Misschien een domme vraag... Maar wat dien je eigenlijk (direct) na de geboorte te regelen? En wat zijn bijvoorbeeld belangrijke tel-nummers om te noteren?
Volgens mij hoef je niet meteen heel veel te regelen. Als je in het ziekenhuis bevalt is het handig om de kraamzorg te bellen.. dus daar sowieso het tel.nummer van opschrijven, en natuurlijk je naaste familie, vrienden en eventueel werk. Consultatiesbureau e.d. wordt automatisch in gang gezet. En je partner moet het kindje binnen 3 dagen aangeven, en denk dat je aan de geboortekaartjes moet denken. En daarna moet/kun je het nog doorgeven bij de verzekering etc.. Belasting wordt automatisch gedaan, na de aangifte. Krijg je ook automatisch bericht van toeslagen e.d. Verder zou ik zo niet weten.
Ik had een lijstje gemaakt en daar staan de volgende dingen op; * Direct na de geboorte planning kraamzorg bellen (nummer kraamzorg bij de hand houden dus) * Aangifte doen bij de gemeente * Gezag regelen via kantongerecht (Indien niet getrouwd) * Slingers en andere versieringen ophangen * Geboortekaartjes bestellen en opsturen * Aanmelden ziekenfonds, huisarts, tandarts en apotheek (dus handig dat je daar de nummers van hebt) * Kinderbijslag regelen (belastingdienst) * Kinderopvangtoeslag regelen (belastingdienst) * Beschuiten met muisjes kopen (Indien je dit nog niet had gedaan) * UWV inlichten (ivm duur verlof) * Evt. kadodozen ophalen bij C1000 * Je kind ook aanmelden bij je doorlopende reis- en annuleringsverzekering als je die hebt. * Aansprakelijkheidsverzekering bewerken (nummer dus nodig) * Spaarrekening voor je kindje openen (kan ook na een paar weken) * Evt. eigen paspoort regelen voor je kindje (als je veel buiten de EU reist) Volgens mij was dat het wel maar misschien hebben andere dames nog meer tips!
Heel handig dit lijstje! Vanaf volgende week heb ik verlof en ik wilde ook zo'n lijstje gaan maken. Ik denk dat ik ga kopieren en plakken Maar; 1 tip; ik heb mijn verzekeringstussenpersoon al gebeld en zaken als aansprakelijkheid/rechtsbijstand en reisverzekering konden al direct omgezet worden naar 'gezin met kinderen'. Dus sommige dingen kun je ook van tevoren al regelen als je dat zou willen!
@Vlinderr; Haha, sommige dingen hoef je niet gelijk a la minute te doen hoor maar het was meer een lijstje voor alles na de geboorte... Maar er staan ook een paar dingen op die je ervoor al kan doen. Zoals beschuit met muisjes halen (als je al weet wat je krijgt natuurlijk), uitzoeken of je sowieso recht hebt op kindgebondenbudget en kinderopvangtoeslag. Als je wordt ingeleidt of geplande keizersnede krijgt kun je de versieringen de dag van tevoren ophangen. De papieren die nodig zijn voor het gezag regelen kan je al aanvragen bij de gemeente. Maar inderdaad het is best veel wat je uiteindelijk allemaal moet regelen maar dat kan ook eventueel na je kraamweek hoor
@poppedopje; Klopt dat je je verzekering nu ook al kan regelen maar hier doen we alles qua belasting en verzekering zelf dus ik doe het gewoon straks na de geboorte allemaal...
@Elena....ja je hebt gelijk! Maar wel een super goed lijstje. Heb 'm al over geschreven.... Ennuh...jij staat nu op springen als ik dat zo lees!! Veel succes met de laatste minuten/uren/dagen!!!
@Vlinderr; Pff dat klopt! Ivm mijn erfelijke ziekte laten ze hem nog even zitten in de hoop dat hij uit zichzelf komt en anders wordt ik maandag ingeleidt. Dus echt de laatste loodje hier Kan ik iig alles regelen
Even een kleine opmerking: kinderbijslag gaat niet via de belastingdienst en dit hoef je zelf ook niet aan te vragen. Als je je kind aangeeft bij de gemeente gaat er automatische een bericht naar de svb.
Kijk, dat wist ik dan weer wel.... Hey meid, heel veel succes!! Ik hoop voor je dat het kindje nog voor die tijd komt. Je zult het nu wel zat zijn denk ik...
uwv en svb krijgen vanzelf bericht. als het erg veel verschilt van beval datum dan zou ik wel uwv zelf even bellen, maar bij 1 dag ofzo niet..
Geeft je werkgever niet je bevaldatum gewoon door bij het UWV? Volgens mij hoef je daar toch helemaal niet zelf achteraan?
Hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Ik dacht eigenlijk dat je dat ook niet zelf hoeft te regelen.