes, tijd rekenen voor eten bereiden en eten, douchen, aankleden, tandenpoetsen etc, maar ook voeden en verzorgen van m'n zoontje, boodschappen, huishouden en sporten. Ik kwam volgens mijn berekening 10 uur per week te kort Dt was voor mij het moment om dingen "willen" los te laten en de "moetjes" te combineren waar mogelijk. Al vind ik dat laatste wel lastig, slapen en koken gaan bijvoorbeeld niet samen
Plan ook tijd voor jezelf in! Een half uurtje per dag helemaal voor jezelf. Je zal mss denken hoe win ik daar tijd mee? Maar ik merk dat ik gemakkelijker en sneller vervelende klusjes afrond omdat ik graag in mijn eigen tijd niet bezig wil zijn met klusjes die die dag nog gedaan moeten worden. Nog 1 tip. Koken kost tijd. Kook een keer twee maaltijden tegelijkertijd. 1 om in te vriezen en 1 om op te eten. Scheelt je op een andere dag in de week weer een hoop tijd!