... kan dat ook lekker? Ik zou het wel willen gaan eten als ontbijt. Geen tarwe en havermout zou goed voor je hart zijn. Maar hoe maak je het lekker? Heb het nog nooit gegeten, dus echt lekker is het dan niet. En kan ik vlokken nemen, of moet je gemalen nemen?
Ik vind havermoutpap met een beetje suiker heerlijk. Mijn vader at het altijd met cacao erdoor. Dan heb je dus chocolade havermoutpap
Schijnt ook goed te zijn voor de borstvoeding, om die reden heb ik het veel gegeten. Ik deed het door de yoghurt met een klein beetje suiker of fruit erdoor. Gewoon proberen en kijken wat je lekker vindt. Een pak/zak kost nog geen euro. Ik nam de vlokken en liet dit wel even staan in de yoghurt na het roeren. Zo werden de vlokken zacht.
Mijn man knikkert er altijd een kilo suiker bij.. "Het moet knarsen tussen m'n tanden" zegt ie dan... Ieuw
Je hebt het nog nooit gegegeten maar weet wel al dat het niet lekker is? Ik ben gek op havermout. Met havermoutpap kook ik vaak een geprakte banaan mee. Erg lekker. En google eens op 'baked oatmeal' recepten, havermout uit de oven. Lekkerrrr Havermoutmuffins zijn ook een aanrader.
Oh en overnight oats zijn ook lekker. Ik doe altijd 50/50 amandelmelk en (turkse yoghurt) met havermout en dat een nachtje in de koelkast. 's ochtends fruit er door wat je lekker vind
Ik kook wat melk in de pan en gooi er dan naar gevoel havermout + suiker (suikervervanger) in. Even doorkoken, beetje af laten koelen en dan opeten. Blijkt het dan nog wat te dik - dan verdun ik het nog wat met koude melk - dan is het ook gelijk goed te eten qua temperatuur
een kopje havermout en water erover heen moet net onder water staan ( je kan altijd paar druppels meer water toevoeging in de ochtend als je denk mmm niet vochtig genoeg ) .( geen suiker bij toevoegen is niet nodig ) doe dat de nacht van te voren in de koelkast zodat de havermout zacht en soepel wordt zo krijg je geen havermout lijm zoals ze dat zo mooi noemen of havermout klont in de ochtend in het pannetje en net aan de kook brengen en zo nu en dan roeren totdat je een goed pap vorming hebt ( heb je vaak al binnen een paar min ) in je kommetje ,snij een banaantje in kleine en andere lekker fruitjes ,bij aardbeitjes , bosbesjes enz enz de banaan vervangt de suiker trouwens ( je kan altijd in de ochtend ook wat melk toevoegen als je dat lekker vind maar ik hou niet van melk en vind het lekkerder zonder en havermout is zeer goed voor zwangere vrouwen zit ijzer in )
Kommetje melk met vier eetlepels havermout. Opwarmen en laten koken. Lekker met fruit:, nectarine, peer, meloen, appel.......... Die snijd ik in stukjes en daar gaat dan de warme havermout doorheen. Vooral appel en peer is erg lekker met flink veel kaneel. Melk maakt de havermout romiger maar kan ook gewoon met water. Dat vond ik wel ven wennen. In het begin zoette ik nog met suiker maar dat doe ik nu niet meer. Ook lekker met noten,,rozijn, honing. Of gewoon lekker met melk, kaneel en honing. Of met amandelmelk, cacao, noten en een lepel pindakaas. Echt heeeeerlijk en prima te combineren met alles. Ik moest de eerste paar keer wel doorbijten dus wie weet heb jij dat ook wel.
Ik koop ook gewoon een pak losse havermout van Quaker, maar je hebt nu ook Oats Express(?), dat zijn portieverpakkinkjes waarbij het zakje waar de havermout inzit ook als maatbekertje voor de melk dient. Best handig, wel duurder. Ik breng dus de hoeveelheid melk aan de kook, wanneer het kookt de havermout erbij en 1 minuutje doorkoken. Dan even laten afkoelen, stukjes banaan erdoor en wat kaneel erover; heerlijk! Ik ben het bewust van begin af aan niet met suiker e.d. gaan eten. Ook de kids vinden het heerlijk zo.
Ik had het tot mijn zwangerschap nog nooit gegeten maar kreeg er ineens een super drang naar. En ik vind het echt vet lekker. Ik maak het met melk (en dan 3 minuten in de magnetron) banaan of appel of rozijnen, of stroop of honing of kaneel of frambozen of bosbessen of.. of.. off.. erbij zijn veel recepten te vinden. Gewoon puur vind ik het ook lekker trouwens. Ik wil het nu wel 3 keer per dag haha.
Wat ik altijd doe is melk warmen en de havermout er al in doen. Dan (rauwe is het gezondst) cacao doorheen doen. Daarna banaan en aardbeien in stukjes snijden en samen erbij doen. Dan nog wat geraspte kokos en smullen maar
Ik doe er tegenwoordig ook 2 thee lepeltjes pure cacao poeder bij + een rijpe banaan in stukjes erdoor. Hmm!! Lekker
Ik vind havermout ook niet lekker met gewone koemelk. Met sojamelk wel, want dat is al een beetje zoet van smaak. Albert Heijn heeft goedkope havermout in hun Basics lijn. 50 gram havermout met 250 ml melk in een pannetje zachtjes laten koken, af en toe roeren erin tot je de gewenste dikte hebt. Dan kan je er nog wat extra's bij doen op je bord. Ik prak er graag een banaan doorheen en wat kaneel erdoor.
Ik doe 200 ml melk, 30 gr havermoutvlokken, een geprakte banaan en peer in stukjes. Mengen, 3 minuten in de magnetron. Héérlijk! Koud is ook lekker, maar dan een geprakte banaan door yoghurt of kwark. 30 gr havermout erdoor, en een handje druiven. Ook super lekker!
Oh heerlijk, ik maak het meestal in de pan klaar, gelijk voor ons alle vier. Daarna een klein schepje bruine suiker er over, lekker. Ik maak ook nog wel eens havermout pannenkoekjes met rozijnen erdoor.